مقدمه
کتاب “طراحی با طبیعت ” نوشته ایان مک هارگ ، نخستین بار در سال 1969 در ایالات متحده منتشر گردید. این کتاب نخستین گام در زمینه مفهوم برنامه ریزی بوم گرایانه (اکولوژیک) است که با گذشت چهل سال از نخستین انتشار خود، هنوز ارزش خود را به عنوان یکی از کتابهای مرجع در زمینه معماری منظر و برنامه ریزی زمین حفظ نموده است. از آنجا که این کتاب نخستین کتابی است که کوشیده است تا دیدگاههای رابطه میان انسان و طبیعت را به صورت عملی در حرفه های طراحی محیط بویژه معماری منظر به کار گیرید، این پیشگام بودن بسیاری از مشکلات نویسنده در ارائه مطالب را قابل درک می سازد.
درباره نویسنده
ایان مک هارگ در سال 1920 در نزدیکی شهر صنعتی گلاسکو در اسکاتلند متولد گردید. او پس از دوران نوجوانی برای ادامه تحصیلات راهی ایلات متحده گردید و تحصیلات خود در رشته معماری منظر را در دانشگاه هاروارد به پایان برد. پس از این دوره او به تدریس رشته معماری منظر در دانشگاه پنسیلوانیا پرداخت و گروه معماری منظر را در این دانشگاه پایه نهاد.
مفروضات
کتاب طراحی با طبیعتِ ایان مک هارگ بر مبنای این مفروضات شکل گرفته است:
1. رویکرد و دیدگاه انسان در مورد موضوع رابطه انسان و طبیعت در عملکرد او در قبال طبیعت موثر و تعیین کننده است.
2. رویکرد امروزی بشر به موضوع برنامه ریزی و طراحی تنها باعث تخریب و انهدام و کاهش ارزشهای محیط می گردد.
3. تکنولوژی مدرن با کاربست شتاب آلود و بدون تفکر یافته های علمی و امکانات فنی در حال زشت نمودن چهره زمین و خاصیت سکنی پذیری آن است.
4. علم اکولوژی در میان تمام علوم شایستگی شناخت و تشخیص عوامل تشکیل دهنده یک محیط زیست متوازن و خود تجدید شونده که بتواند حاوی تمام ضروریات رفاه زیستی، همکاری اجتماعی و سرزندگی روحی انسان باشند را داراست.
5. با شناخت دقیق از فاکتورهای بوم شناختی تاثیر گذار در یک محیط می توان آنها را در فرآیند برنامه ریزی و طراحی به کار گرفت.
6. استفاده از “با” در عنوان کتاب مفهوم تعاون انسانی و مشارکت زیست شناسی را در خود نهفته دارد.
7. شیوه بوم شناختی برنامه ریزی و یا “طراحی با طبیعت” در طول زمان قابلیت پیشرفت و بکار گیری در مسائل پیچیده تر را داراست.
02

طراحی با طبیعت: منابع، اهداف و محتوا
کتاب طراحی با طبیعت بنا بر توضیح مولف حاصل تجربیات شخصی وی در زمینه نیروهای طبیعت شامل خورشید، ماه، ستارگان، تغییر فصول، زمان کاشت و برداشت، بادها، ابرها، باران ها، رودخانه ها، اقیانوسها، جنگل ها، گیاهان و حیوانات است که در آن علم با نثری شعر گونه تلفیق گشته است و توجه انسان را به محیط ها و ارزشهای آن بر می انگیزد. وی برای نگارش کتاب خود سه منبع اساسی را معرفی می نماید:

  1. کلاس درسی که وی در دانشگاه پنسیلوانیا با عنوان انسان و طبیعت برنامه ریزی نموده بود.این درس موضوعاتی همچون تکامل، ماده، حیات و انسان، دیدگاههای فلسفی و مذهبی به طبیعت- جان گرایی، چند خدایی، وحدانیت، یهودیت، مسیحیت، اسلام، تائو، شینتو و ذن و همچنین عصر روشنگری می پرداخت. این درس به کاوش در وابستگی های فیزیولوژیکی و روانی انسان به طبیعت پرداخته و در نهایت اکولوژی را مد نظر قرار می داد.
  2. برخی از طرحهای برنامه ریزی و طراحی در دانشگاه پنسیلوانیا که مک هارگ به همراه دانشجویان تحصیلات تکمیلی معماری منظر بر عهده داشت
  3. پروژه های حرفه ای که مک هارک در شرکت وی – والاس، مک هارگ، رابرتس و تاد – به انجام رسانیده بود.

مک هارگ اهداف خود از انتشار این کتاب را اینگونه معرفی می نماید:

  1. فقدان آگاهی از مسائل زیست محیطی در عرصه برنامه ریزی که تا آن زمان فرآیندی صرفا سیاسی-اقتصادی قلمداد می شد.
  2. فقدان انسجام و یکپارچگی در علوم مربوط به محیط و عدم اطلاع متخصصان رشته های گوناگون از روابط متقابل این رشته ها
  3. عدم توجه به موضوع ارزشها و سازگاریهای انسان

طراحی با طبیعت به هر یک از این موارد می پردازد و شیوه ای را ارائه می نماید که از طریق آن می توان داده های زیست محیطی را در فرآیند برنامه ریزی گنجاند و دیدگاه متداول در فرآیند برنامه ریزی را به گونه ای گسترش داد که طیف کامل از علوم زیست محیطی را شامل می شود. موضوع ارزشها به عنوان یک نظریه جدید در این کتاب مطرح گردیده است. مک هارگ در روشي که بعدها آن را “شيوه ي بوم شناختي” ناميد، راه هايي را براي بررسي وضعيت موجود و تحليل شرايط محيط ابداع نمود. در اين شيوه، ويژگي هاي خاص زمين، مشخصات مورد نظر براي طرح و هزينه هاي اجتماعي، فرهنگي و طبيعي در نظر گرفته مي شوند. بدين منظور او از طريق تهيه ي لايه هاي تحليلي مختلف از بستر طرح و روي هم قرار دادن آنها بهترين انتخاب را براي اجراي طرح موردنظر انجام مي داد. اين لايه ها که ابتدا بر روي طلق هاي شفاف کشيده مي شدند، امروزه پایه سيستم اطلاعات جغرافيايي را تشکیل می دهند. البته امروزه روند لايه گذاري، تحليل و امتيازدهي توسط رايانه انجام مي گيرد. بنا بر کتاب “طراحی با طبیعت” شيوه ي مک هارگ، مراحل زير را شامل مي گردد:

  1. اهداف، خواسته ها، کاربري زمين مورد نظر و حدود مطالعات معين مي گردند؛
  2. ليست برداري بوم شناسانه از فرآيندهاي زيستي و فيزيکي انجام مي گيرد. اين فرآيندها مستند و به ترتيب اولويت نقشه برداري مي شوند. با جمع آوري اطلاعات از سکانس هاي تاريخي و تفسير آنها، مدارک و دلايلي از تحولات فرآيندهاي طبيعي فراهم مي آيد که در توضيح مدل منظر مورد استفاده قرار مي گيرند.
  3. نقشه ي حاصل از برآيند لايه هاي مختلف تهيه مي شود، که در آن هريک از فاکتورها و خواص فيزيکي و زيستي منظر همانند خاک و شيب مشخص گرديده و مناطق با خواص مشابه را نشان مي دهد.
  4. هرکدام از فاکتورها مورد آزمايش قرار مي گيرند تا منطقه ي متناسب با هر کاربري مشخص گردد. خروجي اين مرحله، نقشه هایي با کدهاي رنگي است.
  5. تمام نقشه هايي که تناسب با يک کاربري را نشان مي دهند، روي هم قرار مي گيرند.

نقشه هاي مناسب براي هريک از کاربري هاي زمين، از ترکيب لايه هاي شفاف، تهيه مي گردند. نقشه هاي ترکيبي الگويي از رنگ هاي روشن به تيره را نشان مي دهند که بيانگر ميزان تناسب هر کاربري است.
تفاسيري که از نقشه هاي ترکيبي به دست مي آيد ممکن است در تعيين کاربري هاي زمين مورد استفاده قرار گيرند، و يا در مطالعات وسيع تر بوم شناختي يا کاربري زمين استفاده شوند.

ساختار کتاب، سیر مطالب
کتاب طراحی با طبیعت توسط عبدالحسین وهاب زاده به فارسی ترجمه و در سال 1386 منتشر گردیده است. نسخه ترجمه شده این کتاب دارای 197 صفحه و در قطع خشتی می باشد. این کتاب دارای دیباچه، مقدمه و 17 فصل به شرح زیر می باشد:

  1. شهر و بیرون
  2. دریا و بقا
  3. بلا
  4. گامی به پیش
  5. پوسته و کپسول
  6. طبیعت در مادرشهر
  7. در باب ارزشها
  8. پاسخی به ارزشها
  9. جهان خود کپسولی است
  10. فرآیند به عنوان ارزش
  11. طبیعیدان
  12. حوضه‌ی رودخانه
  13. ناحیه مادرشهری
  14. فرآیند و فرم …
  15. شهر: فرم و فرآیند …
  16. شهر: سلامتی و بیماری
  17. دورنمای آینده

محتوای فصول
فصل اول: شهر و بیرون

فصل دوم: دریا و بقا

فصل سوم: بلا

فصل چهارم: گامی به پیش

فصل پنجم: پوسته و کپسول
این فصل به بررسی جایگاه انسان در طبیعت اختصاص دارد

فصل ششم: طبیعت در مادرشهر

  1. آبهای سطحی
  2. مردابها
  3. جلگه های سیلابی
  4. آبخوانها
  5. مناطق تغذیه آبخوانها
  6. زمین های شیب دار
  7. زمینهای کشاورزی مرغوب
  8. جلگه ها و درختزارها

فصل هفتم: در باب ارزشها

 فصل هشتم: پاسخی به ارزشها

 فصل نهم: جهان خود کپسولی است

 فصل دهم: فرآیند به عنوان ارزش

فصل یازدهم: طبیعیدان

فصل دوازدهم: حوضه رودخانه

فصل سیزدهم: ناحیه مادر شهری

فصل چهاردهم: فرم و فرآیند

فصل پانزدهم: شهر، فرم و فرآیند

01

نقد ساختاری کتاب

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of نقدی بر کتاب طراحی با طبیعت نوشته ایان مک هارگ نقدی بر کتاب طراحی با طبیعت نوشته ایان مک هارگ (339.0 KB)
       تعداد دانلود: 17
       زمان آخرین دانلود: یکشنبه, 22 آوریل 2018
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *