برگرفته از سایت Garden Visit
پارک شکار(1500)
زمین تحت کاشت و دست ساز بشر زمانی اهمیت یافت که پادشاهان شروع به رویاپردازی مکان هایی نمودند که گیاهان وحشی و حیوانات می توانستند در آنجا زندگی کنند، شکار شوند. این فرآیند برای نخستین بار در “سرزمین بین دو رود” (بین النهرین) و در ایران اتفاق افتاد. پارک های شکار (نخجیرها) شکارگاه هایی برای سلاطین و افراد عالی رتبه بودند که برای آموزش هنرهای اسب دوانی و ارابه رانی به مردان جوان نیز استفاده می شدند.
اکنون می توان، پارک های شکار کهن را به عنوان اصل و منشاء پارک، محلی برای کاربرد و تحسین طبیعت، مورد بررسی و توجه قرار داد که پارک های ملی و ذخایر جنگلی طبیعی معادل های آنها در جهان مدرن هستند. (شکل1)
01

شکل و ساختار
هیچ نمونه واقعی از این باغ های دنیای قدیم بر جای نمانده است. تنها تندیس گری های برجسته و گزارشات مکتوب وجود دارند. محوطه محصور مستطیل شکل و فراخ که برای ایجاد (جمع آوری) مجموعه ای از حیوانات و گیاهان شگفت انگیز استفاده می شده است. نمونه های موجود از زمان قرون وسطی و رنسانس اروپا باقی مانده اند. ساختار زمینی متنوع از درختان، آب، چمنزارها و تپه ها مدنظر بوده که مرزها توسط آجرهای گلی، سنگ های نتراشیده یا الوار، بسته به اوضاع محلی (مصالح موجود) ساخته شده اند.

 بیشه مقدس (400)
شکل و ساختارمعابد مصری پهنه هایی از جنگل، معروف به درختستان مقدس، را در برداشتند. زمانی که تمدن در میان شهرهای با برج و باروهای بلند و عظیم متمرکز شد، همانند یونان باستان، بیشه های مقدس نقش اجتماعی عمیقی را بر عهده گرفتند. آنها در بیرون از دیواره های شهر جای گرفتند. (در زمانهای صلح و آرامش استفاده می شدند) اگر در میان درخت زار چشمه آبی وجود داشت، مکان بکر به فضایی برای خدای بومی یا ساختن معبدی برای ستایش او تغییر می یافت. در آن زمان، این فضاها برای بحث و مناظره، تحصیل و تمرینات جسمانی استفاده می شدند. (یونانی ها می دویدند و برهنه کشتی می گرفتند) زمانی که تمرینات بدنی بخش عمده کارایی باغ بود، آنها نام ورزشگاه یا زورخانه را بر آن نهادند، برگرفته شده از لغت یونانی gumnos (به معنای برهنه)، یا ‘palaestra’ از palaio (به معنای کشتی گرفتن). به دلیل فعالیت های هنری و وجود فضاهای تفکر روحانی، بیشه مقدس به نام باغ های معبدی مصر معروف شدند.

02

شکل و ساختار
غاری در میان درخت زار با چشمه ای طبیعی از آب روان یک مکان آرمانی و کمال مطلوب بود لذا غار تبدیل به سردابه ای برای تندیس های خدایان و دیگر تزیینات معماری شد.
ایوان ستوندار مسقف برای محصور کردن مکان مستطیل شکل برای دو و میدانی و کشتی استفاده می شد. نیمکت ها در داخل آلاچیق (شاه نشین) متصل به ایوان ستوندار قرار داشتند و برای بحث و مناظره و تدریس به کار می رفتند. با گذشت زمان، بیشه مقدس به فضاهای عمومی با محوطه ها، نیمکت ها، استخرها، اتاق های خاص برای فلاسفه و حیاط هایی برای کشتی گرفتن و تمرینات تغییر و به صورت معابد بزرگی برای تحصیل و مسابقه بسط یافتند.

معبد المپیک
مکان برگزاری بازی های کهن مورد بررسی قرار گرفته است. چیزی که به دست آمده، جانمایی و ستون های دوریکی است که ساختمان اصلی را حفظ می کردند. (شکل2) باغ المپیک در میان تپه های پوشیده از درخت کم ارتفاع و نزدیک دو رودخانه آلفییوس وکلادئوس، که بسترشان را تغییر داده اند، قرار دارد. بازی های المپیک بخشی از عید و جشن مذهبی بودند که هر چهار سال یک بار از قرن هشتم تا چهارم قبل از میلاد برگزار می شدند.

03

04

تماشاگران در هنگام تماشا بر روی پشته ها خاکی می نشستند، که هنوز وجود دارند. تنها مردان و دختران مجرد حق تماشای بازی ها را داشتند. مسابقه اسب دوانی در میدان اسب دوانی که در شمال ورزشگاه واقع بود برگزار می شد. رومی ها به استفاده از زمین المپیک برای بازی ها، بعد از غلبه بر یونان در 146 قبل از میلاد، ادامه دادند. نِرو قصرکوچکی را بین ورزشگاه و میدان اسب دوانی بنا نمود. امکانات ورزشی، مجسمه ها و استخر ها به مرور سیمای باغ های رومی شدند. بازدیدکنندگان ممکن است که نکته جالبی از مقایسه ورزشگاه المپیک کهن، استادیوم های ورزش های نوین و پارکی که در مونیخ برای بازی های المپیک 1972 ساخته شده بود، پیدا کنند. پارک های ورزشی بزرگ چه در قرن پنجم قبل میلاد و چه در قرن بیستم بعد از میلاد، نشان می دهند که ورزش می تواند ذهن را به اندازه بدن به وجد آورد.قدیمی ترین آثار در المپیک از قرن 2000 قبل از میلاد برجای مانده اند، زمانی که بیشه مقدس بود. مناسک مذهبی در محوطه و حیاطی محصور انجام می گرفت، که به عنوان آلتیس یا بیشه مقدس زئوس معروف بود. (شکل3) و معابد زئوس و هرا، بیشه مقدس زئوس، و تالار پذیرایی با آتشی همیشگی و فواره بزرگ را شامل می شد. پناهگاه داخلی پیولپس باغ محصوری با درختان و تندیس ها بود. فیدیاس، یکی از بزرگترین تندیس گران دنیا، یکی از نمایشگاه های کار خود را در المپیک برگزار کرد. ورودی محصوری که توسط ورزشکاران استفاده می شد، مسیر را از بیشه مقدس زئوس تا قدیمی ترین استادیوم (ورزشگاه) یونان هدایت می کرد. بازی های المپیک در سراسر دنیای یونان حتی در خارج از آن مشهور بودند.

05

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of تاریخ منظر باغ ایرانی تاریخ منظر باغ ایرانی (144.6 KB)
       تعداد دانلود: 7
       زمان آخرین دانلود: چهارشنبه, 23 نوامبر 2016
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *