1- لطفا خودتان را معرفی کنید و در خصوص فعالیت خود در سفر توضیح دهید.
من مهرداد سلطانی فارغ التحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران و در حال حاضر پژوهشگر دوره دکتری در همان دانشگاه هستم. همچنین به عنوان عضو هیات علمی گروه معماری از سال 1382 در دانشگاه زنجان مشغول تدریس در این رشته هستم.
در سفر اخیر پژوهشی اروپا مسئولیت برنامه ریزی و هماهنگی گروه های پژوهشی به عهده من بوده است. لذا می توان گفت هماهنگی با مدیریت سفر در جهت هدایت بحث پژوهش، برگزاری جلسات پژوهشی، و به طور خلاصه پیشبرد برنامه پژوهش تا دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده پژوهشی از عمده وظایف من است. بر این اساس فعالیت من از بدو تشکیل گروه های پژوهشی قبل از سفر شروع شده و انشاءالله تا حصول نتایج مطلوب ادامه خواهد داشت.
01

2- مبنای تقسیم افراد در گروه های پژوهشی چه بوده و انتخاب عناوین کار پژوهشی هر گروه بر چه اساسی صورت گرفته است.
با نظر مدیریت سفر قرار بر این بود که از توانایی همه افراد به صورت هدفمند برای نیل به اهداف پژوهشی سفر استفاده گردد. لذا با تشکیل چند گروه پژوهشی اهداف چندگانه ای مدنظر قرار گرفت که هر یک در قالب یک عنوان پژوهشی در ذیل عنوان کلی” بررسی سیاست های ساماندهی منظر شهری در بلوک غرب و شرق اروپا” جای گرفتند. بر این اساس ابتدا تخصص و تجربه افراد مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس عنوان کار پژوهشی هر گروه مبنای تقسیم افراد بوده است و آنها بسته به توانایی ها و تجربیات قبلی خود در گروه های پژوهشی جایابی شدند .
این امر باعث شد تا اولا گروه ها در عین توازن در توانایی ها، از کارایی لازم برخوردار باشند و دوم اینکه زمینه برای فعالیت و پرورش نیروهای جوان تر به عنوان پژوهشگران آینده این مرز و بوم فراهم باشد.

3- هدف از برگزاری جلسات پی در پی چه بود؟
جلسات پژوهشی بستگی به نوع و زمان آن هدف های مختلفی را دنبال می کند. جلسات اولیه ما در تهران و شیرگاه بیشتر برای شکل گیری پروپزال های پژوهشی، هماهنگی اعضای گروه ها، شناسایی شهر های هدف و اطلاع افراد از روش کار سایر گروه ها بود. اما در حین سفر و با پخته تر شدن مسئله، توجه ما بیشتر معطوف گردآوری نظرات و بازخورد های مختلف در رابطه با کار هر گروه بود. زیرا بهترین روش برای اصلاح و هدایت یک کار پژوهشی استفاده از بازخورد هایی است که توسط منتقدین متخصص ارائه می گردد.
از آنجایی که می خواستیم زمان بیشتری را به هر گروه و یا در واقع به هر عنوان پژوهشی اختصاص دهیم، جلسات متعددی را در طول سفر برگزار کردیم. این کار سود دیگری هم داشت آن هم این بود که به پژوهشگران فرصت می داد تا به مرور، تحلیل و جمع بندی یافته های خودشان بپردازند و حجم انبوه اطلاعات دریافتی از محیط را به فراموشی نسپارند.
02

4- کیفیت دست یابی به اهداف پژوهشی در این سفر را در مقایسه با سفر های قبل چطور ارزیابی می کنید.
با توجه به برنامه ریزی هایی که قسمتی از آن در سوالات پیش ذکر شد، ما با آمادگی بیشتری برای پژوهش در این سفر گام برداشتیم، ضمن اینکه تجربیات سفر های قبلی نیز یاریمان کرد. به حمداله سفر خوبی برگزار شد و با وجود برخی مشکلات که در حین سفر گریبان گیرمان شد، با تمهیداتی که داشتیم توانستیم از زمان به خوبی استفاده کنیم و نتایج خوبی به دست بیاوریم. 

5- موقعیت امروزی طراحی منظر ایران را در مقایسه با نمونه های اروپایی، در چه جایگاهی دانسته و چگونه ارزیابی می کنید.
همانطور که میدانید معماری منظر یک علم میان رشته ای است که در کشور ما سابقه چندانی ندارد. لذا عمده محصولات آن در گذشته توسط متخصصین سایر رشته ها و یا طراحان تجربی ایجاد شده است. براین اساس چنین مقایسه ای لااقل در دوره مدرن باید با لحاظ شرایطی صورت پذیرد. ضمن اینکه در معماری منظر نیز همچون سایر گرایش های معماری، عوامل بیرونی چون اقتصاد، تکنولوژی، فرهنگ و شرایط اجتماعی، نقش انکارناپذیری در کیفیت محصول دارند که طبیعتا در برخی از این عوامل دچار کاستی هایی در جامعه خود نسبت به جوامع اروپایی هستیم.
اما نکته مهم این است که به امید خدا جامعه علمی ما در حال حرکت رو به رشد است و در آینده با کم شدن فواصل در زمینه های مختلف و تربیت نیروهای متخص باید منتظر ظهور کار های خوبی در حوزه معماری منظر کشورمان باشیم.

6- حرف آخر
حرف آخر اینکه در حال حاضر طرح های پژوهشی از مرحله “workshop” حین سفر، گذر کرده و در مرحله تدوین قرار دارد. انشاءاله با تلاش و کوشش همسفران پژوهشگر و با انگیزه ی ما این طرح ها صورت نهایی خود را پیداکرده و نتایج آن منتشر و در اختیار سایر متخصصین و دانش پژوهان کشورمان قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *