02
عدم کارکرد طرحهای کالبدی خارج از برنامه ریزی های استراتژیک

تحرکات اخیر ایجاد شده در روابط و موقعیت شهری بشرویه از جمله تبدیل این بخش به شهرستان و همچنین قرارگیری آن در کنار نراق، انارک و نوشاباد به عنوان شهرستان های دارای بافت تاریخی پایدار در کنار منابع و پتانسیل های بالقوه آن نمایانگر نیاز به تحول در نگرش و برنامه ریزی این شهرستان است. نحوه نگرش به برنامه های آتی این شهرستان بنا به نیازها و امکانات موجود و آتی آن در سطوح مختلف با توجه به حوزه نفوذ آن تعریف می شود که در این میان بافت قدیمی ارزشمند آن باید مورد توجه قرار گیرد.
کمبود کار، مخصوصاً برای نسل جوان که باعث مهاجرت آنها از منطقه شده است، باعث شده تا رشد جمعیتی بسیار محدودی داشته باشد، توسعه شهرستان بی سامان شکل بگیرد، بافت های کهن آن به بافت فرسوده تبدیل شده، بافت های جدید نیز ساختار قدرتمند بافت کهنه را نداشته باشد و در نهایت موجب هدر رفت منابع موجود در شهر که امکان بهبود شرایط محیطی شهر را دارد، شده است.
توسعه شهرستان در این زمان و در درجه اول نیازمند مشخص کردن چشم انداز واقع بینانه جمعیتی آن است که دو مقوله کار و مسکن جمعیت آتی بایستی در نظر گرفته شود.
بازسازی جاده قدیمی طبس – بشرویه که فاصله این دو شهرستان را به 50 کیلومتر کاهش می دهد، می تواند باعث می شود که هر دو شهرستان از امکانات بالفعل و بالقوه یکدیگر استفاده کنند. طبس به عنوان شهرستان پر اهمیت منطقه می تواند نقش پر رنگ تری در توسعه اطراف خود داشته باشد و از توسعه مناطق اطراف خود استفاده کند و بشرویه نیز از امکانات طبس از جمله فرودگاه آن استفاده کند. شهرک صنعتی بشرویه نیز که در کنار این جاده قرار دارد، امکان رشد و تولید مشاغل بیشتر را خواهد یافت.
برنامه ریزی های آتی همچنین باید امکانات بالقوه توریستی شهرستان بشرویه و کویر مجاور آن را در فصول مختلف در نظر گرفته و شرایط محیطی و همچنین دسترسی های مناسبی برای آن در نظر بگیرد. مساله استفاده از انرژی های نو نیز به علت مجاورت کویر می تواند راهکارهای توسعه شهر را فراهم کند.
در نهایت پیشنهاد این گزارش صرف منابع و امکانات این شهرستان با هدف توسعه، ساماندهی جمعیتی و زنده کردن بافت ارزشمند قدیمی آن در یک طرح راهبردی با محوریت ایجاد شرایط کار، مسکن، مدیریت انرژی و باززنده سازی بافت قدیمی در یک روند طراحی جدید شهرستان می باشد که به نظر می رسد ساخت جاده طبس، برنامه ریزی شهرک صنعتی و برنامه ریزی منابع طبیعی و تاریخی شهرستان برای جذب توریست می تواند راهکارهای مناسبی برای آن باشد و تعریف طرح های کالبدی به عنوان خروجی های این طرح راهبردی در این مرحله از توسعه صورت بگیرد.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of مقدمه ای بر ضرورت تدوین طرح راهبردی برای توسعه شهرستان بشرویه مقدمه ای بر ضرورت تدوین طرح راهبردی برای توسعه شهرستان بشرویه (49.4 KB)
       تعداد دانلود: 1
       زمان آخرین دانلود: چهارشنبه, 17 دسامبر 2014
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *