03
سفر برای دانشجویان منظر، معماری و هنر، بهترین کلاس آموزشی است.” علی رغم تنوع زیاد فرهنگی در ایران، بهترین گزارش هایی که ما از شرایط اجتماعی و معماری شهر های تاریخی مان داریم، سفرنامه های افراد خارجی است.
بدین منظور، چند سالی است که پژوهشکده نظر و انجمن علمی دانشجویان منظر دانشگاه تهران، سفرهایی را تحت عنوان “سفر پژوهشی” ترتیب داده است. اعضای هر سفر، گروهی تعدادی  از دانشجویان معماری منظر و همکاران پژوهشکده نظر هستند. بنابراین، کمترین انتظاری که می توان از چنین گروه متخصص در سفری برنامه ریزی شده داشت، روایت مکان های بازدید شده از نگاه تخصصی و یافته های تفسیری خود برای دیگران است. اصولاً علم، چیزی جز تجربه و ثبت آن نیست.
پژوهشکده نظر که رسالت خود را توسعه فرهنگی و علمی و تربیتی نسل جوان و محقق می داند، در این برنامه مشارکت کرده و دانشجویان و پژوهشگران جوان را در این کار ارزشمند یاری نموده است.
تشکیل “انجمن سفر های پژوهشی منظر” با هدف الگوسازی و بهره گیری از سفر های دانشجویی، اقدامی بوده است که نتایج آن به تدریج و در آینده نزدیک در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
از سفر های انجام شده، تا کنون در سفر های ذیل برنامه پژوهشی، برنامه ریزی و اجرا شده است :

1- سفر اروپا (1) : شهریور 1385 به مدت 25 روز.
بازدید از کشور های ترکیه (استانبول)، یونان (کاوالا، تسالونیکی، آتن)، ایتالیا (ناپل، پمپئی، رم، واتیکان، فلورانس، ونیز، سیِنا و میلان) و فرانسه (پاریس، مارسی، نیس، موناکو، کن و آوینیون)

2- سفر یزد : دی ماه 1385 به مدت 5 روز.
بازدید از شهر های یزد، نائین، میبد، تفت، فهرج، اردکان

3- سفر آذربایجان : خرداد ماه 1386 به مدت 5 روز.
بازدید از شهر های تبریز، جلفا، ارومیه و اردبیل

4- سفر اروپا (2) : شهریور 1386 به مدت 30 روز.
بازدید از کشور های ترکیه (استانبول)، یونان (لاریسا)، ایتالیا (راونا، ورونا، ونیز و بولونیا)، فرانسه (آرل و نیم)، اسپانیا (بارسلون، مادرید، گرانادا، کوردوبا، والنسیا، سویل، تولدو و بیلبائو) و پرتغال (لیسبون و فاتیما).

5- سفر قزوین : آذر ماه 1386 به مدت 1 روز.
6- سفر خوزستان : دی ماه 1386 به مدت 5 روز.
بازدید  از شهر های دزفول، شوش و شوشتر.

گزارش سفر اسپانیا
در سفر پژوهشی انجمن سفر منظر به اروپا که در شهریور ماه 1386 برگزار شد، مقصد اصلی، کشور های اسپانیا و پرتغال بودند. اما باتوجه به زمینی بودن سفر، فرصت آن پیش آمد تا از شهر هایی که در مسیر به آن ها برمی خوردیم نیز بازدید شود.
پیش از سفر…
برنامه ریزی و راه اندازی سفر شامل، خرید مواد غذایی و لوازم مورد نیاز سفر، تعیین مسیر سفر و شهر های مورد بازدید، مدت و محل اقامت و رزرو کمپینگ در هر شهر، مشخص کردن راه ها و نقشه خوانی، بررسی مکان های مورد بازدید در هر شهر، مراحل دریافت ویزا و مسائل دیگر سفر بر عهده اعضای سفر بود، به صورتی که گروه های مختلفی مأمور پی گیری این امور شدند. (مانند گروه ویزا، گروه تدارکات، گروه فرهنگی سفر و …)
طی سفر…
در طول مدت سفر نیز، انجام امور بر عهده گروه های مختلف کاری بود. اعضا به 7 گروه کاری 4 نفری تقسیم شده بودند و هر وعده غذایی بر عهده یکی از این گروه ها بود. گروه های دیگری هم تحت عنوان کمیته برای اجرای فعالیت های جانبی معین شده بودند؛ مانند کمیته فرهنگی و کمیته داوری.
در بخش پژوهشی نیز مانند بقیه بخش ها، اعضای سفر در تقسیم بندی های گروهی قرار گرفته و به همراهی سرپرست گروه، گزارشی پژوهشی تحت عنوان های ذیل را آماده می کردند :
1. عناصر منظر در تزئینات معماری
2. باغسازی اسلامی
3. همجواری نوسازی در بافت تاریخی
4. سیستم های شهری
5. فضای جمعی
6. منظر راه
7. نقاط عطف و نشانه های شهری
8. منظر طبیعت در شهر
جلسات شور و مشورت و بحث هر گروه، در اتوبوس و در مسیر های طولانی صورت می گرفت و نتایج این مباحثات درون گروهی، در چند جلسه با حضور تمامی اعضای سفر توسط سرگروه گروه های پژوهشی مطرح شده و مورد نقد و بررسی قرار می گرفت.
پس از سفر…
نتایج تکمیل شده و نهایی فعالیت های پژوهشی اعضای سفر، پس از بازگشت، در دو یا سه جلسه و با حضور تمامی اعضای سفر ارائه شده و تحویل انجمن سفر منظر شده است.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of معرفی انجمن سفر منظر معرفی انجمن سفر منظر (98.3 KB)
       تعداد دانلود: 1
       زمان آخرین دانلود: چهارشنبه, 2 آوریل 2014
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *