نگاهی بر فضاي گورستان از منظر انسان‌شناسی مکان
شبنم ‌السادات اسمعیلی
برگرفته از سایت anthropology.ir
بزرگراه‌ها در دوران معاصر تجلي حضور پررنگ مفهوم «سرعت» در زندگي امروز هستند و پارك‌ها بر اساس تقسيم زمان روزمره زندگي به «اوقات كار» و «فراغت از كار» تجلي مفهوم اوقات فراغت شده‌اند.
در فرهنگ‌هايي كه آيين مرگ، با به خاك سپردن همراه است، تجلي مفهوم مرگ بر فضا گورستان‌ها را به وجود آورده و اين مكان‌ها در دوره‌هاي مختلف ويژگي‌ها و كيفيات متفاوتي را وابسته به نوع تلقي جامعه از مرگ پيدا كرده‌اند.
می‌توان فضای گورستان را از این منظر در فرهنگ‌ها و سرزمین‌های گوناگون مورد مطالعه قرار داد و چگونگی تأثیرگذاری مفاهیم، مناسک و آئین‌های مرتبط با مرگ را در هر فرهنگ بر چگونگی شکل‌گیری فضای گورستان شناخت. این به معنای بررسی تأثیر فرهنگ بر سازمان‌یابی یک فضا است. اما از سویی دیگر نیز می‌توان به این رابطه پرداخت. این‌که چگونه تجربه افراد از فضای گورستان بر فرهنگ تأثیرگذار است. این مقاله به بررسی این موضوع در سه محور می‌پردازد.
ارتباط يك انسان با فضا، منوط به برقراري ارتباط فرد با مكان از يك سو و روابط اجتماعي است كه در آن مكان شكل مي‌گيرند. به اين معنا، كيفيت يك فضاي شهري از يك سو از منظر چگونگي ارتباط آن با افراد و از سويي ديگر، با روابطي كه درون آن فضا شكل مي‌گيرد قابل سنجش است. در این‌جا، مسئله اصلي سنجش ارتباط است. اين ارتباط از يك سو ميان فرد و مكان برقرار مي‌شود و از سويي ديگر، میان افراد با یکدیگر. از آن‌جا كه اين ارتباط همواره در بستري از مكان رخ مي‌دهد، مكان، نظم فضايي آن و معناهاي مترتب بر آن، بر اين ارتباط تأثيرگذار است. مكان به رأس سوم ارتباط انسان و انسان تبديل مي‌شود.
از اين رو مطالعه گورستان‌ها از اين منظر نيز، اين دو وجه را مد نظر قرار مي‌دهد.
01

ارتباط فرد با گورستان

02هرچه از ابتداي طيف به سمت انتهاي آن پيش مي‌رويم، از فضاهاي رسمي يا فضاهاي خصوصي ديگري به عرصه خصوصي خود نزديك‌تر مي‌شويم. از فضاي اتاق مدير يك سازمان بزرگ از منظر يك كارمند تازه‌وارد كه حركت‌دادن كوچك يك صندلي نيز در آن مشكل است، تا اتاق شخصي هر فرد با آرايش، تزئينات و نشانه‌هايي كه دال بر هويت شخصي است.
به غير از اتاق شخصي، ميز كار خود در محل كار و در سطحي فراتر از فرد، در خانه خودتان در كدامين فضا، نشانه‌هاي فضايي كه مشخصاً متعلق به شما يا خانواده شما باشد وجود دارد؟ در اینجا مراد، نشانه‌هاي رسمي و هنجارمند هستند. به این معنا که شما اجازة ایجاد نشانه‌ای در آن فضا و دخالت در صحنه آن را داشته باشید. نشانه‌هاي غير رسمي براي بيان هويت‌هاي فردي و گروه‌هاي اجتماعي بر ديوارها و كف‌ شهر، بررسي ديگري را طلب مي‌كند.
ممكن است يك صندلي، يك درخت در يك پارك، يك ميز در يك رستوران، به سبب مراجعه مستمر يا رخ‌دادن اتفاقي خاطره‌انگيز به فضايي خاص در حافظه فرد تبديل شود و با آن نسبت به هر فضاي مشابه ديگر رابطه نزديك‌تري را احساس كند، اما به سبب اين‌كه جزئي از مايملك عمومي است، اين معنا هيچ‌گاه صورت عيني به خود نمي‌گيرد و نشانه‌اي فيزيكي دال بر اين رابطه ايجاد نمي‌شود.
گورستان در ميان فضاهاي عمومي، فضايي است كه علي‌رغم اين كه عناصر مرتبط با هويت جمعي را در خود دارد، به صورت انفرادي و در گروه‌هاي خانوادگي نيز، ارتباط با مكان به طور خاص وجود دارد. گورستان فضايي است كه مشاركت عموم در طراحي و نظم فضايي آن براي ثبت عناصر خاص وجود دارد. چگونگي آرايش قبر، انتخاب سنگ نبشته قبر، طراحي يك حريم خصوصي در پيرامون مزار، كاشت گياه بر بالاي مزار و …، همگي سبب مي‌شوند كه قطعه‌اي كوچك از يك فضاي عمومي، رابطه‌اي شخصي و داراي نشانة فيزيكي دال بر اين رابطه با فرد برقرار ‌كند. اين رابطه در اين فضاي كوچك، بر رابطه با كل مكان تسري مي‌يابد و فضاي گورستان را به مكاني آشنا تبديل مي‌كند.
مطالعات نشان مي‌دهند كه نمونه‌هايي وجود دارند كه هم‌چنان، علي‌رغم توقف خاكسپاري و تغيير عملكرد مكان، تمايل براي ايجاد چنين نشانه‌هايي وجود دارند.

 منابع:
1. فکوهی.ناصر.1383. انسان‌شناسی شهری. نشر نی.
2.ريكور، پل، 1373، خاطره، تاريخ، فراموشي، در مجله گفتگو.
3-Rapoport,Amos,1999,”Spatial Organization and the Built enviroment”,in , Ingold,Tim,1999,Companion Encyclopedia of Anthropology”, London, New York, Routledge,pp 460-502.
4- Miller, DeMond Shondlel & Jason David Rivera, 2006“Hollowed Ground, Place and Culture, The cemetery and the creation pf place”in space and culture, vol.9, no.4, November 2006:334-350.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *