چکیده
ادراک ، ارزش و هویت منظر ، مسائلی هستند که با گذر زمان و تغییر فصول دچار تحول می شوند . با گذر زمان ، جو و اقلیم در حال تغییر و تحول است و چهره طبیعت متحول می شود . چنانکه تأثیر عمیق این تحولات هویت فصول را تعریف می نماید . هر فصل در واقع دوره ای شاخصی از سال است که به منظر هویتی نه دائمی ولی بلند مدت و با ارزش می دهد . به این ترتیب تغییر فصل ها یکی از عوامل خارجی مهم و تأثیرگذار بر طرح معماری منظر محسوب می شود .
در روند طراحی معماری منظر با در نظر گرفتن تغییر فصول یا به بیان دیگر طراحی برای تمام فصول ، چه ملاکها ومسائل کیفی و کمی باید مورد توجه قرار گیرد تا طرح نهایی پایدار وجامع باشد و با تغییر فصول و به طور خاص در فصل زمستان کیفیتی با ارزش اما متفاوت داشته باشد .
در این رساله هدف این است که در روند طراحی معماری منظر ، در مناطق سردسیری و برف خیز ، به جلوه طبیعی منظر در فصول سرد و گرم توجه شود و برنامه ریزی و طراحی منظر طوری باشد تا کیفیات زمستان را به طور شاخص و متمایز از سایر منظر ها تعریف نماید. رویکرد ما در طراحی باید چنان باشد که با توجه و حفظ کیفیتهای منظرزای زمستانی سعی بر حذف یکنواختی منظر در تمام طول سال داشته باشیم . که انسان مخاطب منظر همان قدر که از سرما گریزان است از یکنواختی محیط در تمام طول سال نیز .

اهداف کلی از منظر زمستانی
می توان گفت ، اهداف کلی از مبانی معماری منظر زمستانی ، ماندگاری بیشتر ، در همسازی با تغییرات مداوم طبیعت و رفتار انسانها و ارتقاء مفاهیم و معانی ، در ایجاد سیستمهای انعطاف پذیر برای پذیرش تغییرات محیطی می باشد. برای نیل به این اهداف ، با استفاده از ابزارهای شناختی و مشاهدات محیطی که به ویژگیهای کیفی منظر زمستانی می پردازند ، پرداخته و با تلفیق مفاهیم پنهان وآشکار در شناخت سیستم ریتمیک و زنده طبیعت ، به مفاهیم و مبانی مورد نظر در آفرینش ” معماری منظر زمستانی ” دست می یابد و جهت ارتقاء مفاهیم کیفی در حوزه طراحی ، آنها را به بیان در می آورد .

منظر زمستانی ، منظری با هویت
به طور حتم ، هر فضایی در طول زمان دستخوش سلسله تغییراتی می شود. فضا باید مخاطبین خود را در طول زمان همراهی کند و به این ترتیب همواره احساس تعلق و راحتی را که نتیجه این همانی است ایجاد نماید.
تقریبا هر سیستمی ، هر جنبه از حیات پاره ای از عالم ، ضرورتا تحت تاثیر موقعیت های انسانی یا غیر انسانی است که پیوسته و مکررا در آن اتفاق می افتد .
هویت منظر در زمستان حاصل تکرار رویدادهای غالب این فصل در منظر طی سالهای متمادی است.
منظر با تغییر فصلها جلوه های نو و ویژه همان فصل را به نمایش می گذارد ، و این فرایند هر سال تکرار می شود و سالها یکی پس از دیگری همین تکرار ادامه می یابد. این تکرار مداوم ویژگیهای فصلی است که ، امری “هویت ساز” برای فصلها محسوب می گردد . هر سال در پس فصل تابستان و پاییز با ویژگیهایشان ، کم کم با فرارسیدن سرما و یخبندان ، عریانی درختان و اولین بارش برف ، به استقبال زمستان می رویم ؛ شناخت ما نسبت به این ویژگیها ناشی از تجربه چند باره ما در طی سالها “تکرار” آن است .
طراحی جامع معماری منظر را می توان در طراحی چهار فصل متبلور شده دانست .
طرحی کامل و جامع است که در روند آن به انسان ومحیط و روابط متقابل آن دو عمیقا توجه شده باشد.
عوامل طبیعی و محیطی ، از مهمترین عوامل تاثیر گذار برطراحی منظر هستند و تغییر فصل های سال جزو این عوامل به شمار می آید ، به این ترتیب توجه به تاثیر آن بر طرح در روند آنالیز و طراحی بسیار پر اهمیت است . در راستای توجه به تاثیرات طبیعی بر معماری منظر در هر فصل سال باید ویژگیهای هر فصل و عوامل مثبت ومنفی آن را شناخت و به کار برد. زمستان با تمامی صفات و ویژگیهای وجودیش در بستر منظر به مظهر بیان می رسد .
معماری منظر ، منظر زمستانی را این چنین بیان می نماید :
منظر زمستانی ، مظهر بخشی از جلوه منظر در دوره زمانی یک سال است ، که متاثر از شرایط محیطی ، دچار تغییرات وسیع وعمیقی شده است ، اما همچنان مخاطبان را برای کسب زیباییهای منظر از نوع دیگر ، به سوی خود فرامی خواند .

فهرست مطالب
1- پیش درآمد
1-1- موضوع پژوهش
1-2- اهمیت موضوع
1-3- روش پژوهش
2- مبانی نظری منظر فصول
2-1- منظر
2-2- منظر در گذر زمان
2-3- منظر و طبیعت
2-4- مفاهیم پایه تعامل انسان و محیط و منظر
2-4-1- ادراک محیط
2-4-2- رفتار محیطی
2-4-3- قرارگاه رفتاری
2-5- منظر با رویکرد هنری
3- منظر زمستانی
3-1- تعریف منظر زمستانی
3-2- هویت منظر زمستانی
3-2-1- هویت وابسته به زمان
3-2-2-منظر زمستانی ، منظری با هویت
3-2-3- ویژگی های منظر زمستانی
3-3- ابعاد منظر زمستانی بر اساس مشاهدات
3-3-1- منظر خاطره انگیز
3-3-2- جلوه هنر در منظر زمستانی
3-3-3- منظر زمستانی نمود بازی و هیجان
3-3-4- منظر زمستانی نمود منظر مشارکتی
3-3-5- منظر زمستانی نمود منظر ورزشی
3-4- نمونه های موردی با رویکرد زمستانی به منظر
3-4-1- بررسی مصادیق با رویکرد زمستانی به منظر
3-4-1-1- میدان دانشگاه Tromso ، نروژ
3-4-1-2- دیوارهای یخی ، دانشگاه هاروارد
3-4-1-3- هتل یخیLapland ، سوئد
3-4-1-4- Central park ، نیویورک
3-4-2- بررسی مشاهدات میدانی با رویکرد زمستانی به منظر
3-4-2-1- ساختار منظر زمستانی
3-4-2-2- پوشش گیاهی در منظر زمستانی
3-4-2-3- پس زمینه درمنظر زمستانی
3-4-2-4- نور در منظر زمستانی
3-4-2-5-فضاها ی متناسب بارفتار محیطی در منظر زمستانی
4- جمع بندی و نتیجه گیری
4-1- رسیدن به ادبیات بیان منظر زمستانی
4-2- اصول و مبانی کیفی معماری منظر برای فصل زمستان
4-2-1- نتایج مطالعه نمونه های موردی با رویکرد زمستانی
4-2-2- نتایج بررسی مشاهدات میدانی با رویکرد زمستانی
فهرست منابع و مآخذ
01 02 03 04

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *