ورودی 1385 گروه معماری منظر دانشگاه تهران در سال تحصیلی 87-1386 با هدف آموزش بین الملل و گسترش همکاری‌های علمی برون مرزی به سرپرستی دکتر سید امیر منصوری برنامه‌ی درس منظر شهری خود را با گروه معماری منظر دانشگاه کلمسون امریکا به سرپرستی پروفسور هیوت هماهنگ ساخت. مهندس پرستو عشرتی از ایران و مهندس سارا حکمت‌فر از امریکا به عنوان نماینده این ارتباط، استادان و دانشجویان را در جریان امور قرار می‌دادند. بخشی از روند این ارتباط پیش از این تحت عناوین زیر در همین نشریه اعلام گردیده است:

  1. معماری منظر و جهانی سازی، مهندس سارا حکمت‌فر، مهندس پرستو عشرتی، شماره 9
  2. درس منظر شهری دانشگاه تهران، مهندس پرستو عشرتی، شماره 11
  3. گزارش روند کلاس سمینار معماری منظر دانشگاه کلمسون، مهندس سارا حکمت‌فر، مهندس پرستو عشرتی، شماره 24
  4. گزارش ارتباط رشته معماري منظر دانشگاه تهران با همين رشته در دانشگاه كلمسون آمريكا، مهندس سارا حکمت‌فر، مهندس پرستو عشرتی، شماره 32

پس از پایان نیمسال تحصیلی با همکاری استادان و نمایندگان دو دانشگاه از نتایج این ارتباط مقاله‌ای با عنوان زیر در کنفرانس سیلا که 17-14 ژانویه 2009م. در توسکان، آریزونا برگزار گردید، ارائه گردید:
این مقاله یافته‌هایی از پیمایش و مصاحبه‌های شخصی مرتبط با سمینار درسی و کار میدانی بر روی جهانی‌سازی و تغییرات منظر را در دو دانشگاه کلمسون و تهران ارائه می‌کند. هدف ارزیابی تأثیرات جهانی‌سازی بر منظر تهران و مورد آزمون قرار دادن موضوعات برنامه‌ درسی و آموزشی وابسته به آموزش بین فرهنگی تحت شرایط عدم توازن وضعیت‌های سیاسی و فرهنگی، بوده است. در نتیجه‌ی ممنوعیت هر دو دولت برای سفر، سمینار به دو بخش تقسیم گردید: یک بخش در تهران و یک بخش در ایالات متحده. بخش امریکایی مرور ادبیات، خلاصه ادبیات و ارزیابی موضوعات برای کار میدانی در تهران را فراهم می‌کرد و بخش ایرانی کار میدانی و تحلیل تغییرات مهم و برجسته‌ی منظر در تهران در پنج دهه‌ی اخیر را انجام می‌داد.
یافته‌های برجسته در باره‌ی آموزش بین‌الملل عبارتند از:

  1. موانع ارتباطی که به طور سنتی تأثیرات آموزشی در زمینه‌هایی با ناسازگاری سیاسی و فرهنگی را کاهش می‌دهد می‌تواند تأثیر آموزشی و امنیت روانی را در زمینه‌هایی که ناسازگاری سیاسی و فرهنگی دارند، بهبود بخشد.
  2. ارتباط غیر رسمی نقش مهمی در چنین شرایطی بازی می‌کند.
  3. مشارکت دانشجویان در چنین کارهایی حس انجام کار نوع‌دوستانه و درک بین‌فرهنگی را بهبود می‌بخشد.
  4. مشکلات مربوط به ویزا و فرصت‌های استخدامی، موانع اصلی به ارتباط، انتشار و گسترش یافته‌ها را به ‌وجود می‌آورد.

یافته‌های مرتبط با جهانی‌سازی و تغییرات منظر در تهران عبارتند است:

  1. پایداری در برابر مفاهیم مدرنیزاسیون در طی پنجاه سال اخیر پابرجا بوده است،
  2. با این حال تغییر اقتصادی و تکنولوژیکی جهانی تغییرات مهمی را در منظر تهران به وجود آورده است؛ مانند: از دست دادن اشکال شهری- روستایی سنتی مانند دیوار شهر، خیابان‌ها با کانال آب و درختان کهنسالی که در شکل‌دهی هویت محلی سهیم‌اند.
  3. از دست دادن اشکال سنتی که به وسیله رشد سریع و گسترده‌ی اشکال جدید خیابان‌‌ها و بلوک‌های مسکونی و مناطق صنعتی تشدید می‌گردد.

 این مقاله با جزئیات کامل ساختار مسیر و منطق برنامه درسی، آموزشی و اهداف آموزش بین‌الملل را بیان می‌کند و مقایسه‌ای بین یافته‌های درسی و آن‌چه در مرور ادبیات مطرح شده بود را فراهم می‌آورد.
پی‌نوشت: لازم به ذکر است که این مهم محقق نمی‌گردید مگر با همکاری صمیمانه‌ی تک تک دانشجویان هر دو دانشگاه، استادان و نمایندگان آن‌ها.

010203
شرح تصاویر: تصویر 1: پروفسور هیوت
تصویر 2: دکتر سید امیر منصوری
تصویر 3 سمت راست: مهندس پرستو عشرتی، تصویر 3 سمت چپ: مهندس سارا حکمت‌فر

 "دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of جهانی سازی و تغییرات منظر در تهران جهانی سازی و تغییرات منظر در تهران (150.3 KB)
       تعداد دانلود: 0
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 30 نوامبر -0001
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *