رتبه اول مقالات همايش بين المللي “شهر برتر طرح برتر”- Superior City Superior Design- به مقاله اي در حيطه معماري منظر تعلق گرفت .
خانم مهندس ليلا سلطاني – كارشناس ارشد معماري منظر دانشگاه هنرهاي زيباي تهران و كارشناس ارشد معماري- با ارائه مقاله “كاركرد هويتي منظر طبيعي- تاريخي در توسعه گردشگري فرهنگي” موفق به اخذ رتبه اول مقالات گرديد .
برگزاري همايشهاي بين المللي تخصصي و از همه مهمتر اجرايي كردن پ‍‍‍ژوهش هاي ارائه شده ، و مصوب كردن راهكارهاي علمي و پژوهشي ، گامي موثر در توسعه پايدار شهرهاست ، كه علاوه بر به نمايش گذاشتن توان بالاي علمي و فرهنگي ، ‌موجب حضور چهره هاي برتر در عرصه هاي مختلف به خصوص عرصه هاي علمي و فرهنگي و هنري را فراهم كرده است . بر اين مبنا در تاريخ 9 و 10 مرداد ماه 1387دومين همايش بين المللي “شهر برتر طرح برتر”- Superior City Superior Design- با همكاري بي دريغ جمعي از نخبگان معماري و شهرسازي در شهر همدان برگزار گرديد.
محورهاي اين همايش بين المللي معتبر علمي به شرح زير اعلام شد :
• توريست در شهر
• خلق و توسعه فضاهاي شهري
• عناصر هويتي و فرهنگي در شهر
• تعامل بافت قديم در كنار بافت جديد
• مبلمان شهري
• طبيعت در معماري
• شهر در شب
• نماي پنجم و بلند مرتبه سازي
و بررسي معضلات و مشكلات مرتبط با شهرسازي در راستاي محورهاي اعلام شده همايش ، آسيب شناسي مباحث مختلف شهرسازي از منظرهاي مختلف از اهداف اصلي اين همايش بوده است . مطابق گزارشات اعلام شده، 160 مقاله و 20 طرح ،‌ ماكت و پوستر به دبيرخانه ارسال شده است كه كميته علمي پس از بررسي آثار ، 10 مقاله برگزيده را جهت ارائه بصورت سخنراني و 30 مقاله را جهت چاپ در كتاب مجموعه مقالات انتخاب و معرفي نمود.
اعضاي كميته علمي همايش متشكل از تعدادي اساتيد دانشگاههاي انگليس ، اتريش و ايران بودند :
دكتر جرمي تيل : استاد دانشگاه شفليد انگلستان – دكتر معماري دانشگاه پلي تكنيك لندن مركزي
دكتر سارا ويگلزورث : استاد دانشگاه شفليد انگلستان – دكتر معماري دانشگاه كمبريج انگلستان
دكتر محمدرضا هلفروش : استاد دانشگاه صنعتي وين اتريش – طراح شهري و مديريت پروژه
دكتر ناصر گلزاري : رئيس بخش معماري دانشگاه هنر لندن
دكتر محمد امين ميرفندرسكي
و ….
01
پس از ارائه 10 مقاله برتر طي دو روز پي در پي ،‌ مقاله “كاركرد هويتي منظر طبيعي- تاريخي در توسعه گردشگري فرهنگي” موفق به اخذ رتبه اول مقالات گرديد .
مقاله مذكور منظر يك سكونتگاه را به واسطه ويژگي هاي كالبدي و وجوه اجتماعي منظم به آن ، يكي از مهمترين و مستندترين معيارها در شناخت ، ادراك ، ايجاد تمايز ، كسب هويت و تامل در مفهوم شهري معرفي مي نمايد و با تمركز برمنظر شهري ، عناصر طبيعي شهرها را ابزار هويتي شهر مي داند . اين نوشتار ضمن بررسي منظر گنجنامه همدان به عنوان نمونه موردي ، با تاكيد بر تبعيت همواره منظر فرهنگي از منظر طبيعي ، گردشگري پايدار را به عنوان سياستي مناسب در معماري منظر سايت هاي باستاني معرفي مي نمايد .
در پي ارائه اين مقاله كه در حيطه معماري منظر به عنوان مقاله برتر و رتبه نخست همايش مطرح شد نقش به سزايي در آشنايي جوامع حرفه اي ، دانشگاهي و اذهان عمومي با معماري منظر و تبيين جايگاه آن در شهرسازي ، توسعه پايدار شهري و متعاقباً انعكاس بي نظير آن در رسانه هاي جمعي از جمله شبكه سراسري راديو ،‌ شبكه هاي تلويزيوني ، خبرگزاري ايسنا و …. گرديد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *