چکیده:
پیشرفت های تکنولوژی و اسکان بشر در مناطق شهری با افزایش بهره وری از مواهب طبیعی – بیش از ظرفیت محیط – باعث ضایعاتی در آنها می شود، این ضایعات در مرور زمان زندگی طبیعی، چرخه و زنجیره حیات (اکوسیستم) مناطق شهری را دچار اختلالات کرده است. یکی از راه حل هایی که به منظور طراحی اکولوژیک پیشنهاد می شود تقویت شبکه های اکولوژیکی در شهرها است؛ تا هم گونه های طبیعی حفظ شده، تقویت و توسعه یابند و هم روابط متقابل انسان و فضای سبز افزایش یابد. به منظور تقویت عملکرد این سرمایه های طبیعی می توان شبکه های اکولوژیکی را با شبکه های شهری تلفیق نمود تا کریدورهای سبزی به وجود آیند که همچون تنفس گاه های طبیعی شهرها عمل می کنند. هدف از مقاله حاضر ارائه راهکارهای پیشنهادی به منظور تقویت شبکه های اکولوژیکی در شهرهاست. در این راستا به منظور انطباق این اصول با مناطق کشورمان، رود – دره درکه به عنوان کریدور سبز در بافت شمال تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
واژگان کلیدی:
کریدور سبز، شبکه اکولوژیکی، رود – دره درکه، تفرج و محیط زیست، شبکه شهری
1.اکولوژی شهری
2.لزوم تقویت شبکه اکولوژیک در شهرها
1.2شبکه اکولوژیکی
2.2منافع محیطی
3.2تفرج و محیط زیست
4.2نقش پوشش گیاهی در سیلاب شهری
3.تقویت شبکه اکولوژیکی با تاکید بر شبکه شهری
1.3رود دره ها به عنوان ریه های سبز
2.3طراحی پارک رود کناری گودالوپ
1.2.3خطوط راهبردی طراحی پارک کنار رودیGuadalupe
4.رود – دره درکه
1.4معرفی رود – دره درکه
2.4نقش و جایگاه رود – دره درکه از لحاظ ویژگی های عملکردی
3.4بررسی و شناخت ویژگی های زیست محیطی رود – دره درکه
4.4خطرات و مشکلات موجود در رود – دره درکه
5.4فرصت ها وامکانات موجود در رود – دره درکه
6.4راهکارها و پیشنهادات
1.6.4بهبود وضعیت اکولوژی رودخانه درکه
2.6.4توسعه و گسترش روابط متقابل روستا و رودخانه
نتیجه گیری:
مطالعات انجام شده نشان می دهد که برای زندگی در شهرهای پایدار، بیش از هر چیز باید از ذخیره های طبیعی و سرمایه های سبزمان حفاظت کرده و در تقویت هر چه بیشتر آنها بکوشیم. بدین منظور تقویت رود دره های تهران مانند رود – دره درکه و تبدیل آنها به کریدورهای سبز شهری، نسبت به خلق فضاهای سبز جدید که شاید به راحتی نتوانسته خود را با طبیعت اطراف تطبیق دهند، از جمله راهکارهایی است که صرف وقت و سرمایه کمتری را به دنبال دارد. بدین ترتیب ما فضاهای سبزی خواهیم داشت که در قلب شهرهایمان نقاطی برای تفریح و تفرج شهروندان به شمار می آیند و از طرفی با حفظ و تقویت این رود دره ها به عنوان فضاهای تفریحی، حیات و زندگی دوباره را به این مناطق بازگردانده و عملکرد اکولوژیکی بهتری را نیز به دنبال خواهیم داشت.
منابع:
- فری، هیلدر براند فرای. 1382. طراحی شهر به سوی یک شهر پایدارتر شهر. ترجمه: حسین بحرینی. شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری. تهران.
- هاشم پور، فرهاد. 1381. اکولوژی شهری. مجله معماری و شهر سازی. شماره 65-64. تهران.
- امین زاده، بهناز و آریامن، پوپه. 1383. اصول و راهکارهای طراحی منظر فرا صنعت. نشریه هنرهای زیبا. شماره 20. تهران.
- زادبوم، مهندسین مشاور. 1374. مطالعات جامع ساماندهی گردشگاه های ایران. معاونت امور اجتماعی و فرهنگی گردشگاه های ایران.
- مهدوی، محمد. 1378. نقش پوشش گیاهی در سیلاب شهری. مجموعه مقالات همایش های فضای سبز سال 78.
- پاسبان حضرت، غلامرضا. 1378. ساماندهی نظام فضاهای سبز کلان شهرهای کشور. مجموعه مقالات همایش های فضای سبز سال 78.
- کلی، م. 1373. فراغت. ترجمه: مهندسین مشاور زادبوم. منتشر نشده.
- میلر، جی. تی. 1369. زیستن در محیط زیست. ترجمه: مجید مخدوم. انتشارات دانشگاه تهران.
- نراقی، فتانه و میرفندرسکی، محمد امین. 1386. طرح کوهسران. فصلنامه آبادی. شماره 21.
- مخدوم، مجید. 1372. شالوده آمایش سرزمین. انتشارات دانشگاه تهران.
- Flores , Alejandro. 1998. Adopting a modern ecological view of the metropolitan landscape. T.A.Pickett. Steward. NewYork. ELSEVIER
- Turner, Tom. 1992. TOWARDS A GREEN STRATEGY FOR LONDON. Summary of a report by Tom Turner to the London Planning Advisory Committee. gardenvisit.com
تصویر 1: عکس هوایی محدوده درکه
تصویر 2 : ازدحام ترافیک پیاده و سواره
تصویر 3 : کمبود مبلمان شهری در طول مسیر
تصویر 4 : جلوگیری از مسدود شده رودخانه
تصویر 5: افزایش تداوم بصری و ایجاد مسیرهای پیاده امن، مأخذ: grpt.org
تصویر 6: طراحی فضای باز در عقب نشینی ها، مأخذ: grpt.org
"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
تقویت شبکه اکولوژیکی شهرها با تاکید بر رود - دره درکه به عنوان کریدور سبز (309.3 KB)
     تعداد دانلود: 39
     زمان آخرین دانلود: یکشنبه, 15 جولای 2018
------------------------------------------------------------------------------------------