کلید واژه ها:
باغ مجسمه، مجسمه، طبیعت، درختان بومی و سایه دار، آب، نور، مخاطب، رویکرد مدرنیسم ، رویکرد پست مدرنیسم.

باغ مجسمه ناشر در مرکز شهر دالاس و در قلب مرکز هنری شهر و مرکز منطقه آسمانخراش های این شهر قرار دارد. موزه در کنار خیابان فلورا قرار دارد که ستون فقرات محله هنری دالاس است که شامل موزه هنر دالاس،سالن سمفونی میرسونو موزه هنر آسیا هم می شود.

01

دید پرنده مرکز شهر ومنطقه هنری دالاس

مرکز مجسمه ناشر دیدگاه و نگرش ریموند ناشر را برای ایجاد موزه ای در هوای آزاد و بدون سقف به عنوان گوشه ای آرام برای بازتاب و تفکر در مورد هنر و طبیعت و ایجاد خانه ای عمومی برای مجموعه شخصی اش از مجسمه های قرن بیستم نشان می دهد. هدف ایجاد بنایی با مفهوم و پایدار برای نگهداری میراث و مجموعه اش بود – نوعی خاطره و یاد آور ویرانه های باشکوه سایت های باستان شناسی و تداوم آن در زمان.
از ابتدا ایده طراحی ایجاد واحه ای آرام در میان فعالیت های شلوغ مرکز شهر بود که در نهایت طراحی حاصل آمده شامل یک گالری داخلی و یک باغ مجسمه خارجی شد. ساختمان با زیر بنای 5,000 فوت مربع از دیوارهای کشیده روکش شده با تخته سنگ های تراورتن ایتالیایی با قطر دو اینچ که 5 غرفه مساوی و موازی را تعریف می کنند،تشکیل شده است که تسهیلات محیطی و سیستم امنیتی را پنهان کرده و محیطی آرام را برای نمایش مجسمه ها پدید آورده اند. ترکیب رنگ معماری، به ساختمان کیفیت ماندگاری را داده که باعث می شود آثار مجسمه ها برای نسل های آینده نیز مورد تحسین باشد. نماها در دو انتها از شیشه ی شفاف ساخته شده اند که به غرفه ها اجازه می دهد تا از لحاظ بصری به درون باغ ادامه پیدا کنند و باعث ایجاد یک جریان یکپارچه فضا بین فضای درونی و بیرونی ایجاد شود. دیوارهای شفاف در یک انتها با مجسمه های قابل رویت دعوت کننده بینندگان از خیابان هستند و دیگر دیوارهای شیشه ای به سمت باغ هدایت کننده هستند. [www.galinsky.com]
ساختمان با کانسپت “موزه بدون سقف” دارای سقف گهواره ای است که در آن قطعات ظریف شیشه آویزان روی شیار های فولادی و با میله های باریک فولاد ضد زنگ نگاهداری می شود. سایه بان ها با شیوه ابتکاری دارای قالب آلومینیومی اند که منحصرا برای این پروژه طراحی شده اند و روی شیشه ها شناور هستند و نور طبیعی گالری ها را کنترل و فیلتر می کنند و نیاز به نورپردازی مصنوعی را در اکثر زمان ها از بین می برند. سقف طراحی شده توسط آروپ یک شبکه از سوراخ های مورب آلومینیومی استکه باعث نفوذ فقط نور غیر مستقیم می شود.کناره های هر یک از سوراخ ها به نحوی بریده شده است که باعث نفوذ نور تا حد ممکن می شود در حالی که از نفوذ نور مستقیم جلوگیری می کند.

02

سیستم سقف:دیوار تراورتن،میله های تنشی فولادو سایه بان آلومینیومی

باغ با شیب ملایم با دیوار سنگی تراورتن محصور می شود و اندکی دیوارها پایین تر از سطح خیابان حفاری شده اند تا منظری باستانی را ایجاد کنند که با بافت شهری کنتراست شدیدی ایجاد می کند.تنوع درختان،شامل cedar elms ،بلوط همیشه سبز(درخت بومی آمریکا و مکزیک)، crepe myrtles،درخت بید به فضاهای چشم اندازی محرمیت داده و اتاقهای بیرونی بالقوه ای ایجاد می کنند. چیدمان و نصب مجموعه مجسمه ها متناوبا در باغ و گالری ها می چرخد و روح و سرزندگی را به جو آرام این فضای عمومی منحصر به فرد می دهد . [www.nashersculpturecenter.org]
رنزو پیانو معمار ساختمان 5000 فوت مربع این مرکز است که با معمار منظر پیتر واکر،طراح باغ با مساحت دو اکر در این مجموعه همکاری داشته است.
باغ دارای تعادلی ماهرانه بین هنر و طبیعت است و همجنین یک پارک شهری آرام است که زیبایی اش طراحی رنزو پیانو را برای این مرکز کامل می کند.اسکیس های آموزنده پیتر واکر ،نقشه ها، پلان و در ادامه تصاویر طراحی نهایی، تعادل ظریف بین هنر، فرهنگ و زمینه را در باغ مجسمه موسسه ناشر نشان می دهد. [www.papress.com]
03
دید از بالا به باغ مجسمه – دید به فضای بیرونی از درون گالری

 

04

بازشوی شیشه ای در دیوار سنگی – نرده اطراف با حداقل جزئیات- فواره های استخر آب در پشت ردیف بلوطها

تنوع گیاهی
بیش از 170 درخت،شامل cedar elms،بلوط همیشه سبز(درخت بومی آمریکا و مکزیک)، crepe myrtles،درخت بید مجنون و ماگنولیا،درخت راج و کاج افغان در این باغ وجود دارد که در ترکیب با یکدیگر و مسیر سنگفرش شده،استخرهای آب و فواره ها به منظر محرمیت می دهند برای تفکر و اندیشه در محیطی آرام در آثار هنری و ایجاد واحه ای سبز در مرکز شهر دالاس.
شگفتی مرکز ناشر سبزی آن است؛سبزی ناشی از سبزی چمن،درختان و گل هایی است که در آن وجود دارد. هر پایه درخت با دقت جای گذاری شده و آراسته شده. در حالی که هواداران هنر واقعی مجسمه های برجسته را در فضای نمایش خارجی تحسین می کنند متخصصین فضای سبز منظر سازی بسیار دقیق آن را تحسین می کنند.
تیم طراحی منظر در کشور به جستجوی گونه های گیاهی مناسب از لحاظ سایز،شکل،موقعیت بودند .در این مرکز تقریبا گیاهان بومی وسازگار با محیط به کار گرفته شدند و این مسئله به کم کردن نیاز به سم پاشی و ضرر کمک می کند.
فضای بیرونی مرکز مجسمه با درختان بلوط سایه دار شده است که تا ارتفاع 80 فوت بلند می شوند . درختچه ها شامل Nellie R.، Stevens holly، dwarf yaupon hollyو vitexمی شوند که مانند درختان کوچک هرس شده اند و در تابستان دارای گلهای ارغوانی زیبایی می شوند.
هر نوع گو نه گیاهی در این مرکز دارای نقشی خاص است که مهمترین و اولین تاکید بر هنر است.برای هر یک از آثار هنری محدوده ای خاص با گیاهان تعریف شده است.با درختان راج پشت صحنه ای برای مجسمه ها به وجود آمده است که تقلیدی از حیاط منزل شخصی ناشراست که مجسمه ها در آن قرار داشتند.این مرکز با استفاده هوشمندانه ای از بامبو ها محصور شده است که دو بار در هفته کم پشت می شوند و بامبو گیاهی است که قطرش ثابت می ماند با گذشت زمان فقط ارتفاعش زیاد می شود و نه قطرش.
استخر آب مقابل مجسمه James Turrell دارای نیلوفرهای،زنبق آبی،بنفشه های زمستانی و caladiums تابستانی است.که به خنک کردن محیط از لحاظ روانی کمک می کنند.

05

درختان بامبو در اطراف مجموعه- کاشت درختان Cedar Elm در باغ – گلهای نیلوفر آبی در استخر آب

 مجسمه Tending (Blue) ساخته شده توسط James Turrell تنها اثری است که فضا به آن اختصاص داده شده است که به عنوان بخشی از باغ مجسمه عمل می کند.این فضای آسمانی در بخش شمالی و در انتهای باغ قرار گرفته استد و بخشی از آن در خاکریز منظر عقب رفته است.
سه استخر آب با فواره در باغ وجود دارند،یکی در کافه و دوتای دیگر در انتهای باغ و در بخش شمالی.[www.nashersculpturecenter.org]
درانتهای باغ خاکریزی است که به عنوان مانعی برای آلودگی صوتی اتوبان زیرزمینی عمل می کند که با صدای ریختن آب از یک ردیف فواره که به صورت جذاب در مقابل گیاهان پشتش قرار گرفته به این کاهش آلودگی صوتی کمک می کند.
به دلیل وزن زیاد بعضی از قطعات و لزوم جابجا کردن مجسمه ها داخل و بیرون ،نوع خاصی از خاک اختراع شده که زهکشی کاملی بدون ایجاد آبگیر دارد و به اندازه کافی قدرت دارد تا نیروی وزن را تحمل کند و از رشد نوع خاصی از چمن علاوه بر چندین نوع درختان عظیم حمایت می کند. برای داشتن انعطاف بیشتر مانند فضای درونی موزه ،پیاده رو ها در حداقل نگه داشته شده اند و این در حالی است که نیاز های بازدید کنندگان بر آورده می شود. یک سری از پایه مجسمه ای سنگی یک سیستم انعطاف پذیر از نورپردازی ، سیستم صوتی، سیستم امنیتی وآبیاری را پخش می کنند ،در حالی که نقش پایه های مجسمه های کوچک و جایگاه های نشستن غیررسمی را نیز دارند.
کانسپت پیانو از ساختمان موزه یک سری دیوارهای باستانی موازی بوده که دید و حرکت را هدایت کنند از ساختمان شیشه ای سبک از خیابان فلورا به درون باغ. دیوارهای باغ نیز این کانسپت را ادامه داده به این صورت که با یک سری از دریچه های شیشه ای و پنجره هایی باز شده اند که موجب نگاه های اجمالی به باغ از خیابان های الیو و هاروود می شود.
همچنین هدف نیز این بوده است که فضا نسبتا بزرگتر به نظر بیاید به همین جهت چیدمان خطی باعث طولانی تر کردن مسافت شده است. این باغ روی یک پارکینگ قرار دارد و بسیاری از سیم کشی ها،لوله کشی ها و سرویس های دیگر را پنهان می کندو اینکه آب و های شدید تگزاس را با طرح کاشت مناسب و ایجاد سایه فراوان در مسیرها و مجسمه ها با ابعاد متفاوت مورد ملاحظه قرار داده است.این باغ به خوبی با ساختمان ترکیب شده است و به نحوی ساخته شده که آثار هنری در آن بسیار با احترا م هستند.این نه تنها یک محیط مطلوب است بلکه مجالی برای تحسین هنر و آینه ای از خواسته های کارفرماست. [www.archidose.org]

نورپردازی باغ
نورپردازی دارای پنج لایه است:
نورپردازی راهها،درختان،حصارها،آبهاو مجسمه ها.برای ایجادمحیطی گرم و دعوت کننده در شب.علاوه بر آن یک سیستم تضعیف نور انعطاف پذیر نیز با تدارکاتی برای نور پردازی آینده طراحی شده است.کنترل نورپردازی از طریق جایگاه های قابل حمل در میان باغ است.قطعات نصب شده در درختان طوری طراحی شده است که شامل انواع لامپها با وات های مختلف برای سازگاری با مجسمه های آینده و رشد اینده طرح کاشت باغ . انعطاف پذیری ،دلفریبی و راحتی در شب از اهداف اولیه بوده است . [www.hlblighting.com]

06

تصاویری از نورپردازی باغ

رویکرد های حاکم بر طراحی باغ مجسمه ناشر
باغ مجسمه ناشر یک نوع پارک موضوعی است که تخصصی به مقوله هنر و مجسمه سازی می پردازد. این مرکز یکی از معدود موسسات جهان است که به نمایشگاه،مطالعه و محافظت از مجسمه های مدرن کسانی مانند میرو،پیکاسو،رودن،هپورث،کالدرو و… اختصاص پیدا کرده است .
باغ مجسمه ناشر در نگاه اول پارکی مدرن به نظر می آید ولی با نگاه عمیق تر مشخص می شود که دارای لایه های قابل تفسیری است.این باغ توسط معمار برجسته منظر پیتر واکر که معماری مینیمالیست است و دارای تفکرات خاصی نسبت به طبیعت است، طراحی شده است. منظره سازی در این مکان متکی بر پرسپکتیو و خطوط هندسی است؛ مسیرها،ردیف های کاشت درختان ،استخر های آب و دیگر عناصر دارای خطوط صاف و راست گوشه هستند و در نهایت خلوص به کار گرفته شده اند که محور های خود را خطوط ساختمان موزه گرفته اند.

07

محورهای عمیق و کشیده- دید در امتداد یکی از مسیرهای سنگی به سمت موزه

در این باغ رنگ ها به حداقل استفاده شده اند ورنگ هایی که در محیط دیده می شوند رنگ های طبیعی چوب ، سنگ و گیاه در زمینه ای از آبی آسمان است. انتخاب گونه های گیاهی بیشتر جنبه عملکردی داشته و سعی بر این بوده است که از درختانی استفاده شود که با شرایط اقلیمی شدید منطقه سازگاری داشته و سایه اندازی وسیعی داشته باشند و بستر مناسبی برای مجسمه ها ایجاد کنند.
در این باغ آب به صورت خالص در استخرهای مستطیلی و فواره های ردیفی به نمایش گذاشته شده و به محیط طراوت می بخشد. در نگاه عمیق تر یکی از مواردی که این باغ را از قواعد مدرن خارج کرده و به پست مدرن نزدیک می کند رویکرد مخاطب محور بودن در این باغ مجسمه است زیرا در مدرنیسم اصالت با هنرمند است.
دیگراینکه دیدن مجسمه ها در فضایی انسانی و قابل لمس بودن آن ها باعث ایجاد رابطه بین انسان و مجسمه و محیط اطرافش شده و ایجاد حس خاطره انگیزی می کندو رویکرد اهمیت به جرئیات و خاطره انگیزی جزو معیارهای طراحی بوده است.در این باغ تفسیر جدیدی از زیبایی ،هنر و روابط بین انسان ها ارائه شده است.

 

08

مجسمه های قابل دسترس توسط بازدیدکنندگان

زیبایی مجسمه ها در این باغ به صورت ذهنی (subjective) مطرح است در صورتی که عینی بودن (objective)هنر و زیبایی یکی از ویژگی های مدرنیسم است. در این مجسمه ها زمینه،محیط و نوع نگاه به اثر هنری بسیار مهم است و مخاطب در آن نقش مهمی دارد.زیرا با جابجا کردن مجسمه ها در باغ و بین ساختمان موزه و فضای بیرونی نوع نگاه به اثر متفاوت می شود و در اینجاست که اهمیت بستر و زمینه و نگاه مخاطب و مکمل بودن نقش آن ها در هنر مشخص می شود.
در این پارک رویکرد به تکنولوژی نیز وجود دارد واز تکنولوژی برای ایجاد نوعی خاک مقاوم برای تحمل وزن مجسمه ها و فواره های سوزنی استفاده شده است.اختلاط خاک در باغ دارای سه لایه است که با سیستم تکنولوژی طراحی شده که وزن سنگین مجسمه ها را بدون فونداسیون تحمل می کند وآب باران شدید را سریع زهکشی می کند.

 مآخذ:

• http://www.nashersculpturecenter.org/index.cfm?FuseAction=Page&PageID=1000002#
• http://www.galinsky.com/buildings/nasher/index.htm
• http://www.pwpla.com/prj_project.php?prjid=25
• http://en.wikipedia.org/wiki/ Nasher_ Sculpture_ Center
• http://www.arcspace.com/architects/piano/Nasher/
• http://www.asla.org/awards/2004/04winners/332-03.html
• http://www.architectureweek.com/cgi-bin/awimage?dir=2004/0310&article=building_1-2.html&image=12386_image_3.jpg
• http://www.archidose.org/books/books.html
• http://www.papress.com/about.tpl?cart=1210164888424939
• http://www.valleycrest.com/main.htm
• http://www.hlblighting.com/projects/nasher.htm
• http://www.flickr.com/photos/my_fake_plastic_earth/394496712/
• http://www.vgeis.com/gallery2/main.php?g2_itemId=5471
• http://members.virtualtourist.com/m/tp/c7441/
• http://www.pbase.com/rospotte/image/29198416
• http://www.gardendesign.com/search_content.jsp
• http://destinations.usatoday.com/dallas/attractions/
• http://philip.greenspun.com/images/200404-ecuador-peru/20040516-dallas/nasher-sculpture-center-07
• http://www.placenotes.com/dallas_nasher.html
• http://www.ultimateventures.com/gal_trdal.htm
• http://flashpages.prodigy.net/geemoney/_wsn/page5.html
• www.nashersculpturecenter.org/images/upload/Sculpture%20-%20Materials%20&%20Methods.pdf
• www.dgapractice.com/papers/godby/nasher.pdf
• www.nasher.duke.edu/press/RayNasherBio.pdf
• www.chatham.edu/departments/artdesign/documents/LandscapeNewsletterNovember2005.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *