استاد راهنما : دکتر مجتبي انصاري
استاد مشاور : دکتر محمدرضا پورجعفر
شهریورماه 1387

چکیده
در شهرهای قدیمی همه استاندارد ها و تناسبات فضاهای شهری، معماری و فواصل را انسان و توانایی های او تعیین می کرد. عمده معابر بر مبنای حرکت عابر پیاده و نیازهای وی شکل گرفته بودند. در همه امور مربوط به طراحی ساختمان ها و فضاهای شهری انسان محوری حاکم بود. با تحول عظیمی که بعد از انقلاب صنعتی پیش آمد، به تدریج ماشین در زندگی انسان رسوخ کرد و به عنوان جزئی از زندگی وی پذیرفته شد. با گذشت زمان و معضلات ناشی از عدم توجه به انسان در فضاهای شهری و تصمیم گیری های کلان، شهرسازی نوین با تغییر نگرش و با رویکرد انسان محوری سعی در بازیابی نقش از دست رفته انسان در فضاهای شهری و تعاملات وی با محیط شکل گرفت.
شهر بیرجند به واسطه موقعیت خاص قرارگیری و مرکزیت استان خراسان جنوبی، از جنبه های مختلف نیاز به عرصه عمومی و فضای شهری در راستای اوقات فراغت شهروندان را احساس می کند. پتانسیل های فرهنگی این شهر در ترکیب با شاخصه های معماری منظر شهری- که در کاربست آگاهانه عناصر طبیعی همچون آب و درخت و … با عناصر مصنوع کالبدی وضع موجود شهر و رفتار اجتماعی شهروندان و کاربران فضا تبلور پیدا می کند- می توانند سهم بسزایی در تامین فضاهای پویا وزنده برای گذران اوقات فراغت شهروندان و همچنین جذب توریست داشته باشند. این پتانسیل های فرهنگی که به علت عدم عرضه ناشناخته باقی مانده اند به طور بارز در باغ های تاریخی این شهر نمود پیدا می کند. تلفیق جنبه های تاریخی – هویتی این باغ ها با جنبه های تفریحی- توریستی اهمیت تولید فضاهای شهری در ارتباط با این باغ ها را دو چندان می کند. نگاه به کلیت ساختاری شهر بیرجند، امکانات و نیازهای شهر در راستای گذران اوقات فراغت و گردشگری شهری و همچنین موقعیت باغ های تاریخی در شهر، زمینه های شکل گیری یک محور تفریحی-گردشگری بین دو باغ تاریخی رحیم آباد و اکبریه را پیش رو قرار می دهد.
واژه های کلیدی : معماری منظر، محور پیاده، اوقات فراغت، فضای جمعی، باغ ایرانی، باغ های بیرجند

مقدمه
تعريف مسأله
عرصه های عمومي شهري و فضاهای جمعی كه در آن گفتمان تعاملي ميان شهروندان به صورت ديدارهاي چهره به چهره صورت مي‌گيرد، امروزه به عنوان يكي از شاخصه‌هاي اساسي در اندیشه های نوین شهرسازی مطرح است. در برخی از شهرهای قدیمی به واسطه محدودیت مداخله در بافت ها، ایجاد عرصه های عمومی وسیع امکان پذیر نیست و این فضاها در مقیاس همسایگی و محلی تعبیه می شوند. محورهای پیاده به واسطه جنبه تفریحی و گردشگری که علاوه بر نقش تعاملی خود دارند امروزه در بسیاری از شهرها به عنوان فضاهای جمعی و مکان تفریحی برای توریست و ساکنان محل ایفای نقش می نمایند. نگاه به تاريخ شكل‌گيري و تحول شهرها نيز ارزش‌هاي غيرقابل انكار اين محورها چه در زمينه ايجاد فعاليت و محيط پوياي شهري و چه در زمينه ايجاد يك بستر هويتي در شهر را به طور بارز نشان مي‌دهد. توجه هوشمندانه به بافت‌هاي شهري تاريخي كه ماندگاري خود را در يك دوره تاريخي تا به امروز حفظ كرده‌اند به گونه‌اي كاملاً آشكار جايگاه بي‌بديل فضاهاي عمومي شهري در مقياس‌هاي مختلف را پيش رو قرار مي‌دهد. لذا مي‌توان گفت توجه به مقوله پیاده مداری و جلوگیری از ورود اتومبیل به فضاهای تعامل انسانی می تواند نقشی اساسی در بالا بردن کیفیت فضاهای شهری و آرامش روانی شهروندان داشته باشد.
ساختار کلی بسیاری از شهرهای قدیمی ایران بر مبنای حرکت عابر پیاده و نیازهای وی شکل گرفته بود. همه استاندارد ها و تناسبات فضاهای شهری، معماری و فواصل را انسان و توانایی های او تعیین می کرد. بعد از انقلاب صنعتی و به واسطه ورود اتومبیل به زندگی انسان، تحولات عظیمی در روند زندگی انسان ها به وجود آمد. ماشین ها به کمک انسان ها آمدند و زمان کار انسان محدود شده و به اوقات فراغت او افزوده گردید. از طرفی انسان ها برای راحتی خویش معیار راه ها و فضاهای شهری را از انسان محوری به اتومبیل محوری تغییر دادند و اتومبیل در همه فضاهای زندگی بشر رسوخ کرد. در این میان وقت آزاد به دست آمده برای وی مغتنم بود و از طرفی امکان استفاده از آن در فضایی بدون اتومبیل ممکن نبود.
با مطالعه روند گسترش بسیاری از شهرهای ایران تاثیر مدرنیته در پیکره شهر کاملاً عیان بوده و اصلاحات موسوم به رضاخانی بافت های بسیاری از شهر ها را فدای خیابان هایی برای عبور اتومبیل کرده است. به دنبال این پیامد و بروز مشکلات شهری، طرح سرانه های فضاهای شهری از جمله فضای سبز برای عبور از بحران آلودگی فیزیکی و روانی شهرها به اجرا در آمد و در بهترین حالت ها و اختصاص تمامی سرانه به فضای سبز، پارک های شهری به وجود آمدند که صرفاً گروه خاصی به آنها مراجعه می کردند. انسان امروزی برای استفاده از این سرانه های شهری نیز مقید بود تا فاصله ای خاص را طی نماید و بعد به فضای سبز اختصاص یافته برسد و از آن استفاده کند. به همین جهت بسیاری از پارک های شهری کارآیی مطلوب خود را نداشتند. به دنبال بروز این مشکل و در پی پیامدهای مدرنیته شهرها خالی از فضاهای انسانی شدند و انسان پیاده در کوچه ها هم حتی امنیت نداشت.
در سالهای اخیر و به خصوص در قرن حاضر توجه به مسائلی مانند پیاده در شهر، پر کردن اوقات فراغت وی و صنعت توریسم که به نوعی با هم در ارتباط هستند، از جمله فعالیت هایی است که در راس همه امور شهرسازی در کشورهای توسعه یافته بوده است. پیاده سازی بافت های تاریخی در بسیاری از شهرهای اروپایی، ایجاد محورهای شهری با اولویت حرکت پیاده و چندین نمونه از پیاده سازی برخی خیابان ها در کشور نشان از اهمیت موضوع دارد. محورهای پیاده شهری به گونه ای طراحی می شوند که به نوعی در محل گذر و عبور و مرور روزمره مردم باشند تا برای استفاده از آنها در مقیاس محلی نیاز به طی مسافت زیادی نباشد.
محورهای پیاده به سبب پتانسیل ایجاد فضاهای شهری و جمعی در طول خود و در فواصل خاص به عنوان مفصل، می توانند خلاء های موجود در زندگی شهری و نبود فضای تعامل مردمی را مرتفع سازند.

ضرورت تحقيق
همانگونه كه مطرح شد در بسیاری از شهرهاي کشور فضاهای سبز عمدتاً بر پایه تامین سرانه های طرح ها تفصیلی شکل می گیرند. نگاه به برآيند فعاليت‌هاي انجام شده در زمينه معماری منظر در اين شهرها نشان مي‌دهد كه به الگوی پیاده مداری، محورهای پیاده و فضاهاي جمعی شهري به عنوان يك ضرورت اجتناب ناپذیر در شهر توجه چنداني نشده است. با توجه نقش تأثيرگذار اين محورها در ايجاد يك فضاي تعاملي و همچنين ايجاد خاطره جمعي و در پس آن ارتقاء هويت شهري، بديهي است كه بايد به بازتعريف جايگاه محورهای پیاده شهری در طراحي فضاهای شهري جديد بپردازيم.
بیرجند به عنوان يك شهر مهم در حاشيه شرقی کشور لزوم چنين باز تعريفي در سطح بازنگري وضعيت فعلي را به وضوح احساس مي‌كند. اهميت اين مسأله با توجه به موقعیت خاص شهر بیرجند و مرکزیت آن به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی دو چندان می شود؛ چرا كه در چنين شهر‌هايي توجه به معيارهاي کیفی در طراحی و ایجاد محورهای پیاده، زمينه آسايش و حضور شهروندان و ايجاد فعاليت پوياي شهري را فراهم مي‌آورد.
با توجه به روند توسعه شهر بیرجند با الگوي شهر شطرنجی بر اساس معيارهاي ترافیکی، بروز كالبدي و محصول نهایی آن در شهر تصويري متفاوت از بافت تاریخی را عرضه كرده است. در این تصویر جا به جایی به وسیله اتومبیل و ترافیک روان به چشم می خورد اما سهمی برای عابر پیاده در شهر در نظر گرفته نشده است. از طرفی وجود باغ های تاریخی اکبریه و رحیم آباد در دل شهر بیرجند به عنوان باغهایی که دارای شاخصه های خاص در باغسازی ایرانی هستند و عدم توجه کافی به آنها از دیگر دلایل انتخاب موضوع بود. در بسیاری از کشورهای اروپایی از نمایش آثار میراث فرهنگی برای جذب توریست استفاده شده است. در شهر بیرجند این دو باغ که با فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند دارای پتانسیل جذب گردشگر و ساکنان اطراف برای حضور در فضای شهری را دارند. لذا در اين رساله با تأكيد بر نقش این دو باغ به عنوان دو سوی یک کریدور پیاده در بیرجند و نقش محور ارتباطی پیاده بین آنها در ایجاد پویایی محیط شهری و همچنين تأثير اين فضاها در ايجاد و ارتقاء هويت شهري، زمينه لازم براي دستيابي به يك الگوي مناسب طراحي در سطح فضاهاي عمومي شهري بر اساس معيارهاي پیاده مداری، در شهر بیرجند فراهم مي‌آيد. ضرورت اين امر با توجه به نبود چنین فضای شهری در اغلب شهرهای ایران و خود شهر بیرجند نيز به وضوح احساس مي‌شود.

اهداف و سوالات اصلي تحقيق
اهداف تحقيق به طور خلاصه در سه مورد زير دسته‌بندي شده است:
تلاش در راستای ایجاد فضاهای پیاده شهری با الگوی محور پیاده گردشگری
استفاده از پتانسیل های دو باغ تاریخی اکبریه و رحیم آباد در طراحی محور پیاده گردشگری
بهره گیری از نتایج طراحی یک کریدور پیاده شهری در جهت احیای باغ های تاریخی به عنوان نقاط ابتدا و انتهای کریدور

سوالات اصلي تحقيق نيز در راستاي اهداف تحقيق به صورت زير مطرح شده است:
آیا می توان از پتانسیلهای موجود در بیرجند و جاذبه های طراحی یک محور پیاده شهری در راستای توسعه فرهنگ پیاده مداری در این شهر گام برداشت؟
چگونه می توان از هویت تاریخی دو باغ اکبریه و رحیم آباد در طراحی محور پیاده گردشگری استفاده کرد؟
معیارهای طراحی و ساختار فضایی در طراحی محور پیاده گردشگری بین دو باغ تاریخی بیرجند را چگونه می توان تبیین کرد؟

پيش‌فرض هاي تحقيق
هر چند موضوع اساسي اين رساله مربوط به جنبه‌هاي طراحي محور تفریحی-گردشگری است، در راستاي تعيين پيش فرضهاي تحقيق به صورت اوليه موارد زير را مي‌توان مطرح كرد:
با توجه به موقعیت شهر بیرجند به عنوان مرکز استان جدید خراسان جنوبی و همچنین زمینه های تاریخی موجود در این شهر می توان از پتانسیل های محور های پیاده در راستای توسعه فضاهای گردشگری – تفریحی جهت شهروندان و توریست بهره برد.
وجود دو باغ تاریخی اکبریه و رحیم آباد و همچنین موقعیت جغرافیایی آنها نسبت به همدیگر در شهری بیرجند، از یک سو زمینه لازم جهت ایجاد یک محور گردشگری – تفریحی با هویت را فراهم آورده و از سوی دیگر برآیندهای طراحی چنین محوری زمینه احیای این دو باغ به عنوان نقاط ابتدایی و انتهایی محور را ایجاد می کند.

نوع تحقيق
این تحقیق از نوع کاربردی – توسعه ای است.

روش تحقیق
روش پايه‌اي در اين تحقيق، روش تحليلي- تطبيقي است. البته بايد خاطرنشان كرد كه با توجه به ماهيت چند بخشي تحقيق، در هر قسمت از روشهاي متفاوت جهت دستيابي به اهداف استفاده شده است. در فصل مربوط به چارچوب نظري از روش تحقيق تحلیلی و مقایسه ای جهت بررسي نظريات گوناگون بهره گرفته شده است. از روش تحقيق تاريخي در فصل مربوط به باغ ایرانی و باغ های بیرجند در يك دوره تاريخي استفاده شده است. روش تحقیق توصیفی نیز در بخش نمونه های موردی و همچنین معرفی باغ های تاریخی بیرجند مورد استفاده قرار گرفته است.

شیوه های جمع آوری اطلاعات
در مورد مطالب فصل های 1 و 3 و 5 از شیوه کتابخانه ای و در مورد فصل دوم در قسمت نمونه های موردی اطلاعات بعضی از نمونه های داخلی و خارجی از طریق مشاهده و تحقيق ميداني برداشت اطلاعات شده است. در فصل 6 نیز تجزیه و تحلیل سایت و … نیز حاصل مطالعات میدانی بوده است.

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در این رساله کیفی می باشد.

 رويه و فرآيند تحقيق
در اين تحقيق با توجه به ماهيت آن که مسائل مربوط به طراحي را مدنظر دارد ابتدا يك چارچوب نظري فراهم شده و بر اساس اين چارچوب و تحليل‌هاي مربوط به حوزه‌هاي مرجع و فرادست طرح، زمينه لازم براي طراحي فراهم مي‌آيد. در واقع مي‌توان گفت كه يك طرح هوشمندانه و كارا بايد برخاسته از يك پايه نظري و تئوريك متقن باشد. بخش چارچوب نظري با دو رويكرد عام و خاص دنبال مي‌شود. رويكرد عام در فصل اول به مباحث مربوط به معماری منظر و منظر شهری با تكيه بر تعاريف، خاستگاهها، ريشه‌هاي شكل‌گيري و استراتژي‌هاي مربوط به آنها مي‌پردازد. در رويكرد خاص در فصل دوم به طور ويژه بر مسأله محور پیاده و فضای جمعی و تأثير آن در شهر و فضاهاي شهري تاكيد مي‌شود. پس از بررسی نمونه های موردی در جمع بندي اين فصل، اصول و معیارهای طراحی محورهای پیاده استخراج می شود.
در فصل سوم اهمیت اوقات فراغت و امر گردشگری برای شهروندان بررسی شده و لزوم پرداختن به مسئله اوقات فراغت و نقش آن در سلامت روانی شهروندان مطرح می شود. در فصل چهارم با توجه به لزوم تعریف ابتدا و انتهای محور با دو عنصر شاخص شهری، مبحث باغ ایرانی و به طور ویژه باغ های تاریخی بیرجند که در ابتدا و انتهای محور پیاده مورد نظر در طراحی این رساله قرار می گیرند، مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت شاخصه های باغ های بیرجند به عنوان نمونه ای خاص از طراحی باغ ایرانی معرفی می گردد.
شناخت شهر بیرجند به عنوان بستر طراحی موضوع بحث در فصل پنجم است.
در بخش دوم این رساله با موضوع طراحی، دلایل انتخاب سایت و طرح پیشنهادی در قالب فصل ششم ارائه می گردد.

فهرست مطالب
مقدمه
تعريف مسأله
ضرورت تحقيق
اهداف و سوالات اصلي تحقيق
پيش‌فرض هاي تحقيق
نوع تحقيق
روش تحقیق
شیوه های جمع آوری اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
رويه و فرآيند تحقيق
1- طراحی منظر
1-1- مقدمه
1-2- تعریف منظر
1-2-1- مفهوم منظر
1-2-1-1- منظر دارای ساختار عينی
1-2-1-2- منظر دارای ساختاری ذهنی
1-2-2- ديدگاههای محيط و منظر
1-3- منظر شهری
1-4- طرح منظر
1-5- معماری منظر
1-6- نتيجه گیری

2- محور پیاده
2-1- مقدمه
2-2- عابر پیاده
2-2-1- تعریف عابر پیاده
2-2-2- عابر پیاده و سرعت
2-2-3- عابر پیاده و مسافت
2-2-4- عابر پیاده و تراکم
2-3- اهداف پیاده روی
2-3-1- خرید و فراغت
2-3-2- عبور از مسیر
2-4- پیشینه پیاده مداری
2-4-1- شهرسازی قرن بیستم و اتومبیل گرایی
2-4-2- شهرسازی انسان گرا
2-5- انواع راه ها
2-6- محور
2-6-1- محور در تاریخ شهرسازی ایران
2-6-2- ضرورت ایجاد محور های پیاده
2-6-3- ویژگیهای کلی محورهای پیاده گردشگری
2-6-3-1- مفهوم محورهای فرهنگی- تاریخی
2-6-4- اهمیت پیاده محوری در بافتهای تاریخی
2-6-5- اهداف راهبردی در ساماندهی فضاهای پیاده
2-7- طراحی مسیر پیاده گردشگری
2-7-1- حواس پنجگانه، ارتباط و تناسبات
2-7-2- فضاهايي براي قدم زدن، ايستادن و نشستن
2-7-3- مکان یابی محور پیاده شهری
2-7-4- اصول طراحی محورهای پیاده
2-8- فضای جمعی
2-8-1- تعريف فضاي جمعي
2-8-2- ويژگي‌هاي فضاي جمعي
2-9- نتیجه گیری
2-10- مصادیق محورهای پیاده و فضای جمعی
2-10-1- نمونه های داخلی
2-10-1-1- خیابان چهارباغ اصفهان
2-10-1-2- بلوار کشاورز تهران
2-10-1-3- گذر مروی تهران
2-10-1-4- خیابان سپهسالار تهران ( صف )
2-10-1-5- محور پیاده و پارک حاشیه ای چمران شیراز
2-10-1-6- خیابان سپه قزوین
2-10-1-7- محور پیاده تربیت تبریز
2-10-1-8- محور پياده استاد شهريار تبریز
2-10-1-9- محور پياده مغازه هاي سنگي تبریز
2-10-1-10- محور جنت مشهد.
2-10-2- نمونه های خارجی
2-10-2-1- معرفي خيابان رمبلا در بارسلون
2-10-2-1-1- محور پیاده رمبلا
2-10-2-1-2- بندر مجتمع مارماگنوم
2-10-2-1-3- کانسپت طراحي
2-10-2-1-4- تکنیک های ساماندهی منظر رمبلا
2-10-2-2- محور پیاده در شهر استانبول
2-10-2-3- پارک ساحلی نیس فرانسه
2-10-2-4- محور شهری شانزه لیزه پاریس
2-10-2-5- میدان لاپلاس دوترو
2-10-2-6- میدان تسوکوبا
2-11- نتیجه گیری

3- گردشگری و توریسم
3-1- مفهوم اوقات فراغت و گردشگری
3-1-1- مقدمه
3-1-2- اوقات فراغت
3-1-3- نگاهي به پيشينه تحقيق در مورد اوقات فراغت
3-1-3-1- جهاني شدن برنامه ريزي گذران فراغت
3-1-3-2- سابقه برنامه ريزي فراغت در ايران
3-1-4- اوقات فراغت و انواع آن
3-1-5- فراغت و تفريح در دين
3-1-6- اهداف گذران فراغت
3-1-6-1- نحوه گذران اوقات فراغت
3-1-6-2- محل گذران اوقات فراغت
3-1-7- كاركردهاي اوقات فراغت
3-1-8- نظريات مرتبط با فراغت
3-1-9- ويژگيهاي فعاليتهاي فراغتي
3-1-9-1- نيازهاي امروزي به فعاليتهاي فراغتي
3-1-10- ابعاد اقتصادي گذران فراغت
3-1-11- تأثير اوقات فراغت در معماري
3-1-12- تمهيدات كالبدي و راهكارهاي عملي تفريح
3-1-12-1- بخشهاي موثر در برنامه ريزي فراغت
3-1-12-2- تأثيرات عدم برنامه ريزي فراغت
3-2- مبانی نظری گردشگری
3-2-1-1- مفهوم گردشگری و گردشگر
3-2-1-2- گردشگري و گردشگران در ايران
3-2-1-3- جنبه اقتصادی گردشگری
3-2-2- گردشگری شهری
3-2-3- گردشگری شهری در بافتهای تاریخی
3-2-4- عوامل اساسی موثر در برنامه ریزی گردشگری
3-3- نتیجه گیری

4- باغ ایرانی
4-1- مقدمه
4-2- انسان و طبیعت
4-2-1- طبيعت و منظره در نگاه تمدن هاي مختلف
4-2-2- تغییر نگرش به طبیعت در اعصار مختلف
4-2-3- نگرش به طبیعت در ادیان مختلف در ایران
4-2-3-1- آيين هاي پيش از اسلام
4-2-3-2- دين اسلام
4-3- ابعاد تمثيلي گياهان در شكل گيري باغ و فضاي مصنوع
4-4- باغ ايراني جلوه اي از بهشت آرماني
4-5- هنر باغ سازي در ايران
4-5-1- باغ سازي پيش از اسلام
4-5-2- باغ سازي در دوران اسلامي
4-6- مبانی و قواعد باغ سازی
4-7- اصول طراحي باغ ايراني
4-7-1- سلسله مراتب
4-7-2- تقارن
4-7-3- مركزيت
4-7-4- ريتم
4-7-5- استقلال و تشخص فضاها
4-7-6- کثرت در وحدت، وحدت در کثرت
4-7-7- طبيعت گرايي و بهره گيري از منظر
4-7-8- نورپردازي در باغ
4-7-9- عناصر و اجزاي ديگر باغ
4-7-9-1- ديوار
4-7-9-2- عمارت سردر
4-7-9-3- هشتي، پرس
4-7-9-4- كوشك و عمارت اصلي باغ
4-7-9-5- صفه، سكو، پلكان
4-7-9-6- عمارت اندروني
4-7-9-7- فضاي خدماتي و جنبي
4-8- هندسه باغ ايراني
4-8-1- پلان
4-8-2- خيابان بندي
4-8-3- محور اصلي
4-8-4- باغچه بندي
4-9- گونه شناسی باغ ایرانی
4-9-1- گونه های باغ ایرانی از نظر اصول و ترکیب
4-9-2- گونه های باغ ایرانی از نظر طرح و بستر ساخت
4-9-2-1- باغ های مسطح و کم شیب
4-9-2-2- باغ های شیب دار و صفه بندی شده
4-9-2-3- باغ های احداثي در زمينهاي عارضه دار
4-9-3- گونه های باغ ایرانی از نظر عملکرد و اجزاء
4-9-3-1- باغ شهر
4-9-3-2- باغ كوشك
4-9-3-3- باغ حياط (باغ خانه)
4-9-3-4- باغ مقبره (باغ مزار)
4-9-3-5- باغ در باغ
4-9-3-6- باغ چادر (باغ سراپرده)
4-9-3-7- باغ قلعه
4-9-3-8- باغ تجير
4-9-3-9- باغ تخت
4-9-3-10- باغ سكونتگاه
4-9-3-11- باغ ميوه
4-9-3-12- باغ وحش
4-9-3-13- باغ شكار
4-9-3-14- باغ آبي
4-9-3-15- باغ ملي
4-9-3-16- باغ بيشه (باغميشه)
4-9-3-17- باغ سنگي
4-10- آب در باغ ايراني
4-10-1- جوي
4-10-2- حوض و استخر
4-10-3- فواره
4-10-4- آبشار
4-11- گياه در باغ ايراني
4-11-1- ميان كرت
4-11-2- مسير اصلي
4-11-3- خيابان هاي فرعي
4-11-4- اطراف حوض و استخر
4-11-5- كرت هاي دو طرف خيابان اصلي
4-11-6- پيرامون و گوشه هاي باغ
4-11-7- تكمله
4-12- باغ هاي تاريخي بيرجند
4-12-1- باغ اکبريه
4-12-2- باغ شوکت آباد
4-12-3- باغ رحيم آباد
4-12-4- باغ بهلگرد
4-12-5- باغ – قلعه مود
4-12-6- باغ اميرآباد
4-12-7- باغ معصوميه
4-12-8- باغ طوغان
4-13- بررسي تطبيقي شاخصه هاي طراحي باغ هاي بيرجند با ديگر باغ هاي ايراني
4-13-1- درخت کاج عنصر هويت بخش محور اصلي
4-13-2- شاه نشين ميان استخر
4-13-3- حوض خانه
4-13-4- عمارت و کوشک
4-13-5- دلايل استقرار و نحوه شکل گيري
4-13-6- باغ – قلعه
4-13-7- محور قوي ممتد
4-13-8- عدم حضور محور آب
4-13-9- موارد استثناء در شکل باغ
4-13-10- حياط الحاقي
4-13-11- طرحي از چهار باغ
4-13-12- شباهت به باغ هاي هرات، سمرقند و بخارا
4-14- ساختار فضایی باغ های بیرجند
4-15- نتيجه گیری

5- شناخت بستر طرح
5-1- مقدمه
5-2- موقعیت و حدود شهرستان بیرجند
5-3- موقعیت زمین شناسی بیرجند
5-3-1- ارتفاعات
5-3-2- مناطق پست و هموار
5-4- آب و هوای شهرستان بیرجند
5-5- نزولات جوی بیرجند
5-6- بادهای غالب شهرستان بیرجند
5-7- منابع آب
5-7-1- منابع آبهاى سطحى
5-7-1-1- رودخانه ها
5-7-1-2- مناطق پست آبریز
5-7-2- منابع آبهای زیرزمینی
5-7-2-1- کاریز یا قنات
5-8- خاک
5-8-1- خاك و تمدن
5-8-2- خاک های شهرستان بیرجند از نظر نوع و حاصلخیزی
5-9- پوشش گیاهی
5-10- وجه تسمیه بیرجند
5-11- نحوه شکل گیری و توسعه شهر بیرجند
5-11-1- هسته اولیه شهر
5-11-2- سازمان فضایی در بافت تاریخی
5-11-3- سیمای عمومی و ترکیب محلات در بافت تاریخی
5-11-3-1- روند تغییرات در بافت تاریخی
5-12- ويژگي هاي معماري بيرجند
5-12-1- ساختار شهر بیرجند
5-13- معرفی برخی از بناهای ارزشمند تاریخی در بیرجند
5-13-1- مسجد جامع چهار درخت
5-13-2- مسجد جامع پایین شهر
5-13-3- ارگ کلاه فرنگی
5-13-4- قلعه بیرجند
5-13-5- مدرسه شوکتیه
5-13-6- بندهای ساروجی قدیمی در بیرجند
5-14- نتیجه گیری

6- طراحی
6-1- انتخاب سايت
6-1-1- مکان يابي سايت‌ مناسب طراحي
6-2- طراحی محور پیاده
6-2-1- تبیین چشم انداز
6-2-2- راهبردها و سياستهاي دستيابي به اهداف
6-2-3- اهداف کلي پروژه
6-2-4- تشریح روند طراحی
6-2-5- مطالعات سایت
6-2-5-1- محدوده طراحی
6-2-5-2- عناصر تاریخی موجود
6-2-5-3- همجواری ها
6-2-5-4- دید و منظر
6-2-5-5- کاربری اراضی
6-2-5-6- دسترسی به سایت
6-2-5-7- پوشش گیاهی موجود سایت
6-3- تدوین مبانی و سیاست های طراحی
6-3-1- مبانی طراحی سازمان فضایی و کالبدی
6-3-2- مبانی طراحی نظام فعالیت ها و کاربری ها
6-3-3- مبانی طراحی نظام دسترسی و ارتباطات
6-3-4- مبانی طراحی سیما و منظر
6-3-5- مبانی طراحی کاشت و پوشش گیاهی
6-4- برنامه ریزی فضایی و کالبدی
6-5- ضوابط و توصیه های پیشنهادی

7- منابع و ماخذ

8- پیوست

01 02 03 04

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of طراحی منظر محور تفریحی – گردشگری حد فاصل دو باغ تاریخی بیرجند – مورد مطالعه باغ های اکبریه و رحیم آباد طراحی منظر محور تفریحی – گردشگری حد فاصل دو باغ تاریخی بیرجند – مورد مطالعه باغ های اکبریه و رحیم آباد (223.4 KB)
       تعداد دانلود: 29
       زمان آخرین دانلود: سه‌شنبه, 13 آگوست 2019
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *