رساله برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته معماری منظر
تهران: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده معماری و شهرسازی
زمستان 1386
زیر نظر آقایان مهندس مهدی شیبانی، دکتر حسن تقوایی، دکتر محسن فیضی
حق هرگونه استفاده از این رساله، به هر صورت (نقل قول، تکثیر و مانند آن) برای پدیدآورنده و دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، محفوظ است. استفاده از مطالب و اسناد و مدارک مربوط به این رساله در هر شکل و صورتی، تنها با کسب مجوز از پدیدآورنده یا دانشکده معماری و شهرسازی میسر خواهد بود. نقل قول مطالب این رساله، جهت استفاده در طرحهای تحقیقاتی و پایان نامه ها و رسالات دانشگاهی، با ذکر ماخذ بلامانع است.
Copy of DSC09975

چکیده
رساله ی حاضر، پژوهشی پیرامون شناخت مینیمالیسم، به عنوان یک سبک هنری، و بالاتر از آن، به عنوان یک اندیشه و دیدگاه فلسفی و هنری است. ظهور این اندیشه در تمامی رسته های هنر، آثار متنوع و شاخصی را پدید آورده است که در تمامی طول تاریخ هنر همواره مورد توجه قرار گرفته اند. لذا بررسی جایگاه و نقش این اندیشه در همه ی شاخه های هنر در چارچوب این پژوهش انجام گرفته است. جوهر مینیمالیسم، سادگی، خلوص و بی پیرایگی است که در هر یک از رشته های هنری به صورتی متفاوت تجلی یافته است. در ادبیات، سینما، موسیقی، نقاشی و مجسمه سازی، طراحی گرافیک، عکاسی، طراحی مد، طراحی اشیاء و مبلمان، تفکر سادگی، آثاری را به دنیای هنر عرضه داشته که هرچند در صورت ظاهری متفاوت، اما در خلوص ذاتی مشترکند. در قسمتهای مختلف رساله، این آثار در همه ی شاخه های هنری که ذکر شد، معرفی و بررسی گردیده اند. اندیشه ی مینیمالیسم، در معماری و معماری منظر از جایگاه ویژه ای برخوردار است بنابراین بخش عمده ای از رساله به بررسی و تبیین فلسفه بی پیرایگی در معماری و سپس در معماری منظر، اختصاص یافته است. از این جنبش هنری، همواره به عنوان یکی از میراثهای ماندگار مدرنیسم و غایت آن یاد می شود. لذا بررسی دقیق فضای حاکم بر دنیای هنر و معماری در دوران مدرن، مدرن متاخر و بخشهایی از آغازین گفتمانهای پست مدرنیستی ضروری می نمود. مینیمالیسم، فرزند دوران مدرن است که در دوره ی مدرن متاخر به بالندگی رسید و هنوز به حیات خود ادامه می دهد. بنابراین افق های هنری حاکم بر دوران مدرنیسم و پس از آن در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند.
مینیمالیسم به عنوان یک فلسفه ی هنری، خصوصا در معماری و معماری منظر، ریشه در الگوها و عقاید بسیار کهن دارد که قسمت عمده ای از آنها، در مشرق زمین پدید آمده اند. یکی از این اندیشه ها، فلسفه ی ذن است، که در بخشی از رساله، معرفی و بررسی شده است.
تبیین جایگاه اندیشه ی سادگی و خلوص در معماری منظر، شامل بررسی افکار و آثار بانیان آن در غرب، و ریشه یابی اندیشه های بی پیرایه ی منظر کهن ایرانی (باغ) بخش نهایی رساله و نتیجه ی پژوهش را تشکیل می دهد. در این راستا فارغ از تعریف مینیمالیسم به عنوان یک سبک یا جنبش، به آن از دریچه ی یک اندیشه ی کهن نگریسته شده است. ایده ی سادگی، یک آرمان دوباره زنده شده است که در میان بسیاری از فرهنگها مشترک بوده و غالب آنها به دنبال راهی در زندگی می گشته اند که از بار زیاد داراییهای دنیوی رها شوند. سادگی، همیشه حسی از آزادی را عرضه کرده، و موقعیتی گرانبها برای لمس ذاتِ هستی فراهم آورده است و به جای اینکه ذهن انسان را به موضوعات مبتذل پریشان کند او را به آسودگی فراخوانده است.  سادگی، ابعادی دارد که فراتر از زیبایی شناسی صرف است: «سادگی» را می توان به مثابه انعکاسی از برخی کیفیتهای فطری و درونی دید، و یا نتیجه ی بصیرتی  فیلسوفانه به هماهنگی و توازن، استدلال و حقیقت. سادگی یک بعد معنوی دارد و این بعد معنوی همان است که منظر کهن ایرانی (باغ) را بی پیرایه و پر از خلوص به مردمان ایران زمین هدیه داده است. یکی از اهداف پژوهش، کشف الگوهایی است که در باغهای کهن ایران، بسیار پیش از مطرح شدن اندیشه هایی با عنوان مینیمالیسم یا شبیه آن در دنیای هنر، ریشه دوانده و فضایی متعالی خلق کرده است.
کلمات کلیدی: مینیمالیسم، سادگی، بی پیرایگی، مدرنیسم، هنر، معماری، معماری منظر، باغ ایرانی.

فهرست مطالب
چکیده
پیشگفتار
واژه شناسی کلمات کلیدی

گفتار اول؛  ساختار پژوهش
1-1- بیان مساله پژوهش
1-2- اهداف پژوهش
1-3- فرضیه پژوهش
1-4- ضرورت و کاربرد پژوهش
1-5- سابقه پژوهش
1-6- روش پژوهش
1-7- ساختار مطالعاتی پژوهش

گفتار دوم؛  پیدایش جنبش مینیمالیسم
2-1- دوران گذار به مدرنیسم
2-2- تجلی مدرنیسم؛ جهان هنر در قرن بیستم
2-3- مدرنیسم متاخر
2-4- آغازین گفتمان های پست مدرنیسم

گفتار سوم؛  تجلی اندیشه ی مینیمالیسم در هنرها
3-1- مینیمالیسم؛ نقاشی و مجسمه سازی
3-1-1- پیش زمینه های تاریخی
3-1-1-1- مینیمالیسم و اندیشه های سوپرماتیسم
3-1-1-2- مینیمالیسم و اندیشه های کانستروکتیویسم
3-1-1-3- مینیمالیسم و اندیشه های مارسل دوشان
3-1-2- تبیین اندیشه ی مینیمالیسم در نقاشی و مجسمه سازی
3-1-3- معرفی آثار هنرمندان مینیمالیست
دانلد جاد
سل لوویت
رابرت موریس
دن فلاوین
کارل آندره
3-1-4- مینیمالیسم و منتقدین
3-1-5- مینیمالیسم و هنر زمینی
3-1-5-1- معرفی آثار هنرمندان هنر زمینی
رابرت اسمیتسن
کریستو یاواچف
ریچارد لانگ
نانسی هالت
هربرت بایر
3-2- مینیمالیسم؛ طراحی گرافیک
3-3- مینیمالیسم؛ عکاسی
3-4- مینیمالیسم؛ موسیقی
3-4-1- معرفی آثار یک آهنگساز مینیمالیست؛ فیلیپ گلاس
3-4-1-1- دوران مینیمال
3-4-1-2- موسیقی برای تاتر
3-4-1-3- موسیقی برای پیانو
3-5- مینیمالیسم؛ طراحی رقص
3-6- مینیمالیسم؛ طراحی مد
3-7- مینیمالیسم؛ طراحی اشیاء
3-8- مینیمالیسم؛ ادبیات
3-8-1- مینیمالیسم و ادبیات داستانی
3-8-1-1- ویژگیهای داستان مینیمالیستی
3-8-1-2- معرفی یک نویسنده مینیمالیست؛ ریموند کارور
3-8-2- رابطه ی ادبیات مینیمال و ادبیات مشرق زمین
3-8-3- مینیمالیسم و شعر
3-8-3-1- هایکو
3-9- مینیمالیسم؛ سینما
3-10- مینیمالیسم و فلسفه ی ذن
3-10-1- مقدمه
3-10-2- فلسفه ی ذن
3-11- مینیمالیسم؛ معماری
3-11-1- مقدمه
3-11-2- معماری مدرن
3-11-2-1- پیشگامان معماری مدرن
لوییس سالیوان
فرانک لوید رایت
لکوربوزیه
آدولف لوس
میس ون درروهه
3-11-3- تبیین اندیشه ی مینیمالیسم در معماری
3-11-3-1- مقدمه
3-11-3-2- معماری مینیمالیست
3-11-3-3- منتقدین و مینیمالیسم
3-11-3-4- معرفی آثار دو معمار مینیمالیست
جان پاوسون
تادائو آندو
3-11-3-5- تجلی کیفیت های بی پیرایه در معماری
توده
نور
ساختار
آیین
منظر
نظم
ایجاد محدودیت
تکرار
تناسبات
ذات
بیان
3-12- مینیمالیسم؛ معماری منظر
3-12-1- مقدمه
3-12-2- تبیین اندیشه¬ی مینیمالیسم در معماری منظر
3-12-3- معرفی آثار پیشگام معماری منظر مینیمالیست؛ پیتر واکر
فواره ی تنر
پروژه نوارتیس
مرکز I.B.M در دالاس
مرکز  I.B.Mژاپن
باغ مجسمه Nasher
موزه هنر تویوتا در ژاپن
یادمان مرکز تجارت جهانی در نیویورک
3-12-4- تجلی کیفیت های بی پیرایه در معماری منظر
توده
نور
ساختار
آیین
منظر
نظم
ایجاد محدودیت
تکرار
تناسبات
ذات
بیان

گفتار چهارم؛ منظر ایرانی بی پیرایه
4-1- باغ ایرانی
4-2- عناصر باغ ایرانی
4-3- الگوهای باغ ایرانی
4-4- ویژگیهای کلی باغ ایرانی
4-5- جلوه های بی پیرایه ی باغ ایرانی
5-5- تجلی کیفیت های بی پیرایه در باغ ایرانی
نور
ساختار
منظر
نظم
ایجاد محدودیت
تکرار
تناسبات
ذات
بیان

فهرست تصاویر
منابع و ماخذ
مشخصات رساله
چکیده انگلیسی

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of منظر بی پیرایه منظر بی پیرایه (101.0 KB)
       تعداد دانلود: 27
       زمان آخرین دانلود: چهارشنبه, 11 جولای 2018
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *