چکیده
ایستگاه قطار در شهرهای دنیای امروز نقش مهمی را بر عهده دارد.به خصوص در ژاپن معاصر که هرروز میلیون ها نفر از آن عبو ر می کنند ، به عنوان عضوی حیاتی در رشد فعالیت های شهری و گسترش اقتصادی عمل می کند.
ایستگاه ها ، نقاط حساسی در شبکه ی قطار ، مترو ، و اتوبوس هستند و در تمام طول روز هم چنان اهمیت خود را حفظ می کنند، زیرا اغلب به وسیله ی فروشگاه ها ، مجتمع های تجاری ، هتل ها ، راسته های فروشگاه ها و امکانات سرگرم کننده احاطه شده اند.
این حضور چند عملکردی و چند لایه (که اغلب چندین لایه در زیر و روی زمین گسترده می شود ) نیروی جاذبه ای در استراکچر شهر به وجود می آورد ، که علی الخصوص در مقیاس منطقه ای با شدت بیشتری احساس می شود.

01
به این ترتیب می بینیم که ایستگاه ها و فضاهای باز مجاور آن ها تبدیل به کانون هایی موثر در فعالیت های روزانه ی زندگی شهری در ژاپن معاصر شده اند.
طراحی فضای باز مجاور ایستگاه قطار مارو گیم ، در راستای بالا بردن کیفیت یکی از همین فضاهای زندگی روزانه ی شهری شکل می گیرد. این پروژه از یک سو سعی می کند تا با عناصر پست مدرنیستی خود و به علت مجاورت با ایستگاه راه آهن شهر و استقرار در یکی از نقاط ورود به شهر ، هم چون دروازه ی ورود به شهر عمل کرده و تصویری ماندگار از خود (به عنوان نشانه ای از شهر ماروگیم ) در ذهن بیننده بگذارد . و از سوی دیگر هم چون فضای تنفسی بین ایستگاه راه آهن ، موزه و دیگر  کاربری های اطراف آن عمل میکند ، در حالی که هنرمندانه ، پس زمینه ی مشترکی برای آن ها فراهم کرده ، آن ها را با هم یکی می کند.آب ،سنگ ، نور ، فلز و طبیعت را  با کل مجموعه می آمیزد تا برای بازدید کننده امکان لذت بردن از درو ن و بیرون ، و تجربه ی نور و فضای باز را فراهم کند.

کلید واژه ها:
ایستگاه راه آهن، موزه، هنر، فضای شهری، وحدت، آب، سنگ، نور

معرفی پروژه
Location: Marugamegenichiro-inokome Museum of Contemporary Art
طراح شهری : Gen kato , Nishon- Toshi – Sogo – kenkyusho
معمار طراح : Tanig Uchi and Assoc
طراح منظر: Peter Walker and Partners

معرفی شهر ماروگیم
شهر مارو گیم در بخش مرکزی منطقه ی کاگاوا و در امتداد دریای (اقیانوس هند ) قرار دارد.این منطقه در حین بر خورداری از طبیعت زیبا، به عنوان منطقه ای مهم برای حمل و نقل دریای و کشتیرانی شناخته شده است.
نام ماروگیم پس از ساخت قلعه ی ماروگیم توسط ارباب فئودال منطقه ( لرد ایکما) بر این منطقه گذارده شدو این قلعه دارای دیوار سنگی معروفی است که تبدیل به سمبل شهر ماروگیم شده است. به نظر می رسد که این دیوار بلندترین دیوار سنگی ژاپن باشد .
از دیگر دیدنی های این شهر می توان معابد متعدد بودایی و شین تو ، جزیره ی هنیجاما و چند موزه را نام برد. یکی از این موزه ها به نام موزه ی ناکازو در حقیقت یک باغ بزرگ تاریخی ژاپنی است که ساختمان قدیمی موزه در دل آن قرار گرفته است.

موزه و میدان در مجاورت با ایستگاه
به مناسبت نودمین سالگرد شکل گیری شهر ماروگیم ، از سوی مقامات این شهر تصمیمی برای ساخت موزه ای جهت نگهداری و نمایش آثار  “جنیرو ایکوناما “( که آثار هنری خود را به شهر اهدا کرده بود) اتخاذ شد و طراحی آن بر عهده ی”یوشیو تانیگوچی” گذاشته شد.
تانیگوچی پیش از آن در سال های 1978 و 1983 دو موزه ی دیگر در ژاپن طراحی کرده بود که هر دو با استقبال و موفقیت روبرو شده بودند. پس از آن نیز این روند ادامه پیدا کرده و تانیگوچی با 9 موزه ی معروف خود یکی از معماران برجسته ی ژاپن محسوب می شود.کارهای وی عموما از نقطه نظر پرداختن به  فضاهای عمومی گویا و روشن از ارزش زیادی برخوردارند .
موزه ی “جنیچیرو ایکونوما”  نیز به عنوان موزه ی هنر معاصر شهر مارو گیم  به صورت نمایشگاهی در مقابل ایستگاه و در میدانی مشترک با این ایستگاه قرار می گیرد. به علت مجاورت با شاهرگ اصلی و نقطه ی کانونی حمل و نقل ماروگیم ،  دسترسی به این موزه برای همگان امکان پذیر می باشد.
ساختمان موزه هم در مقیاس شهری و هم در محدوده ی داخلی موزه عمل می کند.جبهه ی اصلی در پلازا صفحه ایست تاخورده که علاوه بر قاب کردن پله ی مجلل ورودی و هم چون حجمی شفاف  فضای نمایشگاه را در بر گرفته است. بازدیدکننده می تواند مستقیما از سطح میدان  وارد گالری نمایش شده و یا با برگزیدن پله ورودی به گالری نمایش، کتابخانه هنر ، سالن موزیک و کارگاه ها دسترسی پیدا کند . یا اینکه با ادامه ی حرکت به سمت بالا رفته و به حیاط بیرونی  برسد.

02

 تصویر 1: پلان مجموعه

طراح در این پروژه، بار دیگر سعی در اتحاد ساختمان موزه با فضای باز شهری دارد. وی فضای عمومی بیرون را در طراحی داخل موزه تکمیل کرده این دو را با هم یکی می کند.در حقیقت در طرح تانیگوچی  میدان مقابل موزه به عنوان پیش زمینه و عاملی برای برقراری ارتباط بین موزه و ایستگاه در نظر گرفته شده بود.
طراحی فضای این میدان در سال 1992 به مسابقه گذاشته می شود که طرح  گروه طراحی پیتر واکر و  شرکا برگزیده می شود.

مبانی نظری طراح
با توجه به محل استقرار این ایستگاه که نقطه ی ورود به شهر محسوب می شود طراح فضای باز جلوی ایستگاه را به عنوان دروازه ی ورودی به شهر ماروگیم و ارتباط دهنده به انستیتو فرهنگی (موزه ی اینوکوما) تصور کرده و پس از آن بر روی این خطوط ذهنی به طراحی پرداخته است .به عنوان نشانه ی شاخص ورودی شهر و در ارتباط با هویت شهر ماروگیم در میانه ی میدان آبنمایی استیل با فریم های مربع شکل به وضوح خود نمایی می کند. این فریم ها به سبب تکرار شدن به موازات یکدیگر ، یادآور دروازه های آیینی شین تو و هم چنین فرم جرثقیل های لنگرگاه و بندر گاه های شهر هستند. فرو ریختن آب از  جداره ی فریم ها به درون حوض پرده ای سبک به وجود می آورد که بازگشتی است به پرده های سنتی و نازک شوجی که سبکی و شفافیت خصیصه ی اصلی آن هاست.

03
تصویر 2: پلازا در حکم ورودی شهر
در کفسازی میدان نیزبه جای آسفالت که امروزه اغلب به کار می رود از کفسازی سنگی ای استفاده شده است که یادآور کفسازی های باغ های ژآپنی است.
چیدمان تخته سنگ ها نیز ارجاعی است مستقیم به تخته سنگ ها در باغ های ذن ژاپنی و یا مسیرهایی که توسط سنگ ها برای گردش و پرسه زنی در باغ ها به کار می رفته اند.در هر حال مسیر مارپیچی شکل گرفته شان ، تحت تاثیر خاطراتی از صخره و سنگ در باغ های سنتی ژاپن هستند.
طراح در طرح کلی ای که برای کف سازی در نظر گرفته نیز سعی در ایجاد وحدت در فضا و مرتبط کردن موزه و ایستگاه داشته است.
ادامه دارد …
توضیحات:
http/:www.pwpl.com برداشت آزاد از مطالب نقل شده از  گروه طراحی
مآخذ:
Kido, Ewa marya ,railway landscape design and relation ship with form, functionand aesthetic, http://grtr.net
http://www.pwpla.com
http://www.glinsky.com

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of بررسی و تحلیل پروژه میدان ایستگاه قطار شهر ماروگیم  - قسمت اول بررسی و تحلیل پروژه میدان ایستگاه قطار شهر ماروگیم - قسمت اول (223.9 KB)
       تعداد دانلود: 3
       زمان آخرین دانلود: چهارشنبه, 9 نوامبر 2016
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *