استاد راهنما: دکتر منصوری، دکتر فرزین
موضوع طرح: طراحی مجموعه شامل میدان نواب بر روی اتوبان نواب، تهران
سیاست های طراحی بر پایه شناخت و تحلیل سایت:

  1. در اين مجموعه ميدان نواب نقش حلقه اتصال را دارد و سعي در بازگرداندن حيات به بخش هاي جدا مانده را دارد.
  2. به کارگيري سمبليک عناصر تاريخي مربوط به حوزه طرح در ميدان سعي در ايجاد پيوند با مخاطبان با استفاده از تصاوير آشناي ايشان است.
  3. ميدان چند عملکرده نواب علاوه بر اينکه نقش حلقه اتصال بافت دو طرف بزرگراه را بر عهده دارد، مرکز محله و فعاليت هاي عمده براي اين محدوده خواهد بود.
  4. اهميت منظر حرکت سواره را در زير ميدان با توجه به جايگاه تاريخي (دروازه قزوين و گمرک) مي تواند نمايانگر هويت شهر تهران و دروازه اي براي ورود به آن باشد.
  5. رسيدن به مقطعي با درجه محصوريت متناسب برای میدان که در خور کيفيت فضايي ميدان باشد.
  6. ميدان نواب با توجه به مقياس آن سعي در ايجاد خرده اقليمي در محدوده خود يا راه حل هايي اينچنيني براي حل مشکل آلودگی هوا خواهد داشت.
  7. اختصاص شمال مجموعه به کاربری های محلی و جنوب مجموعه به کاربری های شهری، اين خصلت به مساله­ ي تنوع کاربري ها کمک مي کند. کاربران محلي در شمال حوزه و کاربران غير محلي در جنوب حوزه طراحي متراکم خواهند بود.
  8. محو کردن اختلاف ارتفاع بين کف ميدان و محله با ايجاد تراز هاي مياني.

سیاست های طراحی بر پایه شناخت مکان طرح و عناصر ویژه آن:
اينکه تا کجا به طرح و حوزه طراحي ما مربوط است را مخاطب طرح و کاربر فضا مشخص مي کند. از اين حيث کاربران را به 3 دسته تقسيم مي کنيم:

  1. اهالي محله هاي اطراف و برج هاي در دست طراحي؛ نشانه هايي در اطراف سايت که به واسطه ارزش تاريخي مي توانند بر نوع طراحي ميدان تاثير گذار باشند؛ ميدان قزوين، هفت چنار، کارخانه دخانيات، کاروانسراهاي باقيمانده، امامزاده، ميدان حر.
  2. نواب به مثابه يک ميدان شهري؛ بخش ديگري از کاربران اين مجموعه تهراني ها هستند. راسته هاي تجاري و بورس ها و کاربري هايي در مقياس شهري که در مجموعه جاي خواهند گرفت، عملاً اين ميدان را تبديل به فضايي با کاربري شهري مي نمايند. در نظر گرفتن اين ميدان در مقياس شهري، مرز متصور مجموعه را به محدوده تهران انتقال مي دهد. تهران، تاريخ قجري و پهلوي شهري با کوچه باغ هاي مصفا، آزادي و برج ميلاد و … اين بار عناصر ويژه و مورد توجه خواهند بود.
  3. نواب، ورودي تهران؛ انتهاي نواب به ميدان حق شناس مي رسد، که يک جور ميدان آزادي است، چه بخواهيم، چه نخواهيم. فرودگاه امام خميني به آن منتهي مي شود. ايستگاه راه آهن آپرين هم همينطور و 90% راه هاي منتهي به قم و خوزستان و اصفهان و شيراز. (نوسازي نواب، مجله معمار 28). اين بخش که اساساً مربوط به ترافيک سواره است، قرار است در حکم دروازه ورودي براي تهران عمل کند. عناصر ويژه در اين بحث نزديک به حالت شماره 2 مي باشد. آنچه غير تهراني ها از تهران به خاطر دارند.

 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of طراحی معماری منظر ۳ طراحی معماری منظر ۳ (2.3 MB)
       تعداد دانلود: 11
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 19 ژوئن 2017
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *