پروژه مورد نظر مشتمل بر احياي باغ قديمي واقع در محله باغ فردوس است که به همين نام نيز شهرت دارد، باغ فردوس يکي از باغ هاي قديمي تهران مي باشد که در خيابان وليعصر در منطقه شميران واقع شده است که در سال هاي اخير به پارک و فضاي سبز تبديل گشته است. باغ فردوس بر اساس الگوي معماري باغ ايراني دوباره احيا مي شود.

01

عمارت موزه سينما

02

باغ فردوس قديم

باغ فردوس به گواهي تاريخ 200 ساله در اراضي محمديه شميران به دستور محمد شاه قاجار با دو عمارت در شمال و جنوب آن ساخته شد و در ساخت آن نهايت پايبندي به الگوي باغ ايراني رعايت شد و درست 170 سال بعد در تاريخ 11 مردادماه سال 1376 به شماره 1876 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد. مساحت اين باغ در ابتدا 20 هزار متر مربع بود که هزار متر آن به ساخت عمارت سه و نيم طبقه اي اختصاص يافت که کاخ اعياني شاه قاجار بود. اين زمين شيبدار خود مايه جاذبه اي شد، کف طبقه اول بنا با جنوب باغ و سقف آن با قسمت شمالي باغ هم سطح بود. البته باغ فردوس باغ ندانم کاري هاي شاهان قاجار و بي توجهي هاي پهلوي هاي پدر و پسر بود.
موقعيت منطقه اي:
محله باغ فردوس با محلات تجريش، الهيه، محموديه و زعفرانيه همجوار است. خيابان مرتبط به اين محله در درجه اول خيابان وليعصر مي باشد که از شرق به ميدان تجريش، از غرب به بزرگراه چمران و در نهايت به بزرگراه مدرس منتهي مي گردد.اين مجموعه از غرب و شرق به کوچه هاي فرعي و از جنوب به پروژه فيلم خانه و مدرسه جلال آل احمد محدود گرديده است.

03
محور فرهنگي تاريخي باغ فردوس:
در محدوده باغ فردوس علاوه بر عمارت موزه سينما، فضاهاي فرهنگي-تاريخي ديگري نيز وجود دارند که مهمترين آنها عبارتند از:
1. موزه پرفسور حسابي
2. باغ موزه هنر
3. موقوفات دکتر افشار
4. کتابخانه تخصصي معماري باغ فردوس
با توجه به اين مساله، با ايجاد ارتباط بين اين فضاها از طريق طراحي شهري مي توان اين مجموعه را تحت عنوان محور فرهنگي-تاريخي باغ فردوس نام نهاد.

04

05
راهکارهاي ارائه شده:
1. حذف عناصر موجود در راستاي محور اصلي باغ فردوس و ايجاد آبنماي خطي و عناصر سازنده باغ ايراني
2. حذف ديوار اطراف باغ موزه سينما و جايگزيني آن با حصار سبز
3. تصحيح و و تغيير مسير حرکتي سواره و پياده در جلو و اطراف باغ فردوس
4. اجراي سنگفرش در مسير هاي حرکتي مجاور باغ فردوس
5. طراحي عناصر، مبلمان و تجهيزات شهري مناسب و ويژه براي محور فرهنگي باغ فردوس
و در نهايت ايجاد محور فرهنگي، هنري و تاريخي محله باغ فردوس شميران جهت افزايش تعامل اجتماعي به گونه اي که در خدمت شهر و فضاي شهري تهران قرار گيرد.

06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *