“ما نمی توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم اما می توانیم کارهای کوچک را با عشقی عظیم انجام دهیم. اما امروز که اینجا هستیم تا به کمک دوستانمان کار بزرگی را که به همت سه دانشگاه شهید بهشتی، تهران، تربیت مدرس و پژوهشکده نظر به انجام رسیده است را ارائه کنیم. باور دارم که ما می توانیم کارهای عظیم انجام دهیم، تنها کافی است با عشقی عظیم برخیزیم؛ چرا که من اگر برخیزم تو اگر برخیزی همه بر می خیزند، من اگر بنشینم تو اگر بنشینی چه کسی برخیزد؟”
اینها گوشه ای از سخنان آغازین جشنی بود که در روز شنبه مورخ 12/2/87 در پژوهشکده نظر به مناسبت ورود مجله اینترنتی منظر به سومین سال فعالیت خود برگزار شد.
این جلسه با حضور اساتید محترم دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و همچنین مدیرمسئول و اعضای سردبیری مجله اینترنتی منظر و دانشجویان و فارغ التحصیلان معماری منظر برگزار شد و همه دومین سالگرد مجله اینترنتی را جشن گرفتند و برای بهبود کیفی این نشریه نظرات خود را ارائه کردند.
01
در آغاز دکتر سید امیر منصوری به عنوان صاحب امتیاز مجله ضمن خیر مقدم و تبریک به مناسبت روز معلم به نحوه شکل گیری هسته اولیه مجله اشاره کردند:
“نزدیک دو سال و نیم قبل، پس از بازگشت از سفر سمنان، دامغان و بسطام فکری خام و اولیه طی جلسه ای که در انتهای اتوبوس برگزار شده بود شکل گرفت. در این جلسه که جمعی از دوستان سه دانشگاه شهید بهشتی، تهران و تربیت مدرس در آن حضور داشتند، به اتفاق تصمیم گرفته شد که تریبون آزادی برای بیان مطالب و تحقیقات دانشجویان شکل بگیرد و رفته رفته ایده تشکیل این مجله پا گرفت. اساسنامه اش نوشته شد و قرار بر این شد که پژوهشکده خادم این امر خیر باشد. کار اصلی مجله هم به دوستان دانشجو واگذار شد و برای ایجاد پویایی و تبادل بیشتر در این مجله قرار شد سیستم اداره آن به صورت گردشی بین سه دانشگاه ذکر شده باشد.
بسیار خوشحال هستم از اینکه این مجله سومین سال فعالیت خود را آغاز می کند و خرسندم که این اتفاق با چهلمین شماره مجله اینترنتی مقارن شده است و از آنجایی که عدد چهل در فرهنگ ما عدد مقدسی است و عدد بلوغ و رشد است این اتفاق را به فال نیک می گیرم و معتقد هستم مجله دوران طفولیت خود را پشت سر گذاشته است. البته این مجله صرفاً بهانه ای است و هدف اصلی ما همین جمع شدن و گردهمایی است. در واقع این مجله بهانه ای بوده که جمعی حدود 120 نفر با یکدیگر تبادل اندیشه داشته باشند. ویژگی و ارزش این مجله این است که تریبون را برای مرتبط بودن این عده فراهم کرده است.
این مجله مقدمه ای است برای دستاوردهای بزرگ تر، اما همه می دانیم که تا گام اول را بر نداریم گام بعدی را هم نمی شود برداشت. آرزو می کنم که همیشه در فضایی صمیمی  و دوستانه و پر محبت همچنان کنار یکدیگر باشیم.”
بعد از صحبت های دکتر منصوری فیلم کوتاهی که توسط مهندس پژمان رئیسیان (از اعضای فعال شورای سردبیری نشریه) تهیه شده بود بخش شد.
مهندس محمود تیموری، مدیر مسئول سابق مجله اینترنتی، ضمن تشکر از بچه های سردبیری به این مسئله اشاره کردند که:”بدون شک ایجاد یک سایت اینترنتی، کار سختی نیست اما مهم این است که این مسئله شروعی بود برای اینکه دور هم جمع شویم و با همین نقطه شروع توانستیم انجمن صنفی معماران منظر را شکل دهیم.” ایشان همچنین در ادامه افزودند: “امروز با نقطه اوج مجله منظر مواجه نیستیم و این مجله در ابتدای راه است و همه دوستان باید ایده آلیست بوده و به کامل شدن آن فکر کنند.”
سپس شعری توسط خانم پرستو عشرتی خوانده شد:
“فقط شروع، تمام مشکل بشر همین شروع است و همتی که لازم است اگر به خود دهیم کمی ز رنج راه دگر تمام راه کار برای ما شود چو خوردن پیاله ای ز آب پاک”
مهندس محمدرضا مهربانی گلزار نیز به عنوان اولین سردبیر نشریه به راه دو ساله ای که طی شد و نتایجی که به دست آمد اشاره کردند:
“دو سال پیش وقتی در اینترنت نام منظر را جستجو می کردیم هیچ مطلبی یافت نمی شد. دو سال پیش هیچ ارتباطی بین دوستان منظر نبود. دو سال پیش نوشتن سخت بود. مقاله های دوستان در کامپیوترهای شخصی شان آرشیو می شد و هیچ استفاده ای از آنها نمی شد. اما دوستان با همتی که داشتند به شکل گیری این نشریه کمک کردند. بدون اینکه این کار برایشان منافع مالی در پی داشته باشد و امروز این نشریه محل عرضه ای است برای مطالب دوستان. امروز دیگر نوشتن خیلی کار سختی نیست و هر کس راجع به منظر سوالی داشته باشد او را به سایت ارجاع می دهیم. فعالیت های مشترک امروز سرآغازش نشریه منظر است و جدی ترین محصول این همنشینی انجمن صنفی معماران منظر است.”
02
در ادامه مهندس مهدی فاطمی از اعضای شورای سیاست گذاری به طرح های راهبردی برای  بهبود کیفی مجله اشاره کردند:
“دوستان از ایجاد صحبت کردند و من می خواهم از نگهداری و آینده بگویم. صاحب امتیاز سایت پژوهشکده است و مدیر مسئول از طرف پژوهشکده انتخاب می شود. اعضای شورای سیاست گذاری خانم ها: مهندس عطیه غفوری، مهندس پرستو عشرتی و آقایان: مهندس محمدرضا مهربانی و اینجانب هستیم و شورای سردبیری متشکل از بچه هایی است که از طرف دانشگاه ها معرفی می شوند. از هر دانشگاه دو نفر به انتخاب انجمن علمی آن دانشگاه. هر کدام از اشخاصی که انتخاب شدند وظیفه جمع آوری مطالب چهار شماره را بر عهده دارند. این نشریه 25 گروه موضوعی دارد که مطالب در قالب این موضوعات ارائه می شود.
من بسیار خوشحال هستم که امروز با جستجوی نام منظر در سایت گوگل نشریه رکورد اول یا دوم را دارد در صورتی که زمانی نشریه در صفحه چهارم یا پنجم گوگل بود.
اما برنامه هایی که برای امسال به بعد نشریه در نظر گرفته شده است به این شرح می باشد:
– تعویض گرافیک نشریه
– تبلیغات برای سایت که البته این نشریه به صورت خودجوش در سیزده وبلاگ و سایت لینک دارد.
– تبلیغ و ترجمه مقالات نشریه به زبان های دیگر که برای شروع دو زبان انگلیسی و فرانسه در نظر گرفته شده است و همچنین بعضی از دوستان که در خارج از کشور هستند از جمله آقای ریسمانچیان و خانم حکمت فر قول داده اند که به لحاظ مقاله در بخش زبان های خارجی، مجله را حمایت کنند.
– امکان بارگذاری مقالات توسط شخص نویسنده: این مسئله موجب می شود تمام مقالات ساختار مشخص و استانداردی داشته باشند و مقالات در چهار دسته کلی گزارش ها، مقالات، پروژه ها و مصاحبه ها قرار می گیرند.”
03
بعد از صحبت های مهندس مهدی فاطمی به مناسبت دومین سالگرد تولد نشریه کیکی توسط مهندس تیموری بریده شد. سپس یکی از اعضای نشریه اینترنتی معمار – 24 ( این نشریه به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و در بخش معرفی کتاب و سایت نشریه منظر در مورد آن مطلبی آورده شده است.) به نمایندگی به ایراد سخنانی پرداختند:
“ما خرداد ماه خبر شدیم. شروع شد برای معمارانی که هنوز 24 ساله نشده اند. تا به حال 7 شماره تولید کردیم. چرا؟ تا از دانشجوی دانشگاه دیگر هم یاد بگیریم، تا استاد فیضی استاد بقیه هم باشند و ما هم حجت ها را تجربه کنیم و این کنار هم بودن را مدیون دکتر منصوری و مهندس آتشین بار هستیم.”
04
مهندس آیدا آل هاشمی به نمایندگی از اعضای انجمن علمی معماری منظر دانشگاه تهران ضمن تبریک روز معلم از دکتر منصوری به خاطر تمام حمایت هایشان تشکر کردند و هدیه ای را به رسم یادبود به ایشان تقدیم کردند.
آقای دکتر سید امیر منصوری نیز تقدیر نامه هایی را به اعضای فعال این نشریه آقایان و خانم ها مهندس تیموری، مهندس محمدرضا مهربانی گلزار، مهندس عطیه غفوری، مهندس آیدا آل هاشمی، مهندس پژمان رئیسیان، مهندس مهدی فاطمی و مهندس پرستو عشرتی هدیه کردند.
در ادامه جلسه به مناسبت روز معلم شعری توسط خانم مهندس پرستو عشرتی خوانده شد:
اولین روز دبستان بازگرد
کودکی ها، شاد و خندان باز گرد
باز گرد ای خاطرات کودکی
بر سوار اسب های چوبکی
خاطرات کودکی زیباترند
یادگاران کهن مانا ترند
درس های سال اول ساده بود
آب را بابا به سارا داده بود
درس پند آموز روباه و خروس
روبه مکار و دزد و چاپلوس
روز مهمانی کوکب خانم است
سفره پر از بوی نان گندم است
کاکلی گنجشککی باهوش بود
فیل نادانی برایش موش بود
با وجود سوز و سرمای شدید
ریز علی پیراهن از تن می درید
تا درون نیمکت جا می شدیم
ما پر از تصمیم کبری می شدیم
پاک کن هایی ز پاکی داشتیم
یک تراش سرخ لاکی داشتیم
کیفمان چفتی به رنگ زرد داشت
دوشمان از حلقه هایش درد داشت
گرمی دستانمان از آه بود
برگ دفتر ها به رنگ کاه بود
مانده در گوشم صدایی چون تگرگ
خش خش جاروی با پا روی برگ
همکلاسی های من یادم کنید
باز هم در کوچه فریادم کنید
همکلاسی های درد و رنج و کار
بچه های جامه های وصله دار
بچه های دکه سیگار سرد
کودکان کوچک اما مرد مرد
کاش هرگز زنگ تفریحی نبود
جمع بودن بود و تفریقی نبود
کاش می شد باز کوچک می شدیم
لااقل یک روز کودک می شدیم
یاد آن آموزگار ساده پوش
یاد آن گچ ها که بودش روی دوش
ای معلم نام و هم یادت به خیر
یاد درس آب و بابایت به خیر
ای دبستانی ترین احساس من
بازگرد این مشق ها را خط بزن

شاعر: محمد علی حریری جهرمی
سپس آقای مهندس شیبانی به ارائه نکاتی پرداختند و بر پیشبرد کیفی مجله اینترنتی تاکید ورزیدند:
“سال هایی که گذشت، سال های شروع کار نشریه بوده و توجه بیشتر به کمیت مطالب می شد. اما دیگر پس از گذشت دو سال و با توجه به اینکه نشریه پا گرفته است باید از منظر کمی دست برداشت و از منظر کیفی به مطالب نشریه نگاه کرد. متاسفانه گاهی اوقات در نشریه مطالبی دیده می شود که به نظر می آید نویسنده در بیان موضوعی مطالب خساست به خرج داده است و مطالب گاهی احساس ناپختگی دارند. بدون شک مسئله بین المللی شدن نشریه که دوستان به آن اشاره کردند بسیار خوب است، اما در این صورت خروجی های ما باید کیفیت بهتری داشته باشند. صرفاً نباید این نگرش را داشته باشیم که حجمی را پر کنیم. شاید این نگرش زمانی  برای پاگیری نشریه لازم بود اما امروز توجه به کیفیت مسئله اساسی است و ما نباید حیثیت علمی به دست آمده را خیلی راحت خرج کنیم.”
05
دکتر ستاریان نیز به تجربیات جوانی خودشان در نشریه هنرهای زیبا اشاره کردند و از حمایت های دکتر منصوری و به ثمر رسیدن فعالیت دانشجویان اظهار خرسندی کردند: “خوشحالم از اینکه شاهد شروعی هستم که موفقیت های زیادی پشت آن است.”
دکتر تقوایی نیز ضمن تشکر از زحمات تمامی دوستان که در شکل کیری نشریه نقش داشتند به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود کیفی نشریه پرداختند:
– خلاصه کتاب: اینکه بخشی با عنوان خلاصه کتاب در فهرست موضوعات نشریه قرار بگیرد.
– معرفی آثار داخلی که خصوصاً در بعد فراتر از ملی جذابیت خاص خودش را دارد.
– باید در ارائه مطالب تفاوتی بین گزارش و مقاله و … به صورت محسوس وجود باشد.
آقای مهندس طوسی نیز به این مسئله که اگر نتیجه ای از این کار حاصل آمده به خاطر همدلی بین تمامی دوستان است اشاره کردند.
و در ادامه دکتر زندیه از اینکه موج فعالیت نشریه اینترنتی منظر قرار است از مرزهای ایران رد شوند احساس رضایت کردند و افزودند:  “از اینرو که دانشگاه های خاورمیانه و منطقه نسبت به ایران حساسیت خاصی دارند پیشنهاد می دهم حتما مطالب به زبان عربی نیز ترجمه شود .”
ایشان در ادامه اضافه کردند: “من خودم به این سایت بسیار مراجعه می کنم و مطالب آن را خوانده و به همه هم خواندن آن را توصیه می کنم.”
دکتر شهره جوادی نیز از تمامی دوستان و اساتید محترم تشکر کردند و اظهار داشتند به خاطر حضور در این جمع خرسند بوده و از فعالیت دوستان انرژی می گیرند.
در پایان نیز عکس یادگاری به اتفاق همه حضار گرفته شد.
06

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of نشست معماران منظر در پژوهشکده نظر به مناسبت سالروز تاسیس مجله اینترنتی منظر نشست معماران منظر در پژوهشکده نظر به مناسبت سالروز تاسیس مجله اینترنتی منظر (357.2 KB)
       تعداد دانلود: 0
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 30 نوامبر -0001
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *