یکی از عوامل مهم تاثیر گذار در کار معماران منظر، طبیعت و مولفه های آن می باشد. ایجاد نگاه عمیق به پدیده های طبیعی می تواند در مقیاس های گوناگون، کیفیت کار معمار منظر  را  ارتقا بخشد.
یکی از ابزارهایی که در این راه می تواند به ما یاری بخشد تماشای فیلم های مستند با ارزش و عمیقی است که در سالهای اخیر با استفاده از ابزارهای پیشرفته و نگاهی پژوهش گرانه تهیه شده است. از جهت در این شماره به جای معرفی کتاب تصمیم گرفتیم تا یکی از این مجموعه ها را معرفی نماییم.
بی شک مجموعه مستند سیاره زمین (Planet Earth) یکی از بزرگترین و زیباترین مجموعه های مستندی است که در این زمینه تهیه شده است.
این مجموعه مستند در سال 2006 توسط بخش مستند کانال BBC‌ و به کارگردانی Alastair Fothergill کارگردان شهیر فیلم های مستند با بودجه 25 میلیون دلار، در طی مدت 5 سال ساخته شد. George Fenton برای این مجموعه موسیقی باشکوهی را تصنیف کرده است که لذت تماشای این چنین اثری را چندین برابر کرده است.
این مجموعه در 62 کشور و 204 محل متفاوت فیلمبرداری شده است. گوینده این مستند David Attenborough است که از شناخته شده ترین گویندگان و طبیعت شناسان جهان می باشد. این مستند دارای 11 اپیزود می باشد. در اولین اپیزود یک دید عمومی درباره مناطقی که در 10 اپیزود بعدی قرار است به آنها پرداخته شود، داده می شود. درهر کدام از 10 اپیزود بعدی به بررسی یکی از بوم های طبیعی روی زمین و جانورانی که در آن ناحیه زندگی می کنند، می پردازد.

01

کارشناسان از این مجموعه با عنوان “نگاه نهایی به تنوع و گوناگونی سیاره زمین” نام برده‌اند. همچنین سیاره زمین، نخستین سری فیلم مستندی است که با دوربین‌های با وضوح تصویر بالا (HD) تهیه شده است.
یازده قسمت اصلی این مجموعه عبارتند از:

02

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *