تاریخ و فرهنگ پرتغال همواره با دریا در پیوند بوده است  این امر درEXPOجهانی سال 1988 که با موضوع ” اقیانوس، میراثی برای آینده”در پرتغال برگزار شد تجلي يافت .
اكسپو كه از آن به عنوان نمايشگاه جهاني ياد مي‌شود عموماً هر پنج سال يك بار و در چارچوب موضوعات تعيين شده خاص و براي به نمايش گذاشتن نقش كشورهاي مشاركت‌ كننده در زمينه‌هاي فرهنگي ، علمي و فناوري به جامعه بشري برگزار مي‌شود . در اكسپوها به جاي نمايش محصولات ، تلاش كشورها در زمينه هاي فوق بصورت پروژه‌هايي در ارتباط با فرهنگ و آينده جهاني عرضه مي‌شود . سازماندهي اين نمايشگاه به عهده دفتر نمايشگاه‌هاي بين المللي بي.آي .اي. است .
01
پايه‌هاي تشكيل EXPO در سال 1851 میلادی ‪ در يك نمايشگاه در كريستال پالاس لندن ريخته شد و آخرين سري از اين نمايشگاه‌ها در سال 2005 در شهر اويچي ژاپن با موضوع پيشرفت و هماهنگي انسان، در مدت زماني نزديك به سه ماه برگزار شد و جمهوري اسلامي ايران نيز در آن حضوري فعال داشت . اكسپو در ۱۵۰سال گذشته ۶۳  بار در نقاط مختلف جهان برگزار شده است .
02
زمان برگزاري اكسپوها بين سه تا شش ماه طول مي‌كشد و وسعت نمايشگاه ها به طور ميانگين ‪یک و نیم ميليون مترمربع در نظر گرفته مي‌شود.
EXPO 98 آخرين مسابقه جهاني قرن بيستم بود كه از 22 ماه May تا 30 ماه September ادامه داشت و 142 كشور در اين نمايشگاه شركت كردند .
سایت دارای چهار ورودی عمومی است :
دروازه شمال ، دریا ، خورشید و تاگوس
بازدید از سایت بصورت پیاده امکان پذیر است و فضا کاملاً خواناست . مقطع عرضی عظیمی که در تصاویر ارائه شده است ساختار متوازن و هماهنگ سایت را نشان می دهد .
03
جهت یابی به آسانی و از طریق دو محور عمود بر هم ممکن می شود . یکی از محور ها با راستای شمالی – جنوبی و در امتداد کوچه-باغ ملی ،‌ از جنوب به دریا ختم می شود .
محور دیگر با راستای شرقی- غربی ،‌ از دروازه خورشید (که در حال حاضر به مرکز خرید)  Vasco de Gama ) تبدیل شده است آغاز و در پایان به tagus ختم می شود .
نمایشگاه های موضوعی مختلفی در سایت طراحی شده بودند :
غرفه آشنایی با دریاها
غرفه اقیانوس
غرفه پرتغال
غرفه ای برای آینده
غرفه دولت
غرفه واقعیت مجازی و نمایشگاه دریانوردی
فضای باز محوطه به جاذبه های فرهنگی و فراغتی ،‌ رستوران ها و مغازه ها ، خدمات مجانی و پولی و .. اختصاص داشته است .
تنوع بناهاي مدرن با سازه هاي قابل توجه كشش و جاذبه حركت در فضا را چند صد برابر مي نمايد.
آب عنصر کلیدی EXPO 98 است : آب در بازی ،‌ آب در هنر ،‌ بازی ها ، عملکردها و دریاچه های آبی  ،‌ آب در کنار مسیر ، در میدان و باغ ،‌ همسطح پیاده رو ها ،‌ آینه های بدیع و خلاصه همه جا .
سایت دائمی برگزاری EXPO 98 کنار بندر Doca Das Olivais واقع شده است .
برخي از  پروژه هاي مهم سايت به شرح زير است :
ایستگاه شرق (Estacao de orient) یکی از مهمترین ساختمانهایی است که توسط معمار اسپانیایی – سانتیا کالاتراوا – طراحی شده و هنوز هم بصورت فعال بجا مانده و به ایستگاه اصلی مترو شهر تبدیل شده است.
در شمال محدوده EXPO ، پل VASCO DE GAMA از روی رودخانه تاجور و ماسین می گذرد . ساخت این پل به طول 16 کیلومتر در سال 1998 تمام شد و 3 کیلومتر آن روی آب احداث شده است و نقش موثری در کاهش ترافیک دارد .
04
Ocean Atrium که شبیه به ساختمانOcean و توسط Peter Chermayeff معمار امریکایی،طراحی شده است در نوع خود بهترین نمونه در اروپاست . EXPO پیوسته آکواریوم غول پیکر خود را که مطابق شرایط عمق دریاست برای عموم به نمایش می گذارد . در کنار این آکواریوم چهار آکواریوم کوچکتر که اکوسیستم آتلانتیک ، آنتراتیک ، پاسیفیک و اقیانوس هند را نمایش می دهد واقع است .
‌ليسبون یادمان پانصدمین جشن سالیانه بازگشت VASCO DE GAMA از لشکر کشی به هند و نیز فرصتی برای یادآوری اهمیت اقیانوس به عنوان منبع اصلی و ضروری برای بقای حیات بشر است .  در همان زمان این اتفاق ، میراث مهمی برای شهر بجا گذاشت : بسیاری از بنا ها مجدداً مورد استفاده قرار گرفتند .
بخش شرقي ليسبون يكي از فقير ترين و سطح پايين ترين قسمت هاي شهر بوده كه به واسطه برگزاري  EXPO نوسازی شده است .
اين توسعه شهري EXPO URBE ناميده شد (پروژه توسعه شهري EXPO 98) و تكميل آن تا سال 2009 ادامه داشته است و تقريباً 340 هكتار از مجموع 5 كيلومتر بازسازي را شامل شده است .
EXPO 98  و پروه EXPO URBE ضمن اصلاح راههای دسترسی شهر ،  سایت نمایشگاه را به محیطی مسکونی با ساختمانهعای مسکونی ، اداری ، تجاری و … تبدیل کرد .
فاز اول توسعه بر چهار اصل بنیان نهاده شده است :

 توسعه شهر در راستا و بصورت همخوان با کالبد شهر و مشارکت در تعریف کلیت شهر و همگام با تبدیل آن به قطب تازه ای از جاذبه گردشگری در حاشیه محدوده وسیع لیسبون است .
EXPO فرصتی برای تولد مدرنیزم و لیسبون بین المللی بوده است . حقیقت آن است که همه فعالیت های سابق سایت خاتمه یافته و برنامه ریزی شهری بر نیازهای یک شهر ایده آل متمرکز است .
استراتژی اختیار شده در طراحی سایت ، خلق یک فضای شهری با کیفیت بسیار بالا بوده است و یکپارچه کردن کلیت شهر در عین تنوع موجود .
امروزه ساکنان فعلی ، از زندگي در اين سايت و بهره مندي از خدماتی نظیر فروشگاهها و رستوران ها ، مدارس ، تسهیلات ورزشی و تفریحی ، بیمارستان و … بسیار خشنودند .

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of معرفي نمايشگاه بين المللي ليسبون -EXPO 98 معرفي نمايشگاه بين المللي ليسبون -EXPO 98 (420.5 KB)
       تعداد دانلود: 2
       زمان آخرین دانلود: سه‌شنبه, 1 آوریل 2014
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *