در طراحی معماری منظر 2 دانشگاه تهران در نیمسال دوم سال تحصیلی 86-87 به طراحی ورودی شرقی تهران پرداخته شد. طراحی در این ترم با راهنمایی دکتر محمودی انجام شد. سایت این پروژه در انتهای اتوبان بابایی و کنار لوپ ورودی تهران از جاجرود قرار دارد.
 در انجام این پروژه پس از بازدید سایت، مطالعات سایت و تحلیل های لازم صورت گرفت. این مطالعات در دو بخش عوامل طبیعی و عوامل انسانی مورد بررسی قرار گرفته شد.
در بررسی عوامل طبیعی نوع پوشش گیاهی، دید و منظر سایت، توپوگرافی و شیب سایت، جهت تابش آفتاب و سایه در سایت، جهت وزش باد غالب و … شناسایی شد و در بخش مطالعات انسانی رفتارهای استفاده کنندگان از این سایت مورد بررسی قرار گرفت و نیاز های این افراد پیش بینی شد. کاربران اصلی این سایت مسافرانی بودند که برای استراحت، تعمیر اتومبیل، قرار های ملاقات ،گرفتن وسیله نقلیه ( تاکسی و مینی بوس ) و یا برای خرید محصولات نوبرانه فصلی که در کنار جاده فروخته می شود در آنجا توقف داشتند.
1
عملکردهای استفاده کنندگان در ساعات مختلف روز و در روزهای مختلف بررسی شده و از این بررسی حوزه نفوذ استفاده کنندگان بر حسب زمان اقامت آن ها در سایت به دست آمد. از همپوشانی این لایه با عوامل طبیعی، عملکردها در موقعیت مناسب لکه گذاری شده و در مراحل بعد به صورت دقیق تر طراحی شدند.
یکی از پتانسیل های مهم در سایت یک رودخانه فصلی بود که در مواقعی از سال آب داشته و با توجه به موقعیت آن که از سطح اتوبان پایین تر بوده، زون آرام و مناسبی را برای توقف و استراحت مهیا می کرد.
2
از دیگر نکات قابل توجه سایت، شیب زیاد زمین بود که با تراس بندی آن، این امکان را می داد که فضاهایی با دید های مطلوب ایجاد کند و بالاترین نقطه نیز به عنوان نظرگاه انتخاب شد. کاربری هایی که در سایت قرار داده شد شامل یک پارکینگ عمومی، پارکینگ تاکسی ها، رستوران، بازارچه فروش محصولات نوبرانه، سرویس بهداشتی، آمفی تئاتر روباز و آلاچیق در نقاط مختلف بود.
3
سایت برای طراحی به سه سطح تقسیم شد و کاربری های اصلی در سطح اول و در کنار اتوبان قرار داده شدند و در سطوح بعدی سعی بر آن بود که کمترین ساخت و ساز صورت بگیرد و این فضاها به صورت ارگانیک حفظ شوند.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of معرفی طرح معماری منظر 2 معرفی طرح معماری منظر 2 (132.9 KB)
       تعداد دانلود: 16
       زمان آخرین دانلود: چهارشنبه, 25 آوریل 2018
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *