موضوع پژوهش در سفراسپانيا، پرتغال- تابستان1386
مقدمه
بيشتر شهرهاي جهان با شکل گيري و ايجاد يک راستة ارتباطي براي تردد، تجارت، پيوند و … به وجود آمده اند. اين راسته که در فرهنگهاي گوناگون و در زمانهاي متفاوت، با نامهاي گوناگوني شناخته شده است، امروزه بيشتر با نام آشناي خيابان شناخته مي شود. با توجه به دنياي مدرن و اشتغال بيش از 3/2 مردم جهان، افراد بيش ازنيمي از عمر خود را در بيرون از خانه هاي خود و در فضاهاي بيروني به سر مي برند، که شاخصترين و پر وسعت ترين اين فضاها را خيابانها تشکيل مي دهند.
امروزه ما در خيابانها زندگي مي کنيم و بسياري از فعاليتهاي شهري در اين فضاها صورت مي گيرد و حتي اوقات فراغت ما نيز اکثراً دابسته به همين خيابانهاي شهري است. بنابر اين شناخت و تفکر بر اين عنصر شهري و دقت در اين که جوامع پيشرفته چگونه از معضلات شهري اين فضاها کاسته و بر کارآمدي و انسانگرايي اين فضاها افزوده اند بسيار مهم مي نمايد.
02 01
منظر راه و معبر هدف پژوهشي گروه کوچکي از افراد سفر بود، که پس از طي جلسات ابتدائي چنين تعريف شد:
خيابانهاي شهري به مثابة نوعي فضاهاي جمعي در شهرها محسوب مي شوند و بخشي از زندگي و خاطرات مردم در اين خيابانها شکل مي گيرد. خيابانها و معابر شهري بنا بر دلايل و موقعيتهاي متفاوت، نقشهاي گوناگوني را ايفا مي کنند و يا حتي مي توانند چندين نقش را همزمان عهده دار باشند. بنا بر اين مطالعه بر روي چگونگي ساماندهي اين معابر براي نقشي که بر عهده دارند، مهم و هائز اهميت جلوه کرد.
03

نظريه و فرضيه
براي مطالعة راه هاي شهر هاي  گوناگون سعي شد که در حين برداشتهاي ميداني به 3 سئوال مهم  ذيل پاسخ گفته و شاهدات خود را بر اساس جوابگوئي به اين سئوالات ثبت کنيم:

  1. کليت منظر شهر مربوطه چيست؟ (ويژگي کلي)
  2. کانسپت و ايدة اصلي ساماندهي راه (نقش يا نقش هاي راه) در آن شهر چيست؟
  3. تکنيکها و روشهاي ساماندهي عناصر راه از چه نوع است؟

براي جواب به اين سئوال سعي شد تا تمامي موارد زير مورد لحاظ واقع شود :
– عملکرد يا نقش راه
–  خط آسمان
– فرمال (مقياس)
– عرض متغير
– توالي چشم انداز ها
– مقطع خيابان
– چشم انداز هاي عمده و مهم
– جزئيات اجرائي و …
– جزئيات سبک معماري
– تنوع هاي فضائي
– حضور ساير هنرها
– تنوع قطعه بندي
– عناصر شاخص راه : رنگ، بو، بافت، مصالح، پالت رنگي و …

ساختار پژوهش
براي تنظيم  برنامة پژوهشي، تصويب شد که مباني نظري و تعريفات در قالب فصل اول، با توجه به مطالعات کتابخانه اي تدوين گردد . در فصل دوم نقش راه در نمونه هاي موردي بررسي شده و در فصل سوم روش هاي ساماندهي و کنترل منظر را در اين نمونه هاي موردي بررسي کنيم. ذيل اين موضوع مي بايست کانسپت عمده و اصلي طرح هاي امروزي را کشف کرده و عناصر معماري مدرن را در آنها بررسي کنيم.
بنابر اين سعي شد خيابانها به تفکيک کار کرد و نقش اجتماعي که دارند دسته بندي  شوند و نقش هاي گوناگون آنها را (غير از نقشهاي ترافيکي) ذکر کرده و رابطة ميان فضاي خيابان و منظر خيابان را بررسي کنيم. براي کشف اين رابطه و چگونگي ايجاد معبر هاي گوناگون با نقش هاي متفاوت، خاطره ها و احساسهاي متنوع، عناصر شاخص (رنگ، بو، بافت، مصالح، پالت رنگي و …)، مقطع خيابان، خط آسمان، چشم انداز ها، جزئيات معماري و… را بررسي کرده و با مقايسة اين موضوعات، دليل ايجاد فضاهاي متنوع با نقشهاي گوناگون را کشف کنيم. در راستاي تأمين اين هدف پس از ثبت مشاهدات ميداني، طي جلسات کوتاه کليد واژه هاي هر شهر را به صورت جداگانه ثبت کرديم تا به همراه ديگر مدارک، سندي مهم در يادآوري اطلاعات باشد.
04

نتيجه گيري
نتيجة نهايي اين تلاشها، تدوين پژوهشي تحت نام منظر راههاي شهري خواهد بود که در آن  تکية اصلي بر يافتن نقشهاي گوناگون و متفاوتي (غير از نقشهاي ترافيکي) است که يک راه شهري مي تواند پذيرا شود. در واقع بدين وسيله مي توان دسته بندي مجزايي از خيابانها را ارائه کرد که در اين دسته بندي جديد، خيابان بيشتر تحت مسائل اجتماعي و فرهنگي شهر مورد بررسي و نگرش قرار گرفته و نه به لحاظ کارکرد و وظيفة حمل و نقل و ترافيکي که هميشه بر عهده داشته است.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of منظر راه هاي شهري منظر راه هاي شهري (549.3 KB)
       تعداد دانلود: 8
       زمان آخرین دانلود: چهارشنبه, 25 ژانویه 2017
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *