از قدیمی ترین باغ های باقی مانده معبدی جامع از مصر باستان است که توسط روحانیون و فراعنه مصر مورد استفاده قرارمی گرفته است، هر چند عموم مردم هم ممکن بود در روزهای جشن پذیرفته شوند. طراحی معابد به توضیح ماهیت جهان و نظم اجتماعی کمک می کند ، و همان طور که ماامروزه از طریق علم، مذهب، هنر، تاریخ و سیاست انجام می دهیم. مجموعه معبد مظهر قدیمی ترین تلاش برای ایجاد فضای روباز به عنوان اثر هنری باقی مانده است. بیشه مقدس به ترکیب مجموعه معبد وابسته بوده است.
فرم : خطوط محوری مورد استفاده قرار گرفته اند، اما به طور کلی هندسه غیر متقارن دارد. معابد در مستطیلی توسط دیوار بلند محدود ساخته می شدند. فضای داخلی در بخش تشریفات و در بخشی به باغ متصل می شوند. معابد توسط راههایی مرتبط بودند، که توسط درختان  و مجسمه ها آراسته می شدند. خیابان به سمت مجموعه می رود و به  از میان یک سری دروازه های منظم به یک سالن ستون دار رهبری و سپس به سمت یک خلوتگاه درونی ، قدس الاقداس می رود. برخی از زمین های محصور به عنوان انبارخانه ها مورد استفاده قرار می گرفته اند. مجموعه نیز شامل دریاچه مقدس، استخر، مجسمه، زیارتگاه، گل و باغ سبزی بوده است. مواد اولیه ساخت و ساز آجر و سنگ و گل بوده است.

01

نمونه ها:
معبد هتشپسوت (Hatshepsut)

0203

کهن ترین شاهکار معماری منظر غربی است. معبد و مدفن او یکجاست. معبد با عنوان (Djeser-Djeseru) به معنی مقدس ترین مقدسات برای مصریان باستان شناخته شده بود و در حال حاضر به عنوان دیر ال بحری (Deir el-Bahri) یعنی ‘صومعه شمالی’، پس از اینکه از این سایت از قرن 5 آن تا قرن 19 به عنوان صومعه مورد استفاده قرار گرفت، شناخته می شود. هتشپسوت (همچنین با نام تاج و تخت او-Maat-ka-Re- “روح عدالت” شناخته می شود)  به عنوان ملکه مصر و زن (روحانی عالی) خدا ی آمون از 1479 تا 1458 حکومت کرد. چنانچه در پادشاهی جدید رایج شد، معبد مدفن هتشپوت Hatsheput و آرامگاه در مکان های مختلفی واقع است. آرامگاه او ، که در آن گنجینه دفن شده ، قدیمی ترین آرامگاه (KV20) دارای تاریخ در دره شاهان است. یک مسیر کوهی از دره متروک به معبد او در زمین کشاورزی لبه دره نیل می رسد. معبد، توسط سننموت Senenmut ، فرماندار قلمروی آمون، با همکاری رئیس خزانه داری” Djehuty” کسی که اینگونه نگاشته: ” من به عنوان رئیس و راهنما، صنعتگران را به کار در کارگاه Djeser – Djeseru رهبری کردم ” . معبد از سنگ موجود تراشیده شده بود. سه حیاط بزرگ مستطیل، توسط شیب به هم متصل شده و چشم انداز وسیعی به دره ها وجود دارد. یک نرده مار با سر شاهین در ادامه سطح شیب دارقراردارد. هیچ درخت و یا بوته ای در محوطه معبد باقی نمانده است، اما تحقیقات باستان شناسی شواهدی از چاله درخت در حیاط پایینی نشان داده است. آنها یک بیشه مقدس را شامل دو استخر T شکل مجاور راه مرکزی ایجاد کردند. ردهایی از پاپیروس زمانی که استخر و چاله درخت حفاری می شد یافت شد، اطراف استخرها زمین سنگلاخ کنده شده و از گل نیل پر شده است. استخرها ممکن است برای مراسم مذهبی در ارتباط با حیوانات و گیاهان استفاده شده باشد. کتاب مرده “The Book of the Dead ” (فصل 186) Hathor را ، به عنوان یک گاو نشان می دهد که از یک تپه مقدس با انبوهی از پاپیروس، برای بیان مرز بین مرگ و زندگی می آید. انجیر sycomore درخت مقدس او بود. Hathor الهه کوهستان های غربی بود و یک پرستشگاه کوچک به او اختصاص یافته بود. تراس وسطی و تراس بالا که دارای محراب درونی است دارای نقش برجسته ازکاهوی های مقدس آمون در یک شبکه ی تخت بود. شیره سفید رنگ آنها نمادی است از دانه باروری که تصور می شد که داروی مقوی است. حجاری سفر به ‘سرزمین پونت’ ‘the land of Punt’ [Somalila]  را برای جمع آوری درختان خوشبو برای بخور دادن و در نتیجه پوشاندن آمون با صمغ را نشان می دهد. به احتمال زیاد نوعی صمغ درختان در سبد ریخته می شد. ممکن است آنها را در گلدان ها در تراسهای رشد داده باشند. یک مسیر منظم مورد استفاده برای جشنواره دره ها توسط ابولهول ها به صف به نمایندگی هتشپسوت تزیین شده و به نیل می انجامید. آنها به اندازه 3*1 متر در فواصل 10متری قرار داده شده اند. کارشناسان ناپلئون جای آنهایی که ناپدید نشده را مشاهده کردند. Djeser – Djeseru محلی عمیقا نمادین است. برای سازندگان آن، نماد ها برحقانیت و مشروعیت بر یک فرعون زن ، به عنوان دختر یک پادشاه بزرگ ( Tuthmosis I ) و تجسم از آمون – ری(Amun-Re) تکیه می کند. برای ما، طرح یک معبد با شکوه یکپارچه با سایت، نماد، هنر، معماری و عملکرد است.

معبد کارناک (Karnak)

04

05

06

 معبدی در محدوده کارناک و الاقصر در لبه شرقی رود نیل ، 670 کیلومتر بالاتر از قاهره در شهری که به عنوان Thebesتب شناخته می شده، واقع شده است. اهمیت آنها در تاریخ طراحی باغ غیر قابل انکار است. به استثناء استحکامات، این مجموعه بزرگترین مجموعه محصور با دیوار است که که از دوران باستان باقی مانده است. این مجموعه بزرگترین ساختمان مذهبی ای است تا کنون ساخته شده است. مجموعه معبد توسط مسیرهایی بصورت صفوف منظم مزین شده توسط مجسمه های ابول هول (sphinxes )مرتبط بودند. برخی ازبخش ها در زمین این مجموعه، به عنوان ساختمان معبد وخانه ها برای روحانیون مسقف شده بود. قسمت های بزرگ و باغها برای کاشت و رشد غذا و تمدد اعصاب برای درمان استفاده می شدند. معابد توسط روحانیون برای مناسک مذهبی و زناشویی است که تصور می شد پایداری جهان به آن بستگی دارد. فراعنه در این مکان زندگی نمی کردند، اما خدا بودن، نقش مرکزی را در مناسک مذهبی داشته است. دیوارهای بیرونی بلند حس محرمانه بودن و رمز و راز به رهگذران می داده است. عموم مردم اجازه ورود نداشتند. دیوار های داخلی برای ایجاد و جداکردن فضاهایی برای فعالیت های متفاوت است. یک ‘قدس الاقداس’ در مرکزقراردارد. دریاچه مقدس نماد راهبه و اقیانوس ابدی، جایی که روحانیون آمون خود را در آب مقدس تطهیر می کنند. یک خیابان مجسمه به معبد القصر می انجامد، که توسط آمنوفیس سوم بعدا ساخته شده است. کاخ مسکونی او در سمت دیگر از نیل قراردارد. مجموعه معبد Thebes را می توان با مجموعه کاخ ساخته شده توسط رومیان و با مجموعه رهبانی در قرون وسطی مقایسه کرد. نام عربی ، آل -اقصر (‘Luxor’)، به معنی ‘ قصرها’ است.

08
معبد الاقصر (Luxor)

09

10

11

معبد القصر قبلا به عنوان Opet (به معنی حرم) شناخته می شد. این محل که در آن آمون – ری ازدواج الهی خود را در طول جشنواره Opet جشن گرفت. جشنواره یک بار در سال برگزار می شد و ازدواجی بود بین پادشاه (فرعون) و خدا- شاه (آمون – ری). معبد جلویی توسط رامسس دوم ساخته شده است و دارای حجاری برای نشان دادن پیروزی بزرگ خود در برابر Hittiteها در نبرد قادش (Kadesh) است. محور این طرح تقریبا شرقی غربی است، اما دو بار در امتداد مسیر از دروازه برج به خلوتگاه درونی تغییر جهت می دهد. نقش برجسته در کنار گردشگاه نشان از حرکت دسته جمعی جشنواره از کارناک به اقصر، در امتداد مسیر بزرگ که این دو معبد را به هم متصل می کند، نشان می دهد. ابلیسک(obelisk) ستون سنگی غربی توسط محمد علی به فرانسه داده شده و در حال حاضر در مرکز دلا کنکورد در پاریس قرار دارد.

معبد مدينة هابو(Medinet Habu)
معبد مدفن رامسس سوم در مجموعه ای از معابد سلطنتی در لبه دره نیل قرار دارد. آخرین پادشاه بزرگ پادشاهی جدید، رامسس به طور موقت شکوه مصر را دوباره بازگرداند. خانه ها و فروشگاه های طاقی باقی مانده است که از از آجر گلی ساخته شده اند. دیوار شرقی پیرامون دارای بارو است و یک کاخ در کنار معبد وجود دارد. یک برکه مقدس توسط رامسس سوم، در پاپیروس هریس بدین شرح توصیف شده : ‘من در مقابل آن [معبد] من یک استخر با آب فراوان حفر کردم، درختان را به شکل دلتا کاشته و اطراف آنرا توسط چمن، حیاط ها و باغات پراز میوه و گل احاطه کردم برای تو [آمون]. من آن جا سالنهای ساختم در پشت آن ها استخر حفر کردم و با گل نیلوفر آراستم.’ برخی از چاله درختان یافت شده است. برکه مقدس رامسس که از بین رفته است، جایی بوده که امروز خرابه کلیسای Saite قرار دارد. برکه مقدس دیگری، پس از 330 پیش از میلاد ساخته شده، هنوز دارای آب است و به مجموعه معبد زندگی می بخشد. باغ کاهو مقدس بر روی پایه ای در محراب مصور شده است. باغ گل در خارج از معبد گل تولید  می کنند. در مدينة هابو، می توان تمایز بین معبد، قصر، قلعه و باغ را دید. یک جاده مراسم، برای جشنواره آمون از Opet استفاده شده، از اقصر به مدينة هابو منجرمی شود. این راه و مسیرهای منظم که در بالا ذکر شد، ‘ملک آمون’ در تب (Thebes) غربی تعریف می کند. بسیاری از این باغ را در این بخش، به اعتقاد من ، تحت تاثیر ملک آمون هستند.

14

معبد متوحوتپ دوم (Metuhotpe II)

15

معبد مدفن متوحوتپ جای خوبی برای شروع تاریخ طراحی باغ به عنوان هنر است. با الهام از قبر ازیریس Osiris ، محوطه معبد زیر کوه های غربی ساخته شده بود که در آنجا لبه کویر صحرا به دره نیل می رسد. شهر تب Thebes ، که اکنون به نام اقصرخوانده می شود، پایتخت مذهبی بوده است. مصریان در ساحل شرقی نیل زندگی می کردند و در کرانه غربی در ‘شهرمردگان’ به خاک سپرده می شدند. منتوحوتپ دوم مصر علیا و سفلی را به هم پیوست و دوران دستاورد بزرگ فرهنگی، معروف به پادشاهی جدید را پایه گذاری کرد. او 51 سال حکومت کرد. یک سطح شیب دار ، یک سکو و اتاق آرامگاه او را باقی مانده است.  پهنای 100m و طول 200m ، یک چاله گل دیده می شود که در آن یک بیشه از درخت انجیر مصری و درخت گز بوده است. ردیف هایی از انجیر مصری و گز در کنار رمپ کاشته شده. یک مسیر منظم،  به پهنای 33m ، به طول 1000m به سمت نیل می رود. آن را با آجر گلی کف سازی و دیوارکشی کرده اند. مجموعه این معبد توسط دیوارها ی سفید محصور شده، دروازه را توسط برج ها مشخص کردند. معبد متوحوتپ  الهام گرفته و متصل شده به معبد بزرگ ملکه Hatsheput. آنها بی شباهت به دیگر معابد مصری هستند.

16

منبع:
http://www.gardenvisit.com/history_theory

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of تاریخ و مبانی طراحی باغ و معماری منظر - معبد باغ تاریخ و مبانی طراحی باغ و معماری منظر - معبد باغ (846.4 KB)
       تعداد دانلود: 6
       زمان آخرین دانلود: جمعه, 29 آوریل 2016
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *