Living Systems
Innovative materials and technologies for landscape architecture
Liat  Margolis / Alexander  Robinson
Birkhauser-2007

در دهه اخير بحث تکنولوژی مصالح در صدر چالش های طراحی قرار داشته و دانش نسبت به قابليت های مصالح و پردازش آنها در رأس پژوهش های حرفه ای و آکادميک در پيشبرد يک برنامه عملی در طراحی نوين بوده است. در نتيجه ی اين توجه به مواد و فرآيندها، رويکردهای مفهومی و عملی در توسعه ی طراحی، به سمت شيوه طراحی پژوهش محور گرايش پيدا کرده که شناخت قابليت ها و محدوديت های مصالح و مواد را جزيی لاينفک از فرآيند طراحی منظور می کند. اين شيوه جديد پژوهش تبادل دانش بين زمينه های کارکردی و تحقيقاتی را تسهيل نموده و الهام بخش شيوه گروهي طراحی توسط تخصص های گوناگون بوده است.
اين کتاب درپی ارتقاء فرايند طراحی سنتی است و گستره ای از فرآورده ها و شيوه های ساخت را عرضه می کند و با استفاده از اين شيوه ها نوعی از طراحی منظر را معرفی می کند که طراحی را از آغاز با عملکرد و اجرا يکپارچه می کند.

 01

در هفت فصل به معرفی فرآورده ها و شيوه های نوين منظرسازی می پردازد و در قالب 36 پروژه طراحی يا اجرا شده ، تکنولوژی های مختلف مصالح و نحوه به کارگيری اصول معرفی شده در هر فصل را در شرايط و مقياس های گوناگون بررسی می کند. در تشريح هر پروژه بر يکی از سيستم های معرفی شده يا تعاملی بين آنها تأکيد شده است. مواد و مصالح معرفی شده براساس کارکردهای آنها و عمليات منظرسازی طبقه بندی شده ، نه نوع محصول.
اين کتاب صراحتاً به مباحث تئوری و فنی مسايلی که به تازگی مورد توجه قرار گرفته اند، از قبيل اکولوژی شهری، مديريت آب های سطحی و پسماندها، توليد انرژی های طبيعی و کنترل خرده اقليم ها، می پردازد. علاوه بر مسايل محيطی و بوم شناسی به ارائه جلوه های جديدی در معماری منظر پرداخته مي شود. از جمله مفهوم ماده را در منظر فراتر برده و به پديدارشناختی عوامل غيرمادی در منظر می پردازد و پديده های تغييرپذير و متحرک و تجربه های تعاملی در فضا را در حوزه منظر مدنظر قرار می دهد.
بحث مواد و مصالح در اين کتاب بر اساس 4 ديدگاه مطرح شده است:
ديدگاه اول منظر را به عنوان فضای بيرون و واسطه ای برای به کارگيری عناصر زنده (گياه ، آب و …) در قلمرو طبيعی و سيستم های زيستی مطرح می کند.
در ديدگاه دوم منظر نه به صورت يک قاب ثابت بلکه به عنوان تصاوير متحرک و در واقع يک فيلم مطرح می شود و اجزا و مصالح در منظر نه به صورت شیء بلکه جريان هايی در مقياس های گوناگون، فرجه هايی در چرخه زمان و جلوه های فضايی، مطرح می شوند. منظر عرصه ای برای بروز جريان های دوره ای و تکاملی است و مواد در قالب قابليت های محيط تعريف می شوند و مرتبط با ويژگی هايی مانند رشد، زوال، جايگزينی، قلب و نفوذپذيری بررسی می شوند.
در ديدگاه سوم از آنجايی که فرآيندهای طبيعی در حال تغيير و حرکت مداوم، جايگزينی و تبديل پذيری هستند، سيستم های وابسته به يکديگر منظور می شوند، نه اجزای مادی منفرد. متعاقباً خصوصيات مصالح بايد جزئی جدايی ناپذير در طراحی و سارماندهی منظر باشد نه به صورت لايه های صوری و تزيينی بر سطوح.
ديدگاه چهارم تصور مرسوم از طبيعت را به چالش کشيده و به اتحاد بين طبيعت و تکنولوژی اشاره مي کند. منظر صرف نظر از بستر آن، يک سيستم ساخته شده و متأثر از تکنولوژی در قالب محيط مصنوع معاصر می باشد.
اصطلاحات علمی در اين کتاب متشکل از افعال و صفاتی است که به بدن انسان (حيوان) و دوره پيچيده زندگی او اشاره دارد. هفت فصل اين کتاب يک دسته بندی جامع و دقيق را ارائه نمی دهند بلکه صرفا نقطه شروعی است بر يک زبان جديد در توصيف معماری منظر و اصطلاحات آن:

1. Launch

در اين فصل تکنيک هايی برای به کارگيری منظرسازی عمودی، از قبيل باغ های معلق  سازه های داربستی و نماهای چندلايه سبز، مورد بررسی قرار می گيرد. همچنين به تلفيق هر چه بيشتر معماری و منظر می پردازد؛ مثلاً وقتی مصالح زنده در نماهای معماری جاسازی می شوند تا تعادل اقليمی را فراهم آورند، اين تکنولوژي می تواند از انعطاف پذيری ذاتی گياهان بيشتر استفاده کند و رشد آنها را سازوار و جهت دهی کند. اين سيستم آرايشی از سازه های نگهدارنده (مشابه سازه های داربستی در يک ساختمان در حال ساخت) را معرفی می کند که رشد گياهان را مقاوم و سازماندهی می کند تا به دوام مناسب برسند. هر دو سازه های زيرزمينی (مثل ژئوتکستايل) و سازه های ارتفاعی (کابل های کششی و داربست ها) می توانند با يکديگر همراه شده و قابليت پيوستگی سازه ای و شکلی و انتقال بين اين دو را به وجود آورند.

02

03

 2. Stratify

اين سيستم سطح زمين را به مثابه يک فرم سه بعدی منظور می کند و بر خلاف معمول بين سطح ايجاد شده و خاک جدايی بوجود می آورد. مشابه يک سازه روسطحی می باشد و قابليت نفس کشيدن لايه های خاک، انتقال مواد معدنی، محافظت در برابر آلاينده ها و نگهداری آب و زه کشی را دارد و کاشت را پايدار می کند. همچنين اين سيستم قابليت گذار بدون درز از منظر نرم به منظر سخت و از سطح بيولوژيکی فعال به غيرفعال را به وجود می آورد؛ مثلاً ممکن است از يک سطح سنگفرش نه فقط برای مسير عبور بلکه به عنوان يک زيرساخت طراحی شده باشد که آب را جمع آوری نموده و برای آبياری گياهان و درختان مجاور  توزيع نمايد.

 04

05

 3. Fluid

اين سيستم های منظرسازی منعطف برای سازگاری با نوسانات دوره ای و فصلی آب بر حسب حجم، تناوب و سرعت طراحی شده اند. سازه ها و مصالح معرفی شده قابليت کنترل، نفوذدهی و تقليل، توزيع و جهت دهی جريان ها را در طيف وسيعی از خشکسالی تا سیل و فرسايش و انتقال آلاينده ها را دارا می باشند. با توجه به کثرت سطوح نفوذناپذير در محيط مصنوع، اين شيوه های کوچک مقياس و محلی حفاظت و نفوذدهی آب می توانند نقصان بافت های نفوذپذير طبيعی را تقليل دهند.

 06

07

4. Grooming

در اين شيوه تعاريفی متفاوت از پيش فرض ها در مورد نگهداری منظر ارائه می شود. گستره نگهداری را تا مديريت پيش از ساخت توسعه می دهد و آماده سازی سايت و مراحل اجرا را به عنوان بخشی از يک سلسله از فعاليت ها در طراحی منظور می کند. اين سیستم پويايی مادی سيستم های منظرسازی را مورد توجه قرار می دهد و مستلزم آن است که نگهداری سايت به صورت يک سری مراحل طراحی شده در دوره حيات سايت بروز پيدا کند.

 08

09

 5. Digestive

منظر را به عنوان يک سيستم دگرگون شونده مورد بررسی قرار می دهد که تمام مواد و فرايندها به صورت مواد اوليه و محصول در يک چرخه غذايی هستند که ممکن است مغذی، بی ضرر، زايد يا مضر باشند. فرآيندهای مداوم و خارق العاده ای را نمايان می کند که مواد توليد می شوند، حفظ می شوند، تغيير شکل می يابند يا تجزيه می شوند؛ اين فرآيندها ممکن است فيزيکی يا بيوشيميايی باشند.
تا چندی پيش آلاينده ها و مواد زايد را از سايت دور کرده و در سيستم های متمرکزی مثل زباله دان ها دفن مي کردند. اما با وجود هزينه های رو به افزايش انرژی و نيز قوانين و لايحه های منع و محدودکننده آلاينده ها، اين راهکارها به سمت استراتژی های درون سايتی متمايل شده و سبب بروز عوارض و جلوه های در منظرسازی شده است.

 11

10

 6. Translate

ترکيب ارتباطات و منظرسازی را مورد توجه قرار می دهد و وضعيت های محلی و زمينه های خاص را پديد می آورد. در اينجا اطلاعات به عنوان يک سيستم زنده فرض می شوند. در اين فصل تجسم بخشی سيستم های اطلاعاتی در منظر بررسی می شوند و بر خواص متعدد يک سيستم  يا مجموعه ای از نيروهای ديناميک و ويژگی های سايت تأکيد می کند. چون نيروهای ديناميک غيرمادی هستند و توسط مخاطبان منظر قابل ارزيابی نيستند، اين تجهيزات چنين نيروهايی را در قالب يک زبان ارتباطی ملموس ارائه می دهند و يا آنها را به يک فعل مفيد تبديل مي کنند. اطلاعات مورد استفاده اين سيستم ها می توانند شرايط محيطی، سياسی، اجتماعی – اقتصادی يا حرفه ای بستر باشند که می توانند به صورت کنترلی يا از طريق سنسورهای سايت تأمين شوند و پس از ارزيابی و رمزگذاری توسط نمايشگرهای اطلاعاتی به صورت نشانه ها، نورپردازی و صوت ارائه شوند.

 12

13

 7. Volatile

تناوب های لحظه ای، روزانه و فصلی نيروهای آنی مانند باد، باران، مه و ابر، نور، صوت و دما در قالب گستره ای از شرايط تجربی به منظر جان می بخشند. اين پديده های جوی بدون اشغال فضای معماری، تجربه ما را ار يک سايت تحت تأثير قرار می دهند.
اين فصل در پی اين پرسش است که چگونه مواد بدون فرم می توانند به لحاظ فنی ساخته و پرداخته شوند و اين سازه ها و تکنولوژی ها سيستم های غير قابل کنترل طراحی خرده اقليم های مصنوعی را کنترل و شکل دهی کنند.

 1514

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of معرفی کتاب Living Systems معرفی کتاب Living Systems (745.2 KB)
       تعداد دانلود: 0
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 30 نوامبر -0001
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *