url
متن زیر که برگرفته شده از کتاب البته واضح و مبرهن است که … می باشد که در خصوص مباحث اساسی در مبحث مقاله نویسی است. در واقع هدف از این گزارش بیان ارکان اصلی مقاله بوده و قصد آن آشنایی دوستان مخاطب سایت با نحوه نگارش مقاله است. در این کتاب، نویسنده موارد متعددی را در این مورد به صورت موجز و خلاصه بیان کرده است. مواردی مانند انواع مقاله و ساختار های متعدد آن و …
در این گزارش مطالبی را که باید دانشجویان و دوستان عزیزی که می خواهند برای مجله اینترنتی معماری منظر مقاله بفرستند، بدانند آورده شده است. در واقع مقاله ای با ساختار زیر مطلوب بوده و می تواند توجه خواننده را بیش از پیش جلب نماید. امید است مطالعه این گزارش و اصل کتاب نقطه آغازی برای بسیاری از دوستان باشد که تاکنون دست به قلم نشده اند.
یک مقاله علمی – تحقیقی باید دارای چنین ساختاری باشد:
عنوان اصلی مقاله (Title)
زیر عنوان؛ که می تواند مثلاً رویکرد خاصی به عنوان اصلی باشد یا بررسی عنوان بر روی یک نمونه موردی
نام و نام خانوادگی نویسنده ( دانشجوی / فارغ التحصیل مقطع تحصیلی رشته دانشگاه )
Author Name (Student / Graduate Educational Degree or etc Field or Corse University Name)
ایمیل: ایمیل نویسنده
Email: Author Email
چکیده (Abstract)
در این قسمت چکیده مقاله در قالب سه پاراگراف می آید. پاراگراف اول مقدمه ای بر موضوع مطرح شده در مقاله خواهد بود.
پاراگراف دوم روش تحقیق و علل انتخاب موضوع خواهد آمد و در پاراگراف سوم نتیجه حاصل از مقاله و مبحث اصلی مقاله به صورت خلاصه خواهد آمد.
واژگان کلیدی (Keywords)
در این قسمت کلمات کلیدی و مهم و مطرح شده در مقاله به ترتیب اهمیت ذکر می شوند.
مقدمه (Introduction)
مقدمه در ورودی یک مقاله است و نویسنده باید در آن با آغاز کردن کلام و توجه به اصول ترغیب در جملات، مطالبی را که در مقاله مطرح می کند و یا به اثبات می رساند را به صورت خلاصه بیان کند. در واقع خواننده باید در جریان کلیت مقاله و اهمیت موضوع قرار گیرد.
مقدمه دو بخش اصلی دارد. بخش اول حاوی مطالبی کلی از موضوع مقاله و سابقه آن است. این مطالب با مطالبی کلی شروع و به مطالب جزئی مورد نظر نویسنده ختم می شود. بخش دوم مقدمه از جملات کلیدی تشکیل شده که به توضیح نظر نویسنده و یافته های او می پردازد. این جمله کلیدی نقش بسزایی در تشکیل ساختار مقاله دارد و نویسنده را از پرداختن به حواشی و زیاده نویسی باز می دارد.
هدف از نوشتن مقدمه روشن کردن مسائل زیر است:

  1. معرفی موضوع مقاله
  2. به دست دادن زمینه و سابقه موضوع
  3. جمله کلیدی
  4. شرح کلی مقاله

بدنه مقاله یا متن اصلی (Body)
این قسمت از مقاله، حاوی متن اصلی مقاله بوده که باید برای اثبات فرضیه، ذهن خواننده را آماده کرده و او را در جریان روند رسیدن به نتیجه قرار دهد. اصولاً متن اصلی مقاله باید از پاراگراف هایی تشکیل شده باشد که در صورت حذف هر کدام از آنها نقصی در روند آن احساس گردد. در اینصورت نویسنده گزافه گویی نکرده و خواننده نیز به خواندن مقاله تا پایان ترغیب خواهد شد.
در هر پاراگراف باید جمله موضوعی، دلایل رسیدن به فرضیه و شواهد اثبات آن با جملات رابط به هم متصل شده و موضوع اصلی را بیان کنند. هر پاراگراف باید به صورت جداگانه دارای شخصیتی مستقل باشد. در واقع هر پاراگراف باید شامل موضوعی در راستای تایید جمله و موضوع کلی مقاله باشد.
در اکثر مقالات قسمت متن مقاله بسیار بسیط و با شرح زیاد نوشته می شود. اگر نویسنده خود چند بار مقاله خود را بخواند مسلماً خواهد توانست بسیاری از متون را حذف و یا خلاصه تر کند. مهارت یک نوسینده در نوشتن مقاله هنگامی آشکار می شود که نتوان متنی خلاصه تر از متنی که وی نوشته است را نوشت. مهارت اصلی در انتقال مفاهیم با کمترین میزان کلمات و خلاصه گویی است.
نتیجه (Conclusion)
در بخش نتیجه گیری پاراگرافی آورده می شود که شامل جمع بندی نکته های اصلی بوده و در پایان نیز آخرین اظهارنظر همراه با پیامد ها، پیش بینی ها و پیشنهادها برای تحقیقات بعدی ذکر می گردد.
پی نوشت ها
مطالب که نیاز به توضیحات اضافه دارند و یا مفاهیمی که نویسنده ترجیح می دهد آنها را برای خواننده خارج از متن اصلی باز کند، پس از شماره گذاری در متن در این قسمت به ترتیب ذکر می شوند.
منابع (Refrence)
منابع شامل کتاب، مقاله، مصاحبه و … که در متن از آنها استفاده شده است و به آنها ارجاع داده شده است در این قسمت بر اساس حروف الفبا مرتب می شوند.
برای مطالعه بیشتر در زمینه مقاله نویسی شورای سردبیری مجله اینترنتی منظر کتاب ” البته واضح و مبرهن است که … ” نوشته ضیاء موحد را به شما پیشنهاد می کند. این کتاب در تابستان 1387 و توسط انتشارات نیلوفر منتشر شده است.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of درآمدی بر مبحث مقاله نویسی درآمدی بر مبحث مقاله نویسی (57.8 KB)
       تعداد دانلود: 2
       زمان آخرین دانلود: پنج‌شنبه, 5 جولای 2018
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *