كتاب “از مفهوم تا فرم در طراحي منظر” را مي‌توان از كتابهاي بديع و جذاب در حوزة معماري منظر دانست كه به جهت سادگي در گفتار و توجه به فرايندهاي واقع بينانه، در زمرة آثار موفق درا ين عرصه قرار گرفته است.
به طور كل می توان رويكردهاي فرايندهاي طراحي را به دو دسته کلی تقسيم كرد: دستة نخست آنهايي كه به دنبال استعاره‌ها و مفاهيم ويژه‌اي هستند و در اين راه به فرمهاي خاص و متفاوتي نيز دست پيدا مي‌كنند و گروه دوم آنهايي كه تلاش مي‌كنند با در نظر گرفتن مفاهيمي كلي و منطقي پروژه را به سمت طراحي فرمهايي معين و تعريف شده سوق دهند. رید نيز در كتاب خود تلاش كرده با بياني سليس و روان يك فرايند طراحي منظر از دستة دوم را تصوير نمايد و با معرفي چند پروژه واقعي بيش از پيش بر عملي بودن اين فرايند صحه گذارد.
آنچه مسلم است دست مداخله‌گر انسان هميشه طبيعت را تهديد كرده است و چنانچه ايان مك هارگ نيز در كتابش (طراحي با طبيعت) ذكر مي‌كند بهترين شيوه، كنار آمدن با طبيعت است. چنانچه دراين كتاب نيز مي‌بينيم رید در تلاش است تا در رویارویی با موقعيت‌هاي طبيعي و درك آنها مناسب‌ترين شيوة برخورد مفهومي (ذهني) و عملي (طراحي) را برگزيند ولي تفاوتی كه نگاه رید با بسياري از معماران و بخصوص معماران منظر دارد توجه خاص به مقولة فرم و كنكاش‌هاي وي در اين عرصه است. او با دسته‌بندي ويژه‌اي مي‌كوشد تا فرمهاي اطراف ما را (طبيعت‌گرا يا غير آن) بشناسد و با بهره‌گيري از خصوصيات ذاتي هر يك که از روان آدمي نيز نشأت مي‌گيرد، به بحث كردن در مورد هر كدام بپردازد و به حق كه چه شايسته با معرفي و انتخاب شواهدي مناسب در انتهاي كتاب مهر تأئيدي بر نظريه‌پردازي‌هاي خود مي‌زند. شايد همين بيان ساده و بي‌پيرايه اوست كه اندكي كار مترجمين را با مشكل مواجه ساخت. كتاب از نظم خاصي در فصل‌بندي و نوشتار برخوردار بود و به همين جهت مترجمين تلاش كردند كه حتي در فرم كلي و كليات محتواي صفحات نيز امانتدار باشند و همان را كه نويسنده انجام داده، مورد توجه قرار دهند.
در انتها می توان اذعان نمود که كتاب از “مفهوم تا فرم در طراحي منظر” با حجم كم خود، نگاههايي بزرگ را به دنبال دارد و به راحتي مي‌توان دريافت كه توسعة اين مفاهيم و فرمها نمي‌تواند دور از ذهن باشد. اين موضوع تلاش بيشتر دانشجويان و متخصصين در حوزة معماري منظر را مي‌طلبد تا با سعي و كوشش به توسعه اين مفاهيم و فرمها به خصوص در فرهنگ ايراني ما بپردازند و در اين راه به معرفي ارزشهاي ناب طراحي منظر ايراني دست يابند.

image description

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of معرفی کتاب از مفهوم تا فرم در طراحي منظر معرفی کتاب از مفهوم تا فرم در طراحي منظر (275.2 KB)
       تعداد دانلود: 8
       زمان آخرین دانلود: یکشنبه, 30 اکتبر 2016
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *