هر جزء متناسب با موقعیتش درکل اندکی با دیگر اجزافرق دارد. جزییات شکل هر برگ با موقعیتش در شاخه مشخص می شود. مکان زنده را تنها می توان با روندی به وجود آورد که در آن هر جزء متناسب با موقعیتش در کل تنظیم باشد و مکان جزیی از زمان است . پس هر تشخص فضایی با وجود مکانی متصل به زمان ایجاد می شود .
باغ تکه ای از طبیعت است که تصویر رایج جهان روزگار خود را به نمایش می گذارد و چونان نظمی فرازمینی ، هستی جهان راپیش چشم مجسم می کند . آسمان نیز در این سو و آن سوی باغ ، با انعکاس در آب نماها ، و در گستره ی گشوده ی فرازگاه آن خود را آشکار می سازد .
واحدهای زیست محیطی را می باید با توجه به هستی ویژه شان میان زمین و آسمان درک کرد و بازشناخت . منظور از این نسبت زمینی – آسمانی ، شیوه ای است که یک اثر هنری یا یک آفریده ی آدمی با گستره ، نما و صورت خود در مکان (in loco) قرار می گیرد .
کیفیت بی نام ، مثل همه ی صورت های وحدت در عالم زنده، لزوماًبه میزان سازگاری اجزا در درون کل بستگی دارد .
01
در سیستمی که به خصلت طبیعت نایل شده است ، اجزا باید در منتها درجه ی ظرافت سازگاری پیداکرده باشند ، و این مستلزم آن است که روند سازگاری دائماً در سیستم جاری و برقرار باشد . مستلزم این است که هر جزء در هر مرتبه ای ، هر قدر هم کوچک قدرت آن را داشته باشد که خود را با روندهای خود سازگار کند . چنین چیزی محقق نمی شود مگر آن که هر جزء خود مختار باشد . لازمه ی بنای طبیعی نیز همین است .
02
در شهر نیز هر بنا یا باغ باید با روندی خود مختار تکوین پیدا کند، روندی که بگذارد آن بنا یا باغ خود را با ویژگی های منحصر به فرد خود وفق دهد .
بنابراین کل از کنار هم نهادن اجزا حاصل می شود . ابتدا اجزا به وجود می آیند و سپس شکل کل . اما محال است بتوان چیزی را که دارای خصلت طبیعت است از کنار هم نهادن چیزهای از پیش شکل گرفته به وجود آورد .
اجزای واحدی و مقدم بر کل بنا بر تعریف یک جورند و امکان ندارد هر جزء متناسب با موقعیتش در کل بی همتا باشد . مهم تر این که امکان ندارد هیچ ترکیب متشکل از اجزای واحدی الگوهایی داشته باشد که همزمان در فضایی زنده حضور یابند .
مکان زنده را تنها می توان با روندی به وجود آوردکه در آن هر جزء متناسب با موقعیتش در کل تنظیم شده باشد .
03

کتاب شناسی
1.شولتز ، کریستین نوربرگ، معماری:حضور،زبان ومکان ، ترجمه : سید احمدیان ، علیرضا ، معمارنشر،تهران،1381.
2. شولتز ، کریستین نوربرگ ، مفهوم سکونت به سوی معماری تمثیلی ، ترجمه : یاراحمدی ، محمود ، انتشارات آگاه،تهران،1381.
3.الکساندر ، کریستوفر ،معماری و رازجاودانگی راه بی زمان ساختن ، ترجمه : قیومی بیدهندی، مهرداد ،انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی ،تهران،1381.
4.Grayson Trulove,James ,  40 Landscapes,San Diego,California.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of نظریات شولتز و الکساندر پیرامون حس مکان در باغ سازی نظریات شولتز و الکساندر پیرامون حس مکان در باغ سازی (115.5 KB)
       تعداد دانلود: 10
       زمان آخرین دانلود: یکشنبه, 1 اکتبر 2017
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *