معرفی سایت:
سایت طرح مورد نظر در جبهه شرقی به بنای تاریخی سعدیه ، در جبهه غربی به باغ دلگشا ، در جبهه شمالی به بافت شهری و در جبهه جنوبی به خیابان اصلی و تپه های مجاور آن محدود می گردد . ( فایل سایت پلان ).
با توجه به موضوع پروژه و محل قرارگیری آن که در مجاورت دو اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی ایرانی واقع شده است ، پیروی از اصول طراحی و معماری منظر ایرانی و ترجمه آن در قالب باغی با موضوعیت فرهنگی در تطابق با نیازهای عصر کنونی ، خطوط اصلی طرح را شکل میدهد . (فایل 1)
01
در طرح فوق سایت به دو قسمت تقسیم شده است :
1- بخش جداره ای ؛ که در ارتباط با عابرینی است که تنها با جداره باغ در ارتباطند که این بخش بیشتر برای پاسخگویی به عملکردها مورد نیاز در جداره مورد بررسی و سپس طراحی قرار گرفته است
2- هسته مرکزی باغ که شامل باغهای گوناگون می باشد ؛ که این بخش موضعیت باغ را بعنوان باغ فرهنگ شیراز نمایان ساخته و در تطابق با محوری که دو قطب اصلی سایت را (سعدیه و باغ دلگشا) به یکدیگر متصل می نماید شکل می گیرد . (فایل 2 )
02
قسمتهای جداره ای با طراحی امتدادهای حرکتی و ایجاد نقاط مکث و همچنین با تاکید بر محورهای معابر اطراف سایت و حفظ این امتدادها درون باغ ، ارتباط بصری رهگذران پیاده و سواره را با باغ و اتفاقات درونی آن برقرار می سازد . هسته مرکزی باغ نیز با تکیه بر اصول معماری منظر در باغهای ایرانی از یک محور اصلی که با امتداد آب و درختان سرو تعریف شده است و نقاط مکث که باغهای موضوعی گوناگون را در پیش دیدگان بازدیدکنندگان باغ قرار میدهد ، تشکل یافته است .
تاکید بر محورهای دید بوسیله امتدادها و پهنه های پوشش گیاهی ، تقسیمات چهار گانه ، بکارگیری فرم خالص مربع بعنوان فرم غالب طراحی از دیگر نکاتی است که در طراحی بکار رفته اند .
(فایل 5 )
03
یکی از مهمترین رویکردهای طراحی این باغ آنست که حرکتهای حجمی در باغ تنها با رفتن به عمق شکل اند که این امر بیانگر چند بینش گوناگون می باشد :
1- تواضع باغ در مقابل بنای سعدیه که تنها بنای مرتفع منطقه می باشد ؛
2- ایجاد احساس تفکر و تعمق و تمرکز برای درک معنی و صورت باغ ؛
3- الهام از نارنجستانهای شیراز .
04 05 06
(فایل 3، 4 و 6)
نورپردازی باغ نیز براساس امتداهای اصلی و نقاط مکث و تمرکز بصری می باشد .
07
(فایل 7)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *