2-1 معرفی لایه ها در سیستم متمرکز
01

اجزاء باغ بام را به 5 دسته كلي مي توان تقسيم بندي كرد:

 02

2-1-1  لايه پوشش گياهي

تقريباً هر گياهي مي تواند روي بام گذاشته شود. اما اين با محدوديتهايي از قبيل آب و هوا، طراحي سازه اي و هزينه نگهداري و تصورات طراح بام سبز مواجه مي باشد. از آنجايي كه بامهاي سبز تا حد امكان سبك طراحي مي شوند، اغلب شامل پوششي هستند كه مي تواند در عمق كمي از خاك و با مراقبت و نگهداري كم يا بدون نگهداري رشد كنند.

03

 04

  2-1-2-  محيط كشت

05

محيط كشت همان فضايي است كه گياهان در آن شروع به رشد و نمو مي كنند.محيط كشت به واسطه الزامات خاص سازه اي بايد وزن كمي داشته باشد به همين دليل نسبت به خاك معمولي تفاوتهايي دارد. بايد از محيط كشتي استفاده كرد كه حتي الامكان سبك بوده و وزنش حدود 900 كيلوگرم در هر متر مكعب در حالت مرطوب باشد. يك مخلوط معمولي مناسب مركب از 3/1 ماسه، 3/1 سنگ هاي متخلخل و 3/1 گياه خاك مصنوعي( تركيبي از چوب پوسيده و كود نباتي) است.

بنابراین ساختار اصلی خاک از منابع معدنی و منابع آلی تشکیل شده است.

انواع منابع معدنی شامل: خرده آجرهای سفالی وتایلها، مخلوط درشت دانه ها و ریزدانه ها، خاک معدنی، شن و ماسه، گدازه ها، خاک رس، خرده آجر و سرباره ها.

انواع منابع آلی شامل: خرده چوبها و درختان، ذخیره سازی مواد و تولیدکود، خاک آلی، خزه های مردابی، مخلوطهای سلولزی(چوب خرده)، زغال سنگ.

06
2-ذخیره سازی مواد و تولیدکود

07

1-خرده چوبها و درختان

08
3-خاک آلی

11

1- خرده آجرهای سفالی وتایلها

09

 2-مخلوط درشت دانه ها وریزدانه ها

10

3- خاک معدنی

12

2-1-3- لايه زهكش

لايه زهكش بين محيط كاشت و لايه محافظت قرار مي گيرد تا آب بتواند از هر جاي بام سبز به سيستم زهكش ساختمان جريان يابد. انتخاب لايه زهكش مناسب، بر اساس بيشينه جريان آبي كه از اطلاعات بارش تعيين مي شود، انجام مي گردد و از آنجايي كه لايه زهكش محيط كاشت و گياه را پشتيباني مي كند، مقاومت فشاري آن بايد مناسب باشد. برخي از سيستم ها به سادگي لايه اي قطور از خاك انبساط يافته را به كار مي برند، اما هم اكنون اكثر شركتهاي بام سبز از يك حصير زهكش پلاستيكي موجدار با الگوي سازه اي مشابه كارتن تخم مرغ يا Landscape Pavers استفاده مي كنند. حداقل ضخامت لايه زهكش 20 ميلي متر مي باشد، اما حصيري ضخيم تر مي تواند يك عايق اضافي را تامين كند.
لايه زهكش خود مي تواند مجموعه پيچيده اي از لايه هاي ديگر باشد:

در بين محيط كشت و لايه زهكش فيلتري قرار دارد كه رطوبت را از محيط ريشه ها دور مي كند و مانع از گنديدگي ريشه ها مي شود. اين فيلتر مي تواند شامل يك بافت پارچه اي باشد. در سيستم هاي مدرن معمولا از يك يا دو لايه “geotextile” غير بافته شده استفاده مي شود. اين فيلتر حتي مي تواند لايه اي از شن و ماسه باشد و در اين حالت ممكن است با لايه زهكش تركيب شود.

يك شيت سه لايه است كه لايه بالايي عمل فيلتر را انجام مي دهد و آب اضافي را از قسمت ريشه ها دور مي كند اين لايه همچنين به عنوان لايه محافظ ريشه ها عمل مي كند.

لايه وسطي كه به شكل كاسه هاي مخروطي شكل است آب اضافي را از ريشه ها دريافت كرده و در خود نگه مي دارد اين لايه به كاهش سرعت Run-off آب باران كمك مي كند و از طرفي باعث گردش هوا و جلوگيري از گنديدگي محيط مي شود. لايه پاييني يك فيلتر پارچه اي است كه مانع از آسيب ديدن غشاء و عايق مي شود.

 13

14

15

16

 (1)

 17

(2)

18

(3)

لايه اي است كه به خوبي از نفوذ ريشه ها و آسيب زدن آنها به عايق كاري و غشاء سقف جلوگيري مي كند. لايه مانع ريشه ها معمولا بيشتر در سيستم متمركز استفاده مي شود و در زير زهكش و بلافاصله در بالاي لايه waterproof يا آب بند نهايي يا عايق كاري حرارتي قرار مي گيرد. اين لايه معمولا از يك پوسته پلي اتيلن تشكيل شده است. اين لايه بيشتر در پروژه هاي عمومي مثل ميدان ها كه ترافيك عبوري و بار سقف زياد است و جاهايي كه گياهاني با ريشه هاي عميق و ريشه هاي تهاجمي كاشته شده استفاده مي شود.

20

19

 2-1-4   لايه محافظتی

        اين لايه بيشتر شامل شامل لايه هايي است كه يا بام را از نشت كردن و نفوذ آب حفاظت مي كنند يا از سيستم عايق كاري محافظت مي كنند.

 21

صفحه محافظ به طور مستقيم بروي غشاء قرار مي گيرد و آن را در طول عمليات اجرايي و از شكست محافظت مي كند.لايه محافظ مي تواند باريکه اي از بتن سبك، صفحه اي از عايق محكم، ورقه ضخيم پلاستيكي، ورق مسي، يا تركيبي از اينها، بر حسب ويژگي هاي طراحي و كاربرد بام سبز باشد. برخي از سيستمهاي بام سبز لزوماً به صفحه محافظ احتياجي ندارند و ممكن است از لايه مانع ريشه به جاي آن استفاده شود.

22

       این لایه بام را از نشت كردن و چكه كردن محافظت مي كنند. غشاء هم به شكل يك لايه يكپارچه ضدآب استفاده مي شود و هم به شكل شيت هاي بهم پيوسته. انتخاب يك غشاء مناسب بستگي به شرايط بام، هزينه و سهولت اجرا و تعمير دارد.

23

25

24

2-2  معرفی لایه ها در سیستم گسترده

26

27

28

محیط کشت

29

لایه صافی

30

لایه مانع ریشه

2-3   مقايسه ساختار سيستم متمركز و سيستم گسترده:

 31

 32

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of بامهای زنده - قسمت دوم بامهای زنده - قسمت دوم (1.5 MB)
       تعداد دانلود: 10
       زمان آخرین دانلود: شنبه, 24 فوریه 2018
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *