سطح اشغال:90،000 مترمربع
موقعیت: هیوستن – تگزاس،امریکا
طراح منظر: گروه  SWA
منطقه بوفالو بایو در جنوب شهر هیوستن تگزاس،زیر توده ای از در هم پیچیدگی های آزاد راه ها و پل ها قرار دارد.
نگاه متفکرانه این گروه به تفرجگاه بوفالو بایو،کسب جایزه ی برترین طراحی سال2009 از انجمن معماران منظر امریکا (ASLA) را در پی داشت.معماران منظر گروه SWA  جبهه ی جلویی بایو به طول 1.9 کیلومتر را بازنگری کردند و آن را به پارکی مناسب پیاده ها با بهبود نحوه ی انتقال آب سیلاب منطقه، تبدیل کردند.

01

شکل 1: سایت پلان

شرح پروژه
تفرجگاه بوفالو بایو هسته ی جنوبی شهر هیوستن را به پارک “رودخانه” در غرب و میان فضای غفلت شده در نزدیکی انبوهی از آزادراه ها و پل ها متصل کرده است.و مساحتی در حدود 9 هکتار به فضای پارک های درون شهری هیوستن افزوده است.
دید هوشمندانه ی  معماران منظر و نحوه ی اجرای این پروژه، چشم انداز نامأنوس منطقه را –که تهدیدی برای عابرین پیاده و زیان آور در جهت تلاش های کنترل سیل بود- به 914 متر طول پارک شهری تبدیل کرد که در حال حاضر گذرگاه مهمی در جنوب شهر هیوستن محسوب می شود.
گروه SWA در آغاز طراحی با چالش های بسیاری در به وجود آوردن زنجیره ای سبز و عمومی با قابلیت استفاده بالا، روبه رو شد.فضایی که به سختی با خیابان های اطراف در ارتباط بود و در میان انبوهی از سازه ی آزاد راه ها که حتی  تابش نور خورشید را به منطقه مسدود کرده بود،دفن شده بود. عابرینی که به این بخش شهر قدم می گذاردند،دید چندانی به خیابان های اطراف نداشتند و با محدودیت نقاط دسترسی مواجه بودند.گیاهان خودرو با رشد بیش از حد شرایط نا امنی را برای عبور و مرور ایجاد کرده بودند.

02

با در نظر گرفتن این گونه چالش ها، طراحان گشایش های خاصی را جهت ایجاد محیطی مطلوب و سازگار  به کار گرفتند.
پهنا و گستره ی وسیع سایت، تیم را قادر کرد تا با استفاده از صفحات شیب دار،دید به پارک و نحوه ی انتقال آب سیلاب ها را بهبود بخشند که این امرمنجر به کاهش میزان فرسایش خاک نیز می شود.
طرح کاشت این پروژه، بافت زنده ی سبزی را در منطقه ی بایر بایو ایجاد کرده است.گیاهان خودرو برداشته شدند و نزدیک به 300،000 گیاه ،شامل گونه های مختلفی از درختان مقاوم در برابر سیل و سایر پوشش های گیاهی به این مجموعه اضافه شد.در کل به طرز قابل توجهی زندگی طبیعی و بومی منطقه حیات یافته است.
همچنین طرح کاشت مناسب در ایجاد حائل صوتی و تقویت مقیاس آزادراه ها در جهت مقیاس انسانی بسیار موثر بوده است.

 03

شکل3: طرح کاشت مناسب با زندگی طبیعی و بومی منطقه

 04

 شکل4 : طرح کاشت مناسب با زندگی طبیعی و بومی منطقه

بخش وسیعی از موفقیت این پروژه به علت کارایی مناسب آن به عنوان محیطی امن ،خاص عابرین پیاده در هنگام شب می باشد.چرا که معماران منظر توجه ویژه ای به نورپردازی داشته اند.تصمیم طراحان مبنی بر این ایده بوده است، که به جای روشن کردن کل سایت با نوری یکدست، به نورپردازی گوشه های تاریک زیر پل ها و پشت دیوارها پرداخته شود.
یکی دیگر از ایده های نورپردازی در این پروژه که توسط ستیفن کرنز(Stephen Korns) ارائه شده است،نورافکن ها و لامپ های LED می باشد که با حرکت تدریجی ماه از رنگ سفید به آبی تغییر رنگ می دهند.
عابرین پیاده،دوچرخه سواران و قایقرانان غالب کاربران این پارک هستند. در عین این که رانندگان نیز، حین عبور از آزادراه های بالای این تفرجگاه از آن لذت می برند. نظر هزاران نفر از اهالی هیوستن نسبت به این بخش شهر که در دوره ای کاملا محروم بوده، تغییر یافته است.در منطقه ای که فضاهای پارک مانند چندان یافت نمی شود،این تفرجگاه مکان مناسبی برای ساکنین هیوستن در قلب شهر می باشد.
طرح و اجرای این پروژه هم از لحاظ فیزیکی و هم بصری، به تلاش ،جهت بهبود کیفیت زندگی در بخش های جنوبی شهر هیوستن قوت بخشیده است.

06

شکل 5: توجه ویژه ی معماران منظر به نورپردازی در هنگام شب

 05

شکل 6: نورپردازی گوشه های تاریک زیر پل ها و پشت دیوارها و تغییر رنگ نورافکن ها با حرکت تدریجی ماه

07

شکل 7 : پارک بوفالو بایو محیطی مطلوب برای عابرین پیاده ودوچرخه سواران

08

شکل 8 : پارک بوفالو بایو محیطی مطلوب برای عابرین پیاده ودوچرخه سواران

نظر داوران جایزه حرفه ای سال 2009 راجع به پروژه
این پروژه پیام خوبی را در زمینه مقیاس،تناسبات و پشتکار به همراه دارد.در حالی که بسیاری از شهر ها دارای چنین فرصتی می باشند.معمار منظر با ایجاد فضایی باز، زیر در هم پیچیدگی های آزاد راه ها،رعب و ترس را از میان برده است.این پروژه پیام خوبی را برای آینده ی پارک ها در بردارد.

09

شکل 9:منطقه بایو امروزه تمییز تر است و زمینه های مناسبی در جهت رشدفرصت های شغلی کوچک همچون ورزش های با قایق،اجاره قایق و تور های قایقی ایجاد کرده است.

10

شکل 10:منطقه بایو امروزه تمییز تر است و زمینه های مناسبی در جهت رشدفرصت های شغلی کوچک همچون ورزش های با قایق،اجاره قایق و تور های قایقی ایجاد کرده است.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of تفرجگاه بوفالو بایو – هیوستن – تگزاس تفرجگاه بوفالو بایو – هیوستن – تگزاس (624.1 KB)
       تعداد دانلود: 7
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 14 سپتامبر 2020
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *