روند طراحی:
طرح 3 معماری منظر دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در ترم پائیز 1387 با هدف آشنایی با طراحی در قالب منظر شهری ارائه گردید. بدین منظور سایتی تاریخی از سردر عالی قاپو تا سبزه میدان که محدوده دولتخانه صفوی قزوین را پوشش می دهد و پلاک ثبتی اطراف آن به جهت ایجاد رابطه و مفصلی مناسب با بافت مجاور مورد انتخاب قرار گرفت.
0102
بعد عینی تحلیل سایت با بازدیدهای مکرر محلی و بعد ذهنی آن از طریق§ مطالعه¬ای جامع شامل مطالعات تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و… تضمین گردید. با انجام این مطالعات و با تنظیم جداول «سوات» در جهت تعیین معایب و مزایای موجود در بافت مذکور، برنامه فیزیکی طراحی اینجانب با اتخاذ رویه اصلاح معایب و تقویت محاسن مشخص گردید.
0304
در برخورد با وضع موجود، حفظ بناهای ثبت شده میراث فرهنگی در درجه نخست و بهره مندی و بهینه سازی بناهای ارزشمند و ثبت نشده سایت و پلاک ثبتی اطراف مورد نظر طراحی حاضر بوده¬است در حالی که برای احیا و بازگرداندن این ابنیه به چرخه زندگی امروزی به اصل تعریف کاربری مطابق با روح زمان، در جهت سرزنده سازی این سایت متروکه مبادرت ورزیده شده است.05
با توجه به تاریخی بودن سایت طراحی، مهمترین اصل در روند طراحی اینجانب، کندوکاو در لایه های تاریخی سایت به کمک مکتوبات و محفوظات پیرامون دولتخانه از اشعار عبدی بیگ (شاعر دولتخانه صفوی) گرفته تا کروکی های جهانگردان در جهت احیای مستقیم یا نمادین محورها، فضاها و به طور کلی کمپوزیسیون حاکم بر دولتخانه با ارجحیت دادن به سیمای دولتخانه در عهد صفوی بوده است، در عین حالی که کاربرد شیوه های نوین طراحی منظر شهری با احترام به روح تاریخی این مکان مورد غفلت قرار نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *