مقدمه
امروزه “تخریب و تباهی اکولوژیکی، نگرانی عمده ای در جهان محسوب می شود، به ویژه در مناطقی که به سرعت در حال توسعه هستند.” (اسکبلوند، 2002، 72) “احداث جاده ها، صنایع استخراجی و معدنکاری، همه سبب تغییر شکل زمین می شوند. برخی از آنها شکل های جدیدی را ایجاد می کنند. بندرت پیش می آید که چنین کاربرهایی مکانیابی مناسبی داشته باشند و یا موجب ارتباط بین شکل زمین با فرایندهای اکوسیستم باشند.” (بل، 1386، 198) از اینرو “تغییرات بوم شناسی در زمین، رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها به عنوان نتیجه مستقیم از دخالت بشر سبب شده است که ضرورت تفکر اساسی در به کار بردن راهکارهای مرمت بوم شناسی و مدیریت منابع طبیعی احساس شود.” (Apfelbaum & Thomas, 2008, 358). از جدیدترین مسائل مطرح شده در حوزه ی معماری منظر مباحث مرمت منظر است ،و در واقع مرمت منظر طبیعی بخش مهمی از نگاه جامع مرمت منظر می باشد. نگرش مرمت منظر طبیعی به منظور حفاظت از آنچه که باقی مانده و احیاء آن بخشی از طبیعت که از دست رفته است وارد مباحث جدید معماری منظر شده است. گونه های گیاهی و جانوری بومی و جلوه های اکولوژیک منطقه که هویت طبیعی آن را می سازند باید «حفاظت» شده و عواملی که مخدوش و تکه پاره شدن منظر موجب شده اند باید حذف شوند؛ تا بتوان یکپارچگی منظر طبیعی را در چارچوب «مرمتی شایسته» به آن بازگرداند.

پارک بزرگOrange County در کاليفرنيا
اين طرح برنده جايزه ASLA در سال 2008 در بخش طرح های حرفه ای شده است و در زمره طرح های نوآورانه ای است که هر دو لايه فرهنگ و طبيعت را مورد توجه و در تأمل با يکديگر قرار داده است.
« طرح جامع اين پارک ديدگاه جديد به طراحی دارد و دارای ابعاد بسيار بزرگی در حدود 347/1 اکر می باشد که شامل فضاهای زير است: رودخانه احياء شده، درياچه، تراس فرهنگی، محوطه چمن بزرگ، موزه هوانوردی، باغ گياه شناسی، تفرجگاه، و پارک ورزشی.
اين طرح جامع، تيپولوژی جديدی از طراحی پارک را معرفی می کند که به دنبال تقويت سلامتی در تمامی ابعاد منظره آن است. سلامت هر فرد و گونه درنهايت موجب سلامت اکولوژيکی و سلامت اجتماعی بستر طراحی خواهد شد. اين پارک محل نمايش منظر پايدار است و ديدهای جديد، ساختارها، سيستم ها و تکنولوژی در رسيدن به هدف نهايی که ايجاد تعادلی سالم بين نيازهای انسان و تقويت سلامت اکولوژيکی محيط است بکار گرفته می شوند.
01

نوآوری ديگری که در پارک ديده می شود بالن بزرگ است که بازديدکنندگان را تا ارتفاع 400 فوتی بالا می برد و اجازه می دهد که آنها مراحل رشد و خلق پارک را ببينند. موزه ها ، مزارع کشاورزی و برنامه های آموزشی به مردمی که در زمينه های منطقه از قديم کار و زندگی می کردند توجه بسيار زيادی دارند. پايگاه هوايی ارتش به عنوان موزه تاريخی تغيير کرده است تا بتواند خاطرات جمعی گذشته و داستان های زنان و مردانی که اين مکان را حفظ کرده اند يادآوری و بازسازی شود. در واقع اين پارک، سه پارک بصورت همزمان است:
1. منظر دره طبيعی که مکانی برای تفريح و پيکنيک خواهد بود.
2.پارک گونه های طبيعی که با ساختاری اکولوژيکی از تنوع گونه ها و جوامع بوم شناسی و حيات وحش منطقه حفاظت و حمايت می کند.
3.پارک يادمانی که گذشته تاريخی سايت را بر پايه منظر کشاورزی سنتی منطقه و متاخر تر پايگاه نيروی هوايی که در آنجا حضور داشته است به نمايش می گذارد.
02

آناليزها و استراتژی ها
1.
فضای باز: با توجه به منظر گذشته اين منطقه که شامل مناظر بازی از مزارع، و چشم اندازها بوده است و امروزه به فضای حومه ی شهری تبديل شده است در طرح جامع کريدور ( دالان) فضای باز در نظر گرفته می شود که از يک سوی تا کوهستانهای شمالی ديد دارد و از سوی ديگر سواحلی در جنوب در قابهايی از منطقه ديده می شود.
2.تاريخ: طرح جامع گذشته تاريخی منطقه را در راهکارهی متعددی مورد توجه قرار می دهد. در گذشته منظر کشاورزی و باغداری منطقه محصولات متنوعی از مرکبات، غلات و درختان آواکادو در چشم انداز خود به تصوير می کشيده است. ارزش تاريخی مرکبات در قسمت باغ های پارک باز زنده سازی شده است. همچنين در طرح توجيهی به چندين دهه خدمات ملی هوانوردی شده است. برای مثال محور زمان در پارک لحظات مهم تاريخی منطقه را باز زنده سازی می کند.
3.ارتباطات: طرح جامع موقعيت های متنوعی برای گسترش ارتباطات فراهم کرده است. از نظر طبيعی پارک می تواند يک حلقه حياتی بين زمين های منطقه که از طرفی به کوهستان و از سمت ديگر به دريا می رسند باشد. همچنين پارک زمینه ی تقویت اتباط اجتماعی را از طريق فعاليت های گروهی و دوچرخه سواری و پياده روی فراهم می کند.
4.توپوگرافی: در طرح جامع دره عميق طراحی شده است و همچنين درياچه و فرمهای متعددی مثل تراس فرهنگی و … رودخانه مدفونی که در سايت وجود دارد احيا می شود و چهره منطقه از حالت يکنواخت و يکدست خود خارج خواهد شد.
5.فرهنگ: برنامه های متنوع پارک از فستيوالها تا برنامه های گروهی آموزشی در راستای ارج نهادن به تنوع فرهنگی منطقه خواهد بود. المان های يادمانی، مسير زمان و زمين های کشاورزی، تراس فرهنگی و موزه باعث سرزندگی فرهنگ منطقه خواهد شد.
6.اکولوژی: هدف در اين بخش احياء و باز زنده سازی بستر و منظر طبيعی منطقه است. مجموعه های اکولوژيکی مرمت می شوند و گونه های بومی گياهی و جانوری دره بخش اصلی پارک مورد توجه قرار می گيرند. رودخانه احياء شده، دالان حيات وحش و دره عميق طراحی شده. گياهان بومی در باغ گياه شناسی موجود در پارک نيز وجود خواهد داشت. مرمت منظر طبيعی با توجه به قوانين و راهکارهای مرمتی انجام خواهد شد.
03
مردم نقش بسيار مهمی در خلق اين پارک دارد. در مرحله تهيه طرح جامع بارها گردهمايی هايی با گروه های متعددی از هنرمندان گرفته تا محيط بانان در منطقه گذاشته شده است. پس در واقع می توان گفت که اين پارک،پارکی برای همه مردم است که منعکس کننده علايق، وپيشينه همه ی اقشار مردم orange county است. نقطه بسيار مهم اينکه اين پارک استانداردهای جديدی در پايداری وطراحی منظر طبيعی وفظاهای عمومی دراين منطقه ثبت می کند که فضايی منحصر بفردبرای بازديد، استراحت وتفريح وملاقات برای همگان رافراهم خواهد کرد.» (ASLA,HONOR Awrad,2009)

منابع و مآخذ:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *