شناخت ویژگیهای بستر و تغییرات آن در طول زمان، در مدیریت و طراحی محیط از اهمیت خاصی برخوردار است. این شناخت جنبه های گوناگونی دارد و از روشها و واسطه‌های گوناگون امکان‌پذیر می‌باشد. پروژه درس بسترشناسی سطحی و مهندسی سایت در دانشگاه شهید بهشتی فرصت مناسبی را جهت نگاه همه جانبه‌تر به محیط و بستر و آشنایی با روشها و ابزارهای تحلیل فراهم آورد. در این مطالعه موردی، سایت دانشگاه آزاد مهدی شهر جهت بررسی و تحلیل انتخاب شد و نقشه هایی با مقیاس‌های مختلف (2000-1 و 25000 – 1) از آن تهیه گردید،که هر مقیاس در بخشی از تحلیل ها استفاده شده است.
01
استفاده از اطلاعات پایه برای شناخت سایت
مراحل شناخت با تحلیل حوزه وسیع تر (شناخت حوزه فراگیر) آغاز گردید و در گام بعدی اطلاعات مربوط به بارندگی، دما، پوشش گیاهی، حیات جانوری و جهت و سرعت بادها از سازمان های مربوطه جمع‌آوری شد تا تاثیر هر کدام از آنها بر وضعیت سایت و تغییرات آن در طول زمان بررسی شود. هر کدام از این فاکتورها (ویژگی های اقلیمی و زیست محیطی)، عوامل تاثیرگذاری جهت تحلیل و تعیین کاربری محسوب می‌شوند.
خطرات طبیعی مانند سیل و زلزله، که در طول سالها سایت مورد نظر را مورد تاثیر قرار داده اند و یا مخاطراتی که احتمال وقوع آنها در سایت وجود داشت، از دیگر مسائل مورد توجه در این مطالعه است که بخشی اطلاعات آنها از سازمان های مربوطه و بخشی دیگر از ساکنین محل جمع آوری شد.
02
استفاده از نرم افزار ArcGIS برای تحلیل توپوگرافی
یکی از مراحل مهم این مطالعه، بررسی مشخصات توپوگرافی سایت بر اساس نقشه های توپوگرافی و استخراج اطلاعات تحلیلی از آنها مانند شکل، میزان و جهت شیب، خط الراس ها و خط القعرها است. برای بررسی این موارد از مدل سازی‌های سه بعدی با استفاده از نرم افزار ArcGIS استفاده شد. این مرحله در علمی نمودن تحلیلها و مکان یابی مناسب درسایت موثر است.
03
04
بازدید میدانی
تحلیلهای سایت با حضور در سایت دانشگاه و عکسبرداری از موقعیتهای مختلف زمین و قرارگیری ساختمانها در بستر ادامه یافت. دیدگاه انتقادی و تحلیلی نسبت به عملیات موجود در سایت در چند دسته بررسی شد:

05

با توجه به اینکه در گذشته دامنه این کوه محل ساخت و ساز نبوده است. امکان مقایسه کلی بین ساخت و ساز قدیم و جدید دشوار است. عدم ساخت و ساز یک استثنا دارد و آن “کلاته” ایست که به صورت سنتی ساخته شده است. قرارگیری این چند ساختمان در بستر کم شیب و بیرون از حریم مسیل اصلی و عدم سد مسیرهای زهکشی طبیعی توسط بناها قابل توجه است.
06

نتیجه مطالعات
جمع بندی لایه های اطلاعات توصیفی (شامل داده های آب‌و‌هوایی و محیط زیستی)، نقشه‌‌های توصیفی‌تحلیلی (شامل نقشه‌های حوزه آبخیز، آبریز و شیب …)، مدلسازی تحلیلی (نقشه‌های GIS) و مشاهده و تحلیل مستند در سایت ما را به دید همه‌جانبه‌تری رهنمون کرد که بر اساس آن بتوان برای اصلاح وضعیت موجود و برنامه‌ریزی و مدیریت سایت مورد  نظر در آینده تصمیمهای درست‌تری اخذ کنیم.
در نهایت نتایج این بررسی و اطلاعات جمع‌آوری شده در آن، منجر به ایجاد نقشه های شماتیک تحلیلی، با لکه‌گذاری‌های رنگی بر روی نقشه سایت مشخص شد. برخی از این نقشه های عبارتند از:

07

08

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of بستر شناسی سایت دانشگاه آزاد مهدی شهر بستر شناسی سایت دانشگاه آزاد مهدی شهر (235.7 KB)
       تعداد دانلود: 1
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 4 دسامبر 2017
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *