در کتاب حاضر با طیفی از دیدگاههای گوناگون و تصاویری لز عالم طبیعت که از عصر رنسانس به بعد در هنر غرب پدید آمده اند آشنا می شویم. منظور ما از منظره نگاره، بازنمود رابطة بین انسان و عالم طبیعت است.
همچنین در این کتاب نقبی به آثار هنرمندان منظره نگاری همچون لورن، فریدریش، ترنر، کول و روئیزال زده شده و طیفی از مباحث مربوط به منظره نگاری مطرح گردیده است.
فهرست
سخن ناشر
یاد و سپاس
فصل اول: از زمین تا منظره
فصل دوم: موضوع یا زمینه: منظره و نقاشی رنسانس
فصل سوم: منظره: مکان دلپذیر
فصل چهارم: مکان نگاری و زیبایی آرمانی
فصل پنجم: قاب بندی دورنما
فصل ششم: ورای حد توصیف: منظره، امر شکوهمند و امر ناوانمودی
فصل هفتم: منظره و سیاست
فصل هشتم: طبیعت: تصویر یا فعل و انفعالفصل نهم: از منظره تا زمین: آثار خاکی، هنر و محیط زیست
واژه نامه فارسی- انگلیسی
واژه نامه انگلیسی –فارسی
یادداشت ها
فهرست تصاویر
نمایه
تصاویر رنگی
درباره کتاب
در کتاب حاضر با طیفی از دیدگاههای گوناگون و تصاویری لز عالم طبیعت که از عصر رنسانس به بعد در هنر غرب پدید آمده اند آشنا می شویم. منظور ما از منظره نگاره، بازنمود رابطة بین انسان و عالم طبیعت است. همچنین در این کتاب نقبی به آثار هنرمندان منظره نگاری همچون لورن، فریدریش، ترنر، کول و روئیزال زده شده و طیفی از مباحث مربوط به منظره نگاری مطرح گردیده است؛ مباحثی چون چیدمانهای منظره نما، شیوه و فناوریهای «منظره یابی»، متون ادبی و فیلم. هنر خاکی/زمینی، نقاشیهای آبرنگ و رنگ روغن، عکاسی، باغ آرایی، پانوراما و نقشه نگاری از دیگر اشکال هنر منظره نمایی هستند که در پانصد سال اخیر شکل گرفته اند. نویسنده این موضوعات را در پیوند با مفاهیم مهمی چون منظره نگاری به مثابه برساختة فرهنگی، مکان نگاری و سیاست، شیوه های گوناگون قاب بندی منظره، امر شکوهمند و امر خوشنما طرح کرده است. همة این مباحث در بافت تاریخی و فرهنگی وسیعی (جهان غرب) قرار گرفته و به محک آزمون گذاشته شده اند.
نویسندة کتاب، ملکوم اندروز، استاد مطالعات ویکتوریایی و بصری در دانشگاه کنت است.
منبع:
سایت انسان شناسی و فرهنگ www. anthropology.ir