مقدمه:
بافتهای تاریخی یکی از ارکان ارزشمند و هویت بخش در شهر ها می باشند. عناصر، بناها و نحوه شکل گیری و شبکه های عبور و مرور در هر بافت تاریخی نشان از نحوه زندگی اجتماعی ساکنین آن  شهر دارد.
عدم توجه به یک بافت تاریخی با توجه به گذر زمان و عمر زیاد ابنیه ارزشمند آن می تواند به نابودی فرهنگ و هویت یک جامعه بینجامد. با توجه به گسترش روز افزون صنعت توریسم در جهان و اقتصاد مبتنی بر توریسم به احیاء و زنده سازی بافتهای تاریخی در کشورهای اروپایی اهمیت شایانی داده شد. بهسازی و باز زنده سازی این گونه بافت ها در پویایی و ماندگاری آنها و همچنین در آمدزایی از طریق جذب توریست تاثیر بسزایی دارد.
کشورهای اروپایی به خصوص کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه و اسپانیا در جهت باز زنده سازی بافت های تاریخی خود گام های بسیار با ارزشی برداشته اند.
همجواری بافت های تاریخی و بافت جدید شهر ها و نحوه اتصال این دو به یکدیگر و همچنین نحوه مداخله در یک بافت تاریخی همواره یکی از حساس ترین تصمیمات به شمار می رود.
نحوه همجواری بافت ها با توجه به سیاست های کلانی که برای آتیه یک شهر در نظر گرفته می شود تعیین می گردد و بسته به تاریخ و پیشینه هر شهر متفاوت است.به عنوان مثال در شهرهایی مانند بارسلون و والنسیا سیاست کلی بر توسعه مدرن شهر بوده و بافت تاریخی توسط یک کمربند خیابانی از بقیه بافت که به صورت شطرنجی و مدرن است جدا شده و بافت تاریخی به عنوان یک هسته حفظ شده است، اما در شهری مانند گرانادا و یا کوردوبا بافت تاریخی در حلقه محاصره یک خیابان نبوده و به خوبی با بافت جدید که از فرم قدیمی تبعیت کرده تلفیق شده است.
01
بافت تاریخی شهر بارسلون که توسط خیابان های اطراف محصور شده و از بافت مدرن و شطرنجی شهر جدا شده است. ماخذ : Google Earth

روشهای مداخله در بافتهای تاریخی :
به نظر می رسد مداخله در بافتهای تاریخی در شهرهای اروپایی در سه مقیاس کل نگر (شهری)، میانه نگر (بافت) و جزء نگر (ابنیه) صورت پذیرفته است.
– در سطوح مداخله کل نگر سعی بر تعریف محدوده تاریخی بوده و هدف ایجاد ساختاری معقول برای ارتباط بین بافت تاریخی و بافت مدرن بوده است. در بسیاری از این بافتها جهت ارتباط بر محور تاریخی تاکید شده و امتداد محور به عنوان رابط بین دو بافت قدیم و جدید مطرح می شود. با ایجاد فعالیت های جذاب، جمعیت به داخل بافت کشیده شده و بدین صورت بافت تاریخی حیاتی دوباره یافته است. بسیاری از این محورها علاوه بر نقش عملکردی دارای نقشی منظرین نیز هستند، بدین معنی که این محورها با در نظر گرفتن عنصر شاخص شهری در ابتدا و انتها و دید و منظر آنها طراحی و احیاء شده اند. وجود پرسپکتیوهای بسیار شدید در این محورها و وسعت فضا در جهت ایجاد تعاملات اجتماعی بین مردم بسیار قابل تامل است.
02
خیابان رمبلا در بارسلون – این خیابان به عنوان یک محور پیاده در درون بافت تاریخی شهر سبب ارتباط آن با بافت مدرن شده است. ماخذ : نگارنده

– در مقیاسهای میانه نگر که مداخلات در محدوده بافت انجام می شود با اعمال سیاستهای بالا دست در ساخت و سازها منظر و نمای بافت ثابت نگه داشته می شود. در این سیاستها ضوابطی برای ارتفاع، رنگ و مصالح ساختمانها در نظر گرفته می شود تا روحیه تاریخی بافت حفظ شود. در بعضی موارد نیز با جسارتی خاص ابنیه تاریخی دارای ارزش به عنوان یک مونومان شهری در میادین و یا فضاهای شهری قرار می گیرند و به عنوان یک عنصر نشانه در شهر مطرح می گردند.
03
نمای ساختمانی در بافت تاریخی شهر لیسبون در پرتغال – با توجه به ضوابط، نمای قبلی ساختمان حفظ و مرمت می شود اما کالبد کلی آن نوساز می گردد. با این رویه نمای ظاهری بافت حفظ خواهد شد. ماخذ : نگارنده
04
نمای ساختمان های نوساز در شهر تولدو در اسپانیا – در این شهر تاریخی مداخله به گونه ای است که ساختمانهای نوساز نیز باید از فرم و نمای قدیمی بافت تبعیت کنند. ماخذ : نگارنده

– در مقیاسهای جزء نگر، مداخله در بافت به اندازه یک بنا انجام می شود. در این نوع مداخله بسته به سیاست های اتخاذ شده در ایجاد آن بنا یا فرم و مصالح از بافت تبعیت می کند و یا یک بنای مدرن با کاربری متفاوت برای باز زنده سازی بافت در آن ایجاد می شود.
05
کلیسایی در خیابان رمبلا در بارسلون – این کلیسا به سبکی کاملاً مدرن در دل بافت تاریخی شهر بارسلون بنا شده است. هدف از ایجاد چنین بناهایی  تزریق زندگی و حیات در بافت کهن است. ماخذ : نگارنده
06
موزه و گالری هنری در شهر تاریخی تولدو در اسپانیا – این بنا نیز با ساختار و مصالحی متفاوت با بافت، اما یکسان از نظر رنگ در دل بافت قدیم بنا شده است. ایجاد بناهای فرهنگی برای حفظ جمعیت بافت و سرزندگی و فعالیت در آنها ضروری به نظر می رسد. ماخذ : نگارنده

نتیجه گیری :
به طور کلی قبل از هرگونه ساخت و ساز در یک بافت تاریخی باید به دنبال یک استراتژی برای یک مداخله هدفمند در آن بافت بود.در یک بافت علاوه بر حفظ کالبد باید به دنبال حفظ روح آن نیز بود. بدین صورت بافت با پویایی به وجود آمده بعد از مداخله به صورت کاملا مستقل به حیات خود ادامه خواهد داد.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of نحوه همجواری بافتهای تاریخی و مدرن  و مداخله در بافت های قدیمی در شهرهای اروپایی نحوه همجواری بافتهای تاریخی و مدرن و مداخله در بافت های قدیمی در شهرهای اروپایی (203.4 KB)
       تعداد دانلود: 20
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 16 جولای 2018
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *