موفقيت يک معماري تا حد زيادي به تاثير گذاري آن معماري مربوط ميشود. معماري موفق بر روح انسان تاثير مي گذارد,فضاهاي ماندگار خلق مي کند و مي ماند. اين که يک معماري چه راهي را طي مي کند تا به يک معماري تاثيرگذار تبديل شود و اصلاً در اين راه به چه بستري نياز دارد و…موضوع اين متن نيست بلکه اين متن گونه اي معماري تأثيرگذار را معرفي مي کند.
اين روزها معماري هلند به يکي از تاثير گذارترين گونه هاي معماري تبديل شده است. تاثيري که از مرزهای اروپا گذشته و حتي به حوالي ما رسيده است،آن چنان که کپي هايش را در مسابقات معماري و… مي بينيم…..
گروه هايي مانند”ام وي آر دي وي”و”يو ان استيديو” و معماراني مانند رم کولهاوس و…جرياني را در معماري جهان ايجاد کرده اند که امروز از آن به معماري هلندی تعبير می شود.
MVRDV
اين گروه در سال 1991، در رتردام تأسيس شد. اعضاي اين گروه ويني مس، ژاکوب وان ريج و ناتاليا دي رايسهستند که نام اين گروه از حروف اول فاميلي اعضا گرفته شده است, De Vries, Van Rijs, Maas. ويني مس مؤسس گروه متولد 1959 است ودرسال 1990 از دپارتمان معماري دانشکده مهندسي ساختمان دانشگاه دلف فارغ التحصيل شده است، او پيشتر به همراه ناتاليا دي رايس در دفتر رم کولهاوس مشغول به کار بود. ناتاليا دي رايس نير فارغ التحصيل دانشکده مهندسي ساختمان دانشگاه دلف است.
از مهمترين پروژههاي اين گروه مي توان غرفه هلند در نمايشگاه اکسپو 2000 در هانوفر، مجموعه مسکوني واسوکو در 1997در آمستردام و مجموعه مسگوني سيلودام در 1995در آمستردام و مجموعه ديگري از همين دست را در کپنهاک نام برد.
EXPO2000
هلند، كشوري با استاندارد بالايي از رفاه همراه با دموكراسي قوي است؛ اين كشور نمونه‌اي از مناسب‌سازی محيط انساني با اراده و خواست انسان است. هلند كشوري كه بارها از دريا زمين مناسب استخراج كرده، به نظر مي رسد در آينده نزديك، به گسترش عمودي به همراه افزايش زمين جهت پهناور نمودن هلند بپردازد.
اما اينكه اين نحوه فعاليت براي كشورهاي ديگر و در سطح جهاني امكان پذير است و اهميت دارد یا نه، سبب ايجاد پرسش‌هايي در باب ارتباط تراكم رو به رشد جمعيت با افزايش كيفيت زندگي مي شود و همين طور اينكه پيش از افزايش تراكم، چه شرايطي بايد فراهم كرد؟ و نقش طبيعت در چنين افزايش تراكمي چيست؟
تلاشي جهت به نمايش گذاردن مشاركت منحصر به فرد هلند با نگاهي نوستالژيك به بوم شناسي منطقه، در نمايشگاه جهاني expo 2000 انجام شد. نحوه بر خورد فن آوري و جامعه مصرفي در تقابل با طبيعت، كه به قابل ساخت بودن و تصنعي بودن طبيعت اشاره دارد؛ به معناي اينكه تكنولوژي و طبيعت مي توانند همديگر را تقويت كنند و همپوشاني داشته باشند، نه اينكه در تقابل با يكديگر باشند. موضوع نمايشگاه expo هانوفر، محيط زيست بود و ايده اصلي غرفه هلند خلق فضايي سبز و تا حد امکان منطبق با طبيعت و گسترش اين فضاها در ارتفاع بود. ايجاد يک پارک چند طبقه و بنايي يادماني که يک اکوسيستم کوچک را در خود جاي مي دهد و از اصول معماري پايدار تأثير مي گيرد، ايده اي بود که در اکسپو 2000 تجسم پيدا کرد.
01
ام وي آر دي وي يک محيط طبيعي با گسترش عمودي را شامل درختان، گل ها ونشانه هايي از طبيعت هلند خلق کرد و در يکي از طبقات حتي فضايي غار مانند با کاربري رستوران و کافي شاپ ايجاد کرد.
درختان و گياهان تزيين شده در سطوح مختلف، هم نمادي از گسترش طبيعت موجود هستند و هم سبب برجسته کردن طبيعت مصنوع ساختمان شده است. فضاهاي چند سطحي و همگاني از خصيصه هاي اين ساختمان است؛‌ در كنار اينكه چيدمان برنامه هاي موجود در سطوح مختلف، ديدهايي غير منتظره براي طبيعت در طبقات به همراه دارد. تقسيم بندي فضايي در اين ساختمان و سطح هاي متعدد آن، غرفه هلند را بسان رويدادي فضايي و چند عملكردي كرده است كه تظاهري از فرهنگ هلندي ها است. اين ساختمان موفق شده به مانند آزمايشگاه عمل كند…. آزمايشگاهي كه در انرژي، زمان، آب و تاسيسات زير بنايي ديگر صرفه جويي مي كند. ارتباط طبقات به وسيله راه پله هايي نمايان که دور بنا مي چرخد تأمين مي شود و ام وي آر دي وي در هر طبقه به معرفي ويژگي هاي طبيعت هلند مي پردازد.
اين گونه از گسترش يک فضاي سبز و چيدمان آن ذهن را با خود به دنياي اساطير مي برد، باغ هاي معلق بين النهرين را به ياد مي آورد. ولی با وجود همه اين تأويل و تفسير ها غرفه هلند در نمايشگاه اکسپو 2000 يک بناي قرن بيست يکمي به حساب مي آيد. Expo هلند، تلاشي براي جبران كمبود نور وزمين است. در عين حال تراكم و تنوع عملكردها، ارتباطات و روابط جديدي به وجود مي آورند. بنابراين، اين بنا به مثابه نمادي از ماهيت چند بعدي اجتماعش است. نمايي از تصورات پارادوكسي كه هر چه تمايز بيشتر مي‌شود، پيوستگي و انسجام افزايش مي يابد. درسال 2001 غرفه هلند در نمايشگاه اکسپو 2000 جايزه اتحاديه اروپا براي معماري معاصر و همچنين جايزه بين المللي ميس وان دروهه را به عنوان يکي از 5 ساختمان برتر از آن خود کرد.
02

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *