محيط و منظرها بيان لحظه اي هزاران عامل بوم شناختي،فني شناختي و فرهنگي هستند.وضعيتها محلهاي خاص طراحي شده يا طراحي نشده اي هستند که اين عوامل آنها را مي سازند و مردم آنها را تجربه مي کنند. تفسير محيط ، عملي است كه ارتباط ذهني انسان ساكن در محيط را با جغرافياي تاريخي و طبيعي احاطه كننده خود برقرار مي سازد. انسانها در طول تاريخ محيط خود را بر حسب علايق و امكانات خاص خود شكل داده اند. محيطي كه در پي زندگي مستمر آنها  در آن علاوه بر رفع حوائج زندگيشان به سيستمي از بدون در نظر گرفتن چهارچوب ها و موازين مرتبط با تفسير ما از محيط و ذهنيت تاريخي ساكنان آن، به اقدامي عمراني و نه توسعه اي، كه تنها كالبد و فيزيك انسان را مد نظر قرار داده تبديل خواهد شد . از اين روست كه مي توان براي محيط صفت‌هايي  تاريخي يا قومي قائل شد.
01
نحوه ي پاسخگويي شهر و فرم طراحي شده به عنوان جزئي از آن با ويژگي ها و فرايندهاي محيط و منظر طبيعي بر مفهومي که آن محيط بيان مي کند تاثير مي گذارد.
هدف اين گزارش ارائه کمي و کيفي منظر طبيعت در شهرهاي مورد مطالعه اروپايي(به ويژه در کشور اسپانيا) و مقايسه آن با منظر طبيعت در شهرهاي ايران است.
بديهي است براي رسيدن به چنين هدفي نياز به تدوين و تعيين معيارهايي است تا بتوان ضمن ارزيابي منظر طبيعت در شهرهاي مورد مطالعه به مقايسه ضمني دو نگاه انسان اروپايي در گذشته و حال و انسان ايراني در اين زمينه پرداخت.سفر تابستان سال 1386 بهانه اي شد تا اين گزارش شکلي پژوهشي به خود گيرد. گزارش پژوهشي که به ارتباط طبيعت و منظر شهري مي پردازد و در 6 فصل به شرح ذیل تنظيم خواهد شد .

فصل اول:
شامل تشريح ساختار کلي گزارش،سوالات تحقيق و معيارهاي ارزيابي است.اصلي ترين سوال تحقيق که گزارش سفر بر اساس آن شکل مي گيرد نحوه تفکر انسان اروپايي در رابطه با طبيعت و تعامل آن با شهر است.
ساير سوالات تحقيق به شکلي طراحي شده اند تا به نوعي بتوانند پاسخي براي سوال اصلي را فراهم کنند و عبارتند از:
شناسايي عناصر ظاهري طبيعت در شهر که مي توانند شامل:زمين و شکل آن(دشت،تپه ماهور،کوه و …)،آب(رودخانه،دريا،درياچه و …)،پوشش گياهي باشند.

02

فصول 2، 3 و 4:
با توجه به تحليلهاي صورت گرفته شهرهاي مورد مطالعه در 3 فصل طبيعت گرا ، طبيعت گريز ؛ و شهرهايي که رويکردي بينابين دارنددسته بندي خواهند شد.
03 04

فصل 5:
توصيف و تحليل چند شهر کشورمان به نحوي که بتواند سبب مقايسه مناسبي بين شهرهاي اروپايي با اين شهرها گردد.
05
بندر طاهری-استان بوشهر-انطباق گسترش شهر و ساحل دریا (جلوه ای از نگرش طبیعت گرای انسان ایرانی)

فصل 6:
آخرين فصل گزارش شامل جمع بندي و پاسخ به سوال اصلي تحقيق (تفکر انسان اروپايي در ايحاد تعامل بين طبيعت و شهر) و انجام مقايسه بين اين تفکر با تفکر انسان ايراني خواهد بود.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of منظر طبيعت در شهر منظر طبيعت در شهر (718.9 KB)
       تعداد دانلود: 10
       زمان آخرین دانلود: سه‌شنبه, 28 نوامبر 2017
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *