استحکامات توسط سربازان اشغال و منحصراً برای اهداف و مقاصد نظامی استفاده می شدند. از قرون وسطی به بعد، قلعه ها مکان هایی برای خانواده ها به منظور زندگی به همراه وابستگان و ملازمانشان بودند. تعدادی از این قلعه ها باغ های زیبا و دلنشین کوچکی در داخل برج و باروهایشان داشتند، در اساس برای استفاده بانوان، کودکان، نوکران و شاعران. در زمان­های محاصره، سپاهیان، یا اهالی روستای محلی در فضای داخلی برج و باروهای بیرونی ساکن می شدند و احتمالاً، فضای باغ زیر پاهای آنها پایمال می شد.

شکل و ساختار
باغ می توانست محوطه محصور مستطیلی، شش ضلعی یا بی قاعده در داخل برج و باروهای بیرونی باشد. هنوز تعداد زیادی از این فضاهای دژگون وجود دارد که هر کسی می تواند فضاهایی از این قبیل  باغ ها را در داخل و خارج فضاهای قلعه ببیند(نمونه های مرمت شده و مربوط به رنسانس). نمونه های قدیمی از باغ قلعه ها باقی نمانده ولی مثال های تصویری نمادینی از آنها در کتب و افسانه های مذهبی و دینی موجود است. آنها حصارهای شبکه ای(داربست گون)، چمنزارهای پرگل، فضاهای چمن برای نشستن، ایوان های ستوندار و مقدار فراوانی از گل های معطر را به نمایش می گذاشتند. بیشترین فضای داخل قلعه بوی معطری نداشته است( در اصل فضای گلکاری به باغ محصور داخل قلعه محدود می شده است). قصرها و دژها همچنین باغستان ها( فضاهای درخت کاری) و پارک های شکاری در خارج از محدوده استحکامات داشتند.
Chateau Amboise, Chateau Angers, Chateau Dourdan, Montargis, Vincennes Chateau,
01

Chateau d’ Angers Jardin
بلانشه کستیله (نام ملکه) (blanche of Castile)، ملکه ای نیرومند، قصری داشت که در بین سال های 1232 و 1238 ساخته شده بود. سلسله ای از برج های استوانه ای و مدور که توسط تیغه های به یکدیگر متصل شده بودند که از استحکامات بیزانسیی که فرانسویان در زمان جنگ های صلیبی زمانی که تهاجمات شهرها را در 1204میلادی دیده بودند، الهام گرفته شدند. بخش های مسکونی در اصل قصری هستند در داخل قلعه و دژ. قبلاً حتماً باغ وسطی در این جا بوده و اکنون  باغی از زمان رنسانس باقی است.
02

  شکل1: نمایی از برج های مدور و استحکامات قلعه
03

شکل 2: نمایی از قصر در داخل قلعه

مقدمه ای بر باغ سازی دوره رنسانس:

دوره باغ سازی رنسانس را می توان به دو دسته اصلی تقسیم نمود:
رنسانس اولیه و رنسانس پیشرفته ( Turner، 2008).
04

شکل 3: نمایی از استحکامات و باغ داخل قلعه
بیشتر ساختار این باغ ها و چگونگی تزییناتشان را به خوبی می توان از ادبیات و اشعار رنسانسی که به توصیف باغ ها پرداخته اند به خوبی دریافت. گوینده به دقت اجزاء مختلف باغ را توضیح می دهد:” باغ هایی پر از گل و گیاه، که توسط درختان میوه محفوظ شده است و باغ های گل سرخ. درمیان گیاهان، آب و پرندگان، شادی و عشق برقرار است. عشق در میان این اجزاء نقش مهمی را بازی می کند. فواره ها، که معرف چشمان زنی است که مرد دوستش دارد، و گل سرخ، به صورت بارز زن و یا عشق زن را تداعی می کند. هر صحنه و منظر از این باغ بر اساس واقعیت و یادآور خاطره ای بوده است”. در ادامه توصیفات، از مجسمه زنان و مردانی یاد شده که به عنوان تزیینات در باغ به کار رفته اند. این ویژگی ها در تابلوهای نقاشی نیز به چشم می خورد. «جیوانی بوکازیو» از جمله کسانی بود که این نقاشی ها و نوشته ها را فراوان مورد بررسی قرار داد، در ضمن اینکه خود نیز نقاشی می کرد و شعر می گفت. در کل تفسیرهایش هرگز منفی یا مثبت بودن باغ ها را به صورت قاطع اظهار نمی کرد و در نوشته هایش از باغ به عنوان، محلی برای دیدارهای مختلف و برخوردهای متفاوت، نام می برد. باغ در واقع تبدیل شد به مکانی برای تجمع جوانان که در میان گلها و چمن ها نشسته اند. بوکازیو بیشتر توجه خود را، در توصیفاتش از باغ به صورت نظم، بر روی محتوای گیاهی معطوف کرد، این در واقع سند و مدرکی بر وجود یک نظم فوق العاده در پوشش گیاهی در باغ ها بود، در توصیفی می خوانیم” در میان درختان، درختچه ها، گل ها و بوته های خوش بو با خصوصیات دارویی و باغهای سبزی کاری گسترده شده اند. فضای خالی مجزا و منفرد وجود ندارد، هیچ گیاهی تباه نشده و همه جا سبز است به استثنای مسیرهای عبور و محل های نشستن. باغ توسط دیوارهایی محصور و فضای بسط داده شده آن، به وسیله راه هایی که می گذرند از میان باغ به بخش های کوچک تری تقسیم می شوند، خطوط مستقیم با داربست های انگور پوشیده شده است ، بوته های رز سفید و سرخ به همراه یاسمن آرامش خاصی را به باغ می بخشند و تمام این عناصر زیبا به صروت مبتکرانه ای توسط درختان پرتقال و دیگر مرکبات احاطه شده اند. وجود دیدارها باعث می شود تا داخل باغ از بیرون دید نداشته باشد”(The Italian garden: art design and culture ، 1996، بخش اول).

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of باغ قلعه 1300 میلادی باغ قلعه 1300 میلادی (174.8 KB)
       تعداد دانلود: 3
       زمان آخرین دانلود: چهارشنبه, 29 مارس 2017
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *