نام: شهره
نام خانوادگی: جوادی
سال تولد: 1336. تهران
مدرک تحصیلی: کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد و دکتری تاریخ هنر از دانشگاه پاریس 1 سوربن فرانسه
سمت علمی: استادیار گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
عضو هیئت علمی پژوهشکده نظر، مسئول گروه باستانشناسی و تاریخ هنر
Picture 130

با درود و سپاس فراوان از اینکه وقت گرانقدر خود را در اختیار نشریه اینترنتی منظر قرار دادید، لطفا در مورد ارتباط خود با رشته معماری منظر توضیح بفرمایید.
من مدرس درس سیر منظره پردازی در هنر ایران و جهان در گروه معماری منظر پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران می باشم.این درس دو واحدی به صورت اختیاری ارائه می گردد.

سرفصل های این درس چیست؟
موضوع اصلی این درس بررسی به پیشینه های  توجه به طبیعت و عناصر منظره پردازی در هنر است که در نقاط مختلف دنیا و درز هنرهای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

  1. ایران( پیش و پس از اسلام)
  2. مصر
  3. بین النهرین
  4. شرق دور: چین، ژاپن، هند و کشورهای وابسته
  5. آسیای صغیر
  6. اروپا: یونان و رم باستان، دوره مسیحیت، از قرن 18م. تا کنون
  7. شمال آفریقا و جنوب اسپانیا در دوره اسلامی

 در تدریس خود از چه روش ها و ابزارهای کمک آموزشی بهره می برید؟
آموزش به کمک فیلم، تصویر، اسلاید و … انجام می گیرد. در واقع کلمه به کلمه درس با تصاویری همراه است تا برای دانشجویان ملموس گردد. ضرورت این امر با نظر به اینکه دانشجویان معماری و معماری منظر کمتر با تاریخ هنر آشنایی دارند، بیشتر احساس می شود. بنابراین به صورت گزینشی از هر هنر نمونه هایی ارائه می گردد تا بتوان برخورد با طبیعت از گذشته های دور در ایران و جهان و تداوم آن در دوره اسلامی و مسیحیت را بررسی کرد.

توانایی علمی دانشجویان در پایان ترم چگونه ارزیابی می گردد؟
یک سوم نمره یک امتحان تشریحی است و دو سوم آن مقاله ای است که ارائه می گردد.

معمولا مقالات در چه زمینه های موضوعی هستند؟
موضوعات در همان سرفصل های اصلی درس می گنجد. البته همیشه تاکید من بر مواردی است که بکر و ناب هستند و تا کنون کار نشده اند. برای جهت دادن به این موضوع در هر جلسه سوالاتی را مطرح می سازم که تا کنون کسی جواب قطعی برای آنها نیافته است. این سوالات با توجه به علایق شخصی دانشجویان، دست مایه تحقیقات دانشجویی قرار می گیرد. خوشبختانه به یاری خدا و با کمک دانشجویان مشتاق و علاقمند در دوره های مختلف، تا کنون پاسخ برخی از این ابهامات روشن گردیده است.

تا آنجا که من اطلاع دارم یکی از موضوعات مورد علاقه شما آئین مهر و اناهیتا است. اگر ممکن است برای خوانندگان در این زمینه توضیحاتی ارائه نمایید.
بهتر است بگوییم دو ایزد تا دو آئین. مهر: ایزد خورشید. اناهیتا: ایزد آب.
این دو ایزد تا قبل از دین زردشت در نزد ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته اند، به همین دلیل اماکن مقدسی در ارتباط با آب و درخت و کوه برای آنها ساخته می شده است. بسیاری از پیرانگاهها، مقابر بزرگان و امامزاده هایی که امروز با آنها برخورد می کنیم در حقیقت نیایشگاه های مهر و آناهیتا است. برای نمونه می توان قدمگاه نیشابور، چشمه علی دامغان، نیاسر کاشان، بی بی شهربانو شهر ری را نام برد که هنوز، هم از دیدگاه عبادت و توسل و هم از دیدگاه تفریح و تفرج زنده و فعال هستند.

نقش معمار منظر در این اماکن مقدس ایران باستان چیست؟
معمار منظر بهتر از هر کسی در احیای این اماکن می تواند موثر باشد. چرا که آئین های ایران باستان ارتباط بسیار نزدیکی با عناصر منظر داشته اند. تمامی دخل و تصرف هایی که معمار منظر در این سایت ها انجام می دهد می بایست در جهت احیای آن آئین های باستانی که میراث معنوی کشور هستند، باشد.

آیا نمونه هایی از برخورد معمار منظر با این سایت ها در نظر دارید؟
بله؛ برخی از پایان نامه های دانشگاه تهران در رشته معماری منظر چنین رویکردی داشته اند.

اولین بار چه زمانی به آیین های ایران باستان علاقمند شدید؟
[ دکتر در حالی که لبخند پر معنایی بر لب دارند، به فکر فرو می روند…] من از گذشته مطالعاتی در این زمینه انجام داده بودم. البته بیشتر با آئین مهر در مهرابه های اروپا آشنا بودم. آئین مهر را در ایران جستجو می کردم که به نمونه های جالبی در نقاط مختلف ایران برخورد کردم، مانند مراسم اهل حقی های غرب کشور که کاملا هماهنگ با مراسم آئین مهر بود. صحبت های دکتر جنیدی بیشتر به فکر من جهت داد. در حین سفرهایی که با دکتر سرافراز به تخت سلیمان، کردستان و سایر نقاط ایران داشتم با نام هایی چون دکان داوود، مقبره مادر سلیمان و … برخورد کردم که توجه مرا به خود جلب کرد. اما جرقه اصلی در نیاسر کاشان زده شد.
از آن پس در سراسر ایران وقتی به چنین نمونه هایی برخورد می کردم، عکس ها و مدارک آن را جمع آوری می کردم. در این زمینه دانشجویان منظر و تاریخ هنر نیز کمک شایان توجه ای به من کرده اند و می کنند. معابد مهر و آناهیتایی که برخی از آنها به عنوان آتشکده در دوره دین زردشتی مورد استفاده قرار گرفتند و امروز هم به عنوان امامزاده و مقبره بزرگان و … فعال هستند…

خانم دکتر جوادی این سوال را خارج از چارچوب عرف مصاحبه از شما می پرسم، شما به عنوان یک زن در مقام استادی و پژوهشگری چگونه بین وظایف خود در محیط کار و خانه هماهنگی برقرار می سازید؟
اتفاقا سوال بسیار خوبی است. باید اعتراف کنم که خیلی سخت است، اما ناممکن نیست. با نظم و برنامه ریزی. من از گذشته، زمانی که فرزندانم کوچک بودم تا به امروز متاسفانه یا خوشبختانه بیشتر وقتم را برای زندگی خانوادگی ام گذاشته ام. اگر نیروی بیشتری برای کار و تحقیق گذاشته بودم، بی شک در این زمینه موفق تر می بودم. مثلا زمانی که فرزندانم کوچک بودند، دو سال تمام در خانه نشستم. من معتقدم که اصل و بنیان خانواده را باید حفظ کرد.
البته کار هر چند سختی هایی دارد اما مزایایی نیز دارد؛ اگر یک روز خوب کاری داشته باشم، شب با نیروی دو چندان به کارهای خانه رسیدگی می کنم. گاهی هم فشار کار تا به حدی است به یک استراحت چند ساعته یا چند روزه نیاز پیدا می کنم.
کلامی که می خواهم به خانم ها بگویم این است که باید هر طور که شده کار کنند، اما نباید به زندگی خانوادگی شان لطمه وارد کند.
در این زمینه تشویق و کمک های همسرم[ دکتر سید امیر منصوری ] در همه دوران ها به خصوص زمانی که برای تحصیل خارج از کشور بودیم، بسیار مفید بود.ایشان همراه و معلم بسیار خوبی برای من بوده اند.

به عنوان آخرین سوال چه توصیه ای برای دانشجویان دارید؟
مطالعه شان را تا آنجا که می توانند زیاد کنند. پرکار باشند و علم روز را بیاموزند. سفر بروند؛ سفرهای هدفمند. در انتخاب شریک زندگی خود دقت کنند که همراه انتخاب کنند. هم رشته بودن در این همراهی بسیار موثر است تا زندگی خانوادگی و کاریشان از هم تفکیک نشود. دانشجویان فعالی که من امروز می بینم، آینده روشنی دارند.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of مصاحبه با سرکار خانم دکتر شهره جوادی مصاحبه با سرکار خانم دکتر شهره جوادی (96.2 KB)
       تعداد دانلود: 2
       زمان آخرین دانلود: یکشنبه, 15 فوریه 2015
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *