طراحی معماری منظر 1 در نیمه ی دوم سال تحصیلی 87-86 در دانشگاه شهید بهشتی – با راهنمایی اساتید محترم آقایان دکتر تقوایی و دکتر فردانش – به طراحی منظر و فضای سبز حاشیه شهرک تحقیقاتی کاوش ( واقع در 60 کیلومتری تهران در کنار آزاد راه تهران قزوین) می پردازد.
هدف در این طراحی ساماندهی حاشیه شمالی شهرک به گونه ایست که تامین کننده نیازهای ساکنین و کارکنان در ساعات مختلف شبانه روز باشد. لازم به ذکر است که وجود کارفرمای مشخص یکی از مزیت های این طرح بود که این تمرین را به پروژه های واقعی نزدیک تر می کرد.
با توجه به شرایط ویژه توپوگرافی سایت، بررسی قابلیت های زمین از نظر شیب ، نور، شرایط اکولوژیک ( آب ،پوشش گیاهی و ….) و توان سنجی زمین برای استقرار کاربری ها به عنوان اولین گام های طراحی در نظر گرفته شد. بر این اساس لکه های مورد نظر برای طرح مشخص شد که محدوده پارک محلی ساکنین ، نوار سبز حاشیه ای و محدوده نمایشگاه های رو باز به عنوان مفصل دو بخش مذکور ، را شامل می شد. طراحی سایت متمرکز بر این لکه هاست و سایر نقاط از طریق کنترل کاشت و مسیر های پیش بینی شده به عنوان مجموعه ای یکپارچه عمل می کند. در مرحله بعدی با دقیق شدن بر طراحی این لکه ها ، تمرینی در جهت طراحی جزئیات و عناصر داشتیم که سعی شد رویکردهای اصلی طراحی مثل توجه به قابلیت های زمین در این مرحله هم مورد توجه قرار گیرد . به طور نمونه نوار سبز حاشیه سایت که به عنوان مفصل فضای سبز و شهرک عمل می کند به گونه ای طراحی شد که هندسه ی مشخص لبه ها را به خطوط نرم زمین پیوند دهد.
نکات مورد توجه در طراحی این سایت توجه به قابلیت های طبیعی محیط و خصوصیات بومی منطقه ، خواسته های کارفرما ، امکانات مالی و برآوردن نیاز های کاربران بوده است.
01 02 03 04 05 06 07

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *