تفكر و انديشه اي كه در اين كتاب رشد داده شده بر اين عقيده است كه اغلب يك فاصله بین تئوري هاي منظر و تمرين ها و خطر واقعي موجود در جامعه – كه در مقالات معمول معماران منظر اشاره كافي به آنها نشده- وجود دارد؛ اين كتاب ممكن است بتواند كمك كند كه فرهنگ مدرن و تئوري هاي منظر را به طراحي منظر درخواستي مرتبط كنيم و همچنين درخواست ها و تمرين هاي معماري منظر را به طور واضح با پيش زمينه هاي فرهنگي، فلسفي و اجتماعي – از جايي كه توليد مي شوند و مصرف مي شوند – در تعامل قرار دهيم. در كمترين حالت ممكن است اين كتاب در بحث سلامتي كمك كند و نقش هاي مثبت براي معماري منظر را بيان كند
فصل 1: دلايل تئوري ، فلسفي و فرهنگي منظر :
1.منظر بعنوان يك راه شناخت جهان(Simon Swaffield )
2.سازندگان ترانه و روياپرداز روياها(John Hopkins )
فصل اول كتاب معاني و مفاهيم اخلاقي، فلسفي و فرهنگي منظر را مشخص مي كند.
وافيلد (Swaffield) درباره پيچيدگي معاني و ارزش هاي منظر، راهي كه در آن منظر را مي بينيم و يا تجربه مي كنيم، عكس العمل هاي ما و نگهداري در مقابل تغيير و صاحب قدرت شدن جوامع بحث مي كند. شركت هاپكينز، پيشرفت هاي تاريخي موضوع اخلاق و آگاهي مردم درباره منظر را بيان مي كند؛ اينكه معمار منظر چگونه و با چه حقوقي مداخله مي كند و يا اينكه يك معمار تا چه حد عقايد و سلايق شخصي خودش را در مقابل ديگران قرار مي دهد و ديگران را در مفاهيم طراحي خودش وارد مي كند؛ براي مثال اهميت محيط زيست زنده، جامعه و هنر به عنوان يك كل به هم متصل و نياز براي يك راه حل جهاني كه در آن نقش حياتي و اصلي با معماران منظر است. اين دو بخش اول، پيش زمينه هاي تئوري را شكل مي دهد و ممكن است كه به سادگي بيان كنند كه
1.ما چطور به محيط و منظر اطرافمان مرتبط مي شويم؟
2.مداخله توسط چه كسي و براي چه كساني انجام مي شود؟
فصل 2: مفهوم طراحي
1.متفاوت ساختن، مكان ها (Alan Tate)
2.طراحان، مشتريان، استفاده كنندگان (Martha Schowartz)
نمونه هاي بارز طراحي منظر در فضاي خالي و يا شانسي اتفاق نمي افتد بلكه نياز دارد به تشويق از طريق بزرگداشت ارزش ها و ايجاد محرك براي نمايش گزينه هاي خلاق؛ اينها در بخش 2 نمايش داده شده، جايي كه آقاي تيت (Tate) پيشرفت مفاهيم طراحي را نشان مي دهد و بحث مي كند كه به دست آوردن يك رويكرد افراطي بايد بر پايه يك فهم روشن از مكاني باشد كه قرار است در آن تغييري اتفاق بيفتد كه خلق فضاهاي خارجي را براي اهداف كاربردي و زيبايي در بر مي گيرد.
ارزش هاي اصلي و جنبش ها، از طريق كار عملگراها، متفكرين و نقادان امتحان مي شوند. يك عملگراي فردي براي مثال شوارتز نگاه شخصيش را بر ارتباط بين طراح و مشتري و استفاده كننده نهايي دنبال مي كند. او درباره تاثير مورد نياز براي طرح هاي عمومي در حال اجرا و فشاري كه روي معماران منظر براي ارتباط برقرار كردن با اولويت هاي مردم و درگيري هاي زيبايي شناختي، اقتصادي و اخلاقي هست و اهميت هنر در طراحي منظر، بحث مي كند.
فصل 3: مزاياي پروسه ها و جايگاه آن در امور وسيع تر محيطي
1.چه كسي از معماري منظر سود مي برد؟ (Catharine Ward Thompson)
2.امورمحيطي: نظر شخصي (Merrick Denton-Thompson)
فصل 3 به سمت امور وسيع تري از محيط و اينكه چه كسي از پروسه طراحي منظر سود مي برد، حركت مي كند؛ از طريق مطالعه دقيق محيط اطراف – به عنوان عاملي كه زندگي مردم را شكل مي دهد – و عكس العمل مردم روي محيط.
در اينجا آقاي وارد تامپسون (Ward Thompson) درباره استفاده هاي فضاي عمومي بحث مي كند: خيابان ها در مقابل پارك ها، روستا و شهر؛ تركيب ارزش هاي قديم و جديد كه شامل تاثير تكنولوژي اطلاعات روي زندگي مردم مي شود؛ تنوع فرهنگي؛ ابتكارات و ذوق و هنرهاي هاي ملي و بين المللي و …
فصل 4: جستجو براي يك راه خلاقانه پيشرو
آينده: طراحي منظر در قرن 21 (Peter Neal and John Hopkins)
در فصل آخر نيل و هاپكينز با توجه به مقاله هاي اخير، با يك پيش بيني تصويري، براي يك راهبرد به منظر خلاقانه كه بتواند در قرن 21 استفاده شود، نتيجه گيري مي كنند.
ما هم اكنون در جهاني زندگي مي كنيم كه حوادث طبيعي و ساخته بشر ما را احاطه كرده اند، جايي كه علي رغم پيشرفت هاي تكنولوژي و علمي، همچنان تحت تاثير جنگ، گرماي جهاني، تندباد، سيل و حوادث هسته اي و … هستيم. يك نياز ضروري وجود دارد و آن اينكه اهميت محيط مان را در پايدارسازي كيفيت حياط مان كه باعث پيشگيري، دوباره سازي و جلوگيري از هم پاشيدگي بيشتر دريابيم.
"دانلود فایل های پیوست مطلب" ----------------------------------------------------------------------------------------- معرفی کتاب منظر فرهنگی - طراحي محيط در قرن 21 (206.0 KB)      تعداد دانلود: 8      زمان آخرین دانلود: پنجشنبه, 31 آگوست 2017 ------------------------------------------------------------------------------------------