شیراز من گوشه ای از بهشت موعود است. سرزمین آفتاب و گیاه ، سرزمین درختان سبز سر به آسمان ساییده ، با باغ هایی که نگین باغ های ایرانی اند؛ ارم ، دلگشا ، جهان نما ، عفیف آباد و نارنجستان قوام که هر کدام نمایانگر اصالتی بی حد و حساب اند ؛ یادگاران روزگار قدیم و نیاکانمان که مظهر سبزی و خرمی اند و چه خوب درخت ، این شادمانه ترین معنی زندگی را پاس داشته اند.
01
سفره رنگین طبیعت با سلیقه ای بی همتا ، در سرتاسر سرزمین من ، فارس ، پهن گشته. چشمه سارها و آب رودهایش ، طراوتی بی مثال به هوا بخشیده و اعتدال حاصل از آن شهری با سه بهار را به وجود آورده است ؛ شهری با سه بهار پی در پی.
برترین نوع هنر گل کاری ایرانی ، در ارم و عفیف آباد جلوه گر شده است و این دو باغ از اقسام گوناگون گیاهان زینتی برخوردار گشته اند.
02
دلگشا که نام نیکویش را به درستی بر آن نهاده اند ، به سبب نارنجستان زیبا و بزرگ و آب نماهای دیدنی اش ، شهره خاص و عام است. درختان این باغ در بهار بوی بهارنارنج را چنان در فضا می پراکنند که گویی بهشت سایه خویش را بر روی زمین گسترده است. در اردیبهشت که فصل چیدن بهارنارنج است ، درهای این باغ به روی مردم بسته می شود تا عمل چیدن بهارنارنج ها به درستی انجام گیرد.
03
باغ جهان نما که آن را به دلیل احاطه اش بر شهر اینگونه نامیده اند ، چون یاقوتی زیبا در انگشتری شهر خودنمایی می کند. در سال هایی نه چندان دور ، می شد از فراز این باغ ، به تماشای منظره شهر پرداخت و آن را با یک نگاه برانداز کرد.
شیراز ، این کهن دیار زیبا و پرگل را شهر باغ های انگور نیز می نامند ؛ انگوری که در کتاب آسمانی ما  قرآن ، از آن به عنوان میوه ای بهشتی نام برده شده و چه نشانه ای محکم تر از این می تواند بر این گفته که » شیراز تکه ای از بهشت است » صحه بگذارد ؛ شهری که وارث فرهنگ ، ادب ، اندیشه ، هنر و تمدن ایران باستان ماست.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of شیراز- روشنی ، من، گل ، آب شیراز- روشنی ، من، گل ، آب (92.8 KB)
       تعداد دانلود: 4
       زمان آخرین دانلود: چهارشنبه, 2 آوریل 2014
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *