مدت هاست دانشجویان معماری منظر ایران آرزوی گردهمایی علمی، درخور جایگاه رشته خود را در سر می پرورانند. هفته گذشته در راستای اهداف پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی و با عنایت خاص معاونت پژوهشی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی این فرصت به گروه معماری منظر دانشکده داده شد تا روزی را به همایش ملی معماری منظر اختصاص داده، برنامه های خود را تحقق بخشد. از این رو:
01
دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی در روز دوشنبه یازدهم آذر ماه یکهزار و سیصد وهشتاد و هفت میزبان جمعی از اساتید، دانشجویان و علاقه مندان معماری منظر بود که به بهانه برگزاری نخستین همایش ملی معماری منظر گرد هم آمده بودند. طبق برنامه ی اعلام شده، همایش در ساعت 9 صبح با صحبتهای آقای مهندس مهدی شیبانی مدیر گروه معماری منظر دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و خوشامد گویی ایشان به حضار آغاز شد. در ادامه آقای دکتر فرزین فردانش دبیر همایش ضمن اعلام برنامه نشست، گزارشی از چرایی برگزاری و اهداف همایش بیان داشت.
در زمان برگزاری همایش برنامه سخنرانی ها به همراه چکیده مقالات در صفحاتی به کلیه حضار ارائه شد که ذیلا شرح مختصری از آنها خواهد آمد.
پس از صحبتهای آقای دکتر فردانش برنامه با سخنرانی دکتر امیر منصوری مدیر گروه معماری منظر دانشگاه تهران با موضوع “قرائت منظر ادامه یافت. پس از وی دکتر محسن فیضی استادیار دانشگاه علم و صنعت با موضوع “ارزشها در معماری منظر میزبان مهمانان همایش بود. با پایان سخنرانی ایشان پس از یک استراحت کوتاه و پذیرایی مختصر، دو نفر از دانشجویان معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی مهندس کامیار عباسی و مهندس ساره موسوی با همراهی استاد راهنمای خود آقای مهندس مهدی شیبانی گزارشی از مقاله برگزیدشان در چهل و پنجمین کنگره بین المللی معماران منظر با عنوان “دگرگونی با آب را ارائه کردند. پس از آنها آقای دکتر فرزین فردانش استادیار دانشگاه شهید بهشتی مقاله خود با عنوان “جایگاه معماران منظر در فرایند ارزیابی زیست محیطی” ارائه داد. سپس خانم جونکو تانی گوچی متخصص برنامه های فرهنگی دفتر منطقه ای یونسکو در تهران سخنرانی خود را با عنوان “منشورهای یونسکو در خصوص آموزش معماری و معماری منظر ایراد کرد. سپس میزبان با برنامه ناهار و استراحت پذیرای مهمانان بود که با دقت نظر مسوولان و هیات برگزاری به نحو مطلوبی برگزار شد. پس از برنامه نماز و ناهار همایش با سخنان دکتر سید حسن تقوایی استادیار دانشگاه شهید بهشتی در زمینه “آموزش طراحی منظر ادامه یافت سپس مهندس محسن خراسانی زاده استادیار دانشگاه شهید بهشتی سخنانی با موضوع “معماری منظر نیاز محیطی بیان کرد و پس از او نوبت به آخرین سخنران دکتر مجتبی انصاری مدیر گروه هنر دانشگاه تربیت مدرس رسید که با موضوع  “باغشهر اصفهان دوره صفوی”  نشست را به سمت دقایق پایانی بدرقه کرد.
پس از یک جمع بندی کوتاه آقای مهندس مهدی شیبانی با ابراز قدر دانی از حضور شرکت کنندگان نشست را به پایان برد.
سخنرانیها در سه قسمت تفکیک شده همراه با پانلهایی ارائه شد. در هر پانل 3 تن از اساتید معماری منظر علاوه بر افرادی که به عنوان سخنران از آنها یاد شد، حضور داشتند که جلسه پرسش و پاسخ و هماهنگی بین حضار و سخنرانان بر عهده ایشان بود و گاها مطالبی را جهت تکمیل بیانات سخنران ایراد می کردند.  غیر از سخنرانان، همایش از حضور خانم دکتر لادن اعتضادی، خانم دکتر نیلوفر رضوی و آقای دکتر سیروس صبری در پانلها بهره مند شد.
لازم به ذکر است در محل برگزاری همایش( تالار شهید دلبری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی) به همت دانشجویان معماری منظر این دانشکده نمایشگاه کوچکی از طرح ها و آثار دانشجویان معماری منظر این دانشگاه با عنوان مشق های سبز برپاشده بود، مهمانان هنگام استراحت و پذیرایی شاهد فعالیتها و آثار بودند این امر باعث شده بود که فضای جلسه در اوقات غیر از سخنرانیها به نقد و نظر درباره آثار و طرحهای منظر بگذرد و حال و هوای خاصی را به فضای همایش بدهد.
مطالب ارائه شده شرح مختصری بود از نخستین همایش ملی معماری منظر که با عنایات اساتید محترم گروه معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی و تلاش صمیمانه و بی دریغ جمعی از دانشجویان معماری منظر این دانشگاه برگزار شد امید که خواننده و علاقه مندان با خواندن این گزارش در جریان چند و چون برگزاری همایش قرار گرفته باشند.
02 03 04 05 06 07

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of برگزاری نخستین همایش ملی معماری منظر برگزاری نخستین همایش ملی معماری منظر (806.1 KB)
       تعداد دانلود: 0
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 30 نوامبر -0001
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *