چکیده
این مقاله بر آن است تا با معرفی یکی از مناطق خوش آب و هوا و زیبا، فضای فراموش شده ای را معرفی کند که از جهات بسیاری مورد اهمیت و احترام است و پرداختن به ارزش های تاریخی و فرهنگی و دید و منظر آن، احیای منطقه ای را موجب می شود که برای ایرانیان غنیمتی ارجمند است.
بخش کهک، در ٣٧ کیلومتری جنوب شرقی قم، با آب و هوائی معتدل و درختانی سبز و بارور و با آب و هوائی کاملا متفاوت از شهرهای گرمسیری اطراف، مانند قم و کاشان به منطقه ای ییلاقی، تفریحی و توریستی تبدیل شده است. از طرفی کهک با سابقه تاریخی، بناها و آثار ارزشمند بسیاری را در درون خود جای داده است. از این رو، بررسی یکی از رود دره های موجود در آن که در همسایگی بسیاری از این بناهای تاریخی قرار دارد و توجه بیشتر به آن فرصتی است که می تواند کهک را به یکی از فرصت های فرهنگی و گردشگری منطقه بدل نماید. این منطقه از آن روی انتخاب شده است که در طبیعت بکری واقع شده است که بسیاری از مردم را به خود می خواند اما به دلیل عدم وجود امکانات کافی و تا حدی متروکه شدن منظر ارزشمند آن، برای بسیاری از مردم هنوز شناخته شده نیست. از طرفی نیز بناهای تاریخی موجود در آن، ارزش های میراث فرهنگی ایران را در خود جای داده است. در هم آمیختن این فرصت ها و باززنده سازی این بخش از کهک، موضوعی است که در این مجال کوتاه به آن پرداخته شده است.

واژه های کلیدی: کهک، ملاصدرا، رود دره، چال آقا، توسعه گردشگری

مقدمه
بخش کهک یکی از تاریخی ترین مناطق شناخته شده در منطقه است که وجود بناها و آثار تاریخی بسیار گواه آن است. یکی از این بناهای ارزشمند، منزل حکیم عالی قدر، صدرالمتالهین، ملاصدرای شیرازی است که در سال ١٠٢٠ هجری قمری، (١٦٢٣ میلادی) در زمان شاه عباس اول، در این منطقه ساکن بوده است. در خاطرات ملاصدرا، از طبیعت بکر کهک به عنوان بستری برای کشف و شهود معنوی وی یاد شده است. این بنا در سال ١٣٧٦ شمسی به شماره ١٨٢١ در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است.
در منتهی الیه جنوب غربی کهک، رود دره ای وجود دارد که بنا بر اقوال، از سابقه تاریخی کهنی برخوردار است و از حدود ٤٠٠ سال گذشته، به دلیل نزدیکی به منزل ملاصدرا، “چال آقا” نام گرفته است. در جداره چال آقا، در همسایگی منزل آقا، آثار تاریخی دیگری چون مسجد آقا، آب انبار و عصاری وجود دارد.
این مقاله نگاهی است کوتاه به نقاط قوت زیست محیطی این جداره سبز، که با توجه به دید و منظر زیبای طبیعی آن و بهره گیری از فرصت های تاریخی آن می تواند به مرکز طبیعی، فرهنگی و تفریحی در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شود.

0102
با بررسی بیشتر دریافته می شود که عواملی مانع این توسعه شده است:

معرفی رود دره چال آقا
کاربرد، شکل و وسعت دقیق این عارضه طبیعی، کاملا مشخص نیست لیکن بستر امروزی آن در محدوده ای بیش از ٢٠ هکتاری قرار دارد و با توجه به اقوال تاریخی و وجود آب انبار و بنای عصاری در شمال این عارضه که کاربردی مانند آسیاب آبی داشته، به نظر می رسد زمانی در این دره پر از آب بوده و در نواحی انتهائی به صورت رود جریان داشته است. البته هنوز هم زمین های زراعی مردم کهک در حاشیه این دره قرار دارد که احتمالا از منبع آب چال آبیاری می شده اند. حال این­که این عارضه یک چشمه، آب بند، رود جاری، سدی طبیعی و … بوده است جای سوال دارد.
 
ارزش های منظری جداره چال آقا
جداره رود دره چال آقا در کهک حتی در این زمان که خالی از آب است، دید ها و مناظر بسیار زیبائی دارد که نظر هر کسی را به خود جلب می کند.

03
پیشنهاد باز زنده سازی جداره رود دره
باتوجه به این­که سازمان میراث فرهنگی قم، زمین های محدوده خانه حکیم و اطراف عصاری و چال آقا را خریداری کرده و در طرح هادی کهک نیز، این محدوده به عنوان “مرکز تفریحی و فرهنگی” در نظر گرفته شده است، پیشنهادات ذیل برای باز زنده سازی این محدوده زیبا بیان می شود:

04

جمع بندی و نتیجه گیری
از موارد بیان شده می توان اين نتیجه را حاصل نمود که همه ساکنین و افرادی که به کهک مسافرت می کنند به ارزش های تاریخی و طبیعی آن آگاه هستند، اما عدم وجود فرصت های اقامتی، مانع توسعه کهک شده است.
از طرفی همان­طور که بیان شد، پس از سال ١٣٧٥ که مرمت خانه حکیم ملاصدرا در کهک به پایان رسیده است و برنامه ریزی برای خرید و توسعه مجموعه ملاصدرا برای طراحی باغ ملاصدرا با استفاده از منظر طبیعی چال آقا، مسئولین کار را متوقف کرده و این منطقه را به دست فراموشی سپرده است. باید به این نکته توجه داشت که کشاندن گردشگران به هر منطقه ای نیاز به جاذبه هائی منحصر به فرد دارد. با توجه به نیروهای بالقوه مردم و اقبال مسئولین و وجود فرصت های ناب در کهک، ایجاد این جاذبه ها، تنها نیاز به یک برنامه ریزی و سرمایه گذاری نه چندان زیاد دارد. بیان این نکته مفید است که در هم آمیختن فرصت حضور روحانی فیلسوف بزرگی چون ملاصدرا  و به وجود آوردن فرصت های مطالعاتی در افکار و اقوال فلسفی این مرد بزرگ در بستر طبیعت زیبای کهک یکی از این جاذبه های ناب در این مکان است که توجه به آن، این منطقه را بسیار شاخص و مفید خواهد نمود که می تواند حوزه نفوذ منطقه ای و فرامنطقه ای شود.

منابع و ماخذ:

 سازمان ها:

 فهرست سایت های اینترنتی
www.fa.wikipedia.org
www.merajgroup.com
www.ncc.org.ir
www.qommiras.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *