تکه انگاری راهی برای رسیدن به مرزهای تو در توی ذهن و خلاقیت است، راهی که از عناصر بیرونی و از تکه های رنگ و کاغذ و طرح بافت بهره می جوید تا جوهر نهان در لایه لایه های کلیشه و تقلید ذهن را بیابید و تصاویر و سکانس هایی در بعد سوم بیافرینند که دست از ایجاد آنها از دو بعد عاجز است. در این مجموعه تصاویر عناصری کشف می شوند که در مقیاس طراحی واقعی بسیار راهگشا هستند.
در مرحله نخست طراحی آنچه که طراح از باورها و علایق و خواسته های خویش در تکه انگاری ها یافته است با اطلاعات بر گرفته از تحلیل نمونه های موجود و مسائل مطرح در آنالیز سایت در هم می آمیزد و نخستین خطوط روی کاغذ شکل می بندد. طراح ایرانی که در سرزمینی زیسته است که در آن باغ و فعل باغسازی سنتی دیرین بوده و یادگار مردمان این سرزمین برای افراد بشر است، از الگوها و مفاهیم مطرح آن که در تار و پود وجودش در هم آمیخته است در طراحی بهره می گیرد. اصول باغ ایرانی که ایجاد فضایی بی کران و نامتناهی در زمین کوچک باغ و توجه به مفاهیم ماورایی می باشد در خلق فضایی مفید و مؤثر واقع می شود، خواه در طراحی یک باغ با مفاهیم معنایی و خواه در طراحی یک پارک در مقیاس محله. محوری که رو به بی نهایت می گشاید در طراحی این پارک موثر واقع می شود. محور اصلی دو ورودی این پارک، یکی در بالاترین ارتفاع و دیگری در پایین ترین ارتفاع را به یکدیگر مرتبط می سازد و در ابتدای مسیر در بلندترین ارتفاع، نظرگاه ها را برای مشاهده عمده فضا و تامین خوانایی در نخستین برخوردها ایجاد می کند. این محور به عنوان اصلی ترین عنصر در شکل دهی سازمان فضایی پارک، در نقاط مختلف فضاهایی جذاب و منحصر به فرد در مقایسه با سایر قسمت ها ایجاد می کند.
سایر دسترسی ها که در ساختاری منظم و مستقیم و یا با خطوطی نرم و منحنی، قسمت های شمالی و جنوبی فضا را به یکدیگر متصل می سازند، در برخورد با محور اصلی، هویتی یگانه می یابند. محل های مکث در این نقاط ایجاد می شوند و در اطراف برکه ای، آبشاری و یا پوشش گیاهی خاصی افراد به تماشا و سکون دعوت می شوند.در کنار این محور ایجاد یک محور ارگانیک با خطوط سیال مورد توجه بوده است. مسیر های طولانی در طراحی پارک محله از جایگاهی ویژه برخوردارند چرا که فضاهایی منعطف به دست می دهند که در زمان های مختلف توسط کاربران مختلف مورد استفاده واقع می شوند.کودکان در آن به بازی اسکیت و دوچرخه سواری می پردازند، سالمندان در اطراف این مسیر می نشینند و بزرگسالان به پیاده روی های تفریحی و ورزشی در آن مشغول می شوند. ایجاد این مسیرهای طولانی از مفاهیم تأثیرگذار در طراحی این پارک بوده است.
در باغسازی ایرانی، جنبه تقدس گونه طبیعت همواره مورد توجه و ستایش بوده است. برای افراد بشر در دوران باستان که برای عناصر طبیعت معانی ماورایی متصور بوده اند. باغ موزه ای از عناصر مقدس است که آب و گیاه و خاک را در کنار هم می چیند و در میان این لایه لایه های طبیعت جایگاه اهورا و عنصر مقدس آب را قرار می دهد، به دور باغ حصار می چیند و اهریمن را از این مجموعه مقدس می رهاند.
در نقطه عطف این باغ چهارباغ گیاه، خاک، آب و سنگ گرد یکدیگر می چرخند و در میان آنها انسان ها که زیباترین خلقت خداوند هستند گرد یکدیگر می آیند و به تماشا و نظر تقسیم می شوند. صدای آب، عطر گل، بوی خاک و تصویر صخره ها به هم می آمیزد و انسان فارغ از آشفتگی های روزمره و شهر، خویشتن را در دامن مادر گمشده خویش، طبیعت، می یابد.
در تصاویر برگرفته از کلاژها همواره سطح بندی مختلف در کنار یکدیگر و با ارتباطاتی خاص را یافته ام که در انتهای بالا و پایین رفتن در جایی که زمین به آسمان متصل می شود و خط افق مشاهده می شود به عنصری خاص منتهی می شوند. عناصری تکرار شونده که در مقیاس طراحی در بدنه ها ظهور می یابند، در بلند ترین بدنه پارک، قاب های متوالی مسیری متفاوت را شکل می دهند که در ایجاد پس زمینه بصری نیز مؤثر واقع می شوند و به این ترتیب هدف فعال سازی بدنه ها و استفاده بیشینه از آنها نیز تامین می شود. چنین تفکری در سایر بدنه سازی ها نیز تکرار می شود. هر کدام از بدنه های بلوک مجاور هویتی مستقل می یابد. در ایجاد این ویژگی مستقل از عناصر چون رنگ، پوشش گیاهی خاص، آب و … استفاده شده است و دیواره هایی که در حال حاضر فضاهایی غیر قابل دفاع و عملاً متروک هستند، به فضاهایی فعال و سرزنده تبدیل می شوند.
تامین روشنایی فضاها هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ زیباشناختی در شب اهمیتی فوق العاده دارد.
از انواع نورپردازنده های نقطه ای، خطی و سطحی در طراحی نورپردازی این پارک استفاده شده است که در محل هایی متناسب با خطوط طراحی واقع شده اند و تجربه فضایی جدید را در شب به دست می دهند. رنگ نور در این زمینه در تعریف فضایی عنصری موثر محسوب می شود.
01
02
03
04
05

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of طراحی معماری منظر 1 طراحی معماری منظر 1 (300.0 KB)
       تعداد دانلود: 24
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 19 ژوئن 2017
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *