باغ معبد هت شپ سوت در دیر البحری:
باغ بسیار بزرگی که فرعون آن را ساخته است .البته اطلاعات کاملی در مورد خود باغ تاکنون به دست نیامده و فقط در مورد خود معبد در حفاری ها اطلاعاتی به دست آمده است .ولی آنچه مسلم است این است که باغی پر از گل در جهت و هم راستای نیل و در قسمت جلوی آن یک کوشک و کل باغ هم بی شک روی سکو بوده است ( تراس بندی شده ).
32 گونه درخت و گیاه در این باغ کاشته شده است .طریقه کاشت درختان به این صورت بوده است که ابتدا نهال ها را در گلدان نگهداری میکردند و در اوایل بهار آنها را در زمین میکاشتند.
در دوران پادشاهی میانه همه باغ ها و معماری ها در روی سکو ساخته میشده و این به خاطر طقیان رود نیل بوده است که طی چند روز به مرور بالا می آید.
01
تصویر8 : باغ معبد هت شپ سوت در دیرالبحری
02 03
گونه های گیاهی: 
باغ های مصری را میتوان بر اساس نوع گیاهان آن هم طبقه بندی کرد .از جمله میتوان به باغ دارویی ، باغ سبزیجات، باغ کرت انگور و … اشاره کرد. در این میان باغ سبزیجات در تمام دوران پادشاهی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است به طوری که فقط در پادشاهی میانه حضورشان کمرنگ بوده است .
04
تصویر9 : باغ سبزیجات (دو مرد سمت چپ در حال آبیاری باغ)
باغ های کرت انگور نیز قوانین خاص خود را برای آبیاری و کشاورزی و محافظت در برابر حمله پرندگان داشته است .در ابتدا سلسله چهارم و پنجم از داربست برای نگه داری بوته ها استفاده میکردندو لی در پادشاهی میانه آلاچیق ها جایگزین داربست ها شدند که زیبایی و صفای خاص خود را به باغ میبخشید. در پادشاهی جدید کرت های انگور در مرکز باغ بوده و عنصر اصلی تمام باغ ها بوده است.
05
تصویر10 : داربست بوته انگور

تصاویری که از پادشاهی قدیم به دست آمده کلیه گلها لوتوس بوده است ولی در نقاشی های دوره پادشاهی میانه و جدید تعدد گلها زیاد میشوند .البته لوتوس کماکان هست .علت این امر این است که فرعون و ملکه گلها و گیاهانی را با کشتی وارد مصر کردند .در این دوره کاشت هم پیشرفت کرد و به صورت قرینه شد.
گلها و نقوش گیاهیی کم کم در معماری مصر هم وارد شدند از جمله ستون هایی که به شکل گل بودند ودر تزیینات داخلی وخارجی نقش گل استفاده میکردند.
در میا ن تمام گیاهان دو گونه لوتوس و پاپیروس به صورت نمادین بوده و در باغ سازی جنبه سمبلیک دارند
درخت افرا:
قدیمیترین گونه گیاهی مصر است.
06
هنوز مشخص نشده که دانه ها را با چه نظمی می کاشته اند ولی گلها به صورت ردبفی بوده است و سبزیجات هم در باغچه های مستطیل شکل کاشته میشده
پاپیروس در هنگام کاشت به صورت کاملا منظم بوده ولی گیاهان دیگر با فرم طبیعی و حرکت اتفاقی کاشته میشدند
در سلسله چهارم و پنجم و حتی در دوران پادشاهی میانه شواهدی به دست آمده که در نقشه باغ ها تکیه زیادی به جای کاشت درختان و کرت های انگور و گیاهان میشده است.

گیاهانی که در باغ مصری کاشته میشدند:
07 08 09 10
تصویر 11 : تصویر ished ( گیاه مقدس)
دو نوع نخل رایج به نام های date palm , doum palm در مصر کاشته میشد که از نوع date به وفور در باغ ها یافت میشود.
3نوع گیاه اصلی باغ مصری :
1- lebbek ( acacia lebbek) که گیاهی وارداتی بوده
2- sycamore که همان افرا است
3- tamarisk
به جز موارد بالا گیاهانی بوده اند که جنبه آیینی و مقدس داشته اند که میتوان به لوتوس و پاپیروس اشاره کرد که مخصوص مصر علیا و سفلی بوده اند. همچنین گیاهی به نام ished درخت مقدس بوده است که جزو تیره مثمر ها بوده است که البته اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست.

منابع و ماخذ:
گامبریج، ارنست .تاریخ هنر
زارعی، ابراهیم.آشنایی با معماری جهان

EGYPT people.gods.pharaohs
Alberto.silioti EGYPT splendours of an ancient civilization
Francesco. Tiradritti.the cairo museum masterpieces of egyption art
www.acaiatours.com
www.magialuna.net
www.gardenvisit.com
www.philae.nu
http://en.wikipedia.org
www.oaks.nug.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *