نمایشگاه عکس پانورامای ایران در نیمه دوم خردادماه در دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. به این بهانه، گفتگوی کوتاهی با جناب آقای دکترخدارحمی، برگزار کننده نمایشگاه، انجام داده ایم که در زیر می خوانید: 
0
جناب آقای خدارحمی لطفا دیدگاه خود را در مورد برگزاری نمایشگاه و انتخاب سوژه ها بیان کنید.
در این نمایشگاه حدود 15 اثر عکس پانوراما به طول 3 متر به نمایش در آمده است. من در حدود 50000 کار نمایشگاهی دارم که این کارها به سفارش معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس می باشد و به خاطر محدودیت فضا تنها تعدادی از این کارها و با توجه به تنوع اقلیمی انتخاب شده است. در کل من به طبیعت و مکان های بکر علاقه دارم و موضوع به عنوان بهانه مطرح می باشد، که دریافت های خود را در طول دوره تحصیل (مبانی هنرهای تجسمی) به تصویر بکشم. صاحب نظران که کارهای من را دیدند، تفاوت عمده این کارها با سایر عکاسان نگاه نقاش گونه من به سوژه ها دانسته اند و بیان نمودند که گویی عکس ها از چشم یک نقاش می گذرد. 
از چه سالی عکاسی را شروع کردید و در این مدت به چه شهرهایی سفر کردید؟ 
من از سال 1370 عکاسی را شروع کردم ولی 5 سال است که به طور جدی تر و حرفه ای دنبال می کنم. در این مدت به همه استان های ایران سفر کردم ولی معتقدم که هنوز 100/1 از ایران را ندیده ام.
به خارج از ایران هم سفر کرده اید؟ 
خارج از ایران را هنوز ندیدم، اول باید روی شهرهای ایران کار کرد.
در فکر چاپ آثارتان در کتاب هستید؟ 
کتاب تقریبا آماده می باشد، فقط از طرف معاونت پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس منتظر تامین بودجه هستیم.
برای کسانی که می خواهند عکاسی را دنبال کنند چه توصیه ای دارید؟ 
افراد زیادی به من مراجعه می کنند و علاقه دارند که به کارهای هنری بپردازند، شاید می خواهند به نوعی بدین وسیله یک گفتمان با بیرون برقرار کنند و درد دل کنند؛ از طرفی چون مشغله های زیادی انسان را احاطه کرده، آموختن هنرهای مختلف برایشان زمان بر است. بنابراین توصیه می کنم که عکاسی را به عنوان هنری که محصولش سریع تر از همه هنر ها به دست می آید، انتخاب کنند. مخصوصا که امروزه با روی کار آمدن عکاسی دیجیتال، شخص خیلی سریع محصول کارش را دریافت می کند و همین باعث تشویق او می گردد.
به نظر شما تفاوت عکاسی معمولی با دیجیتال در چیست؟ 
عکاسی دیجیتال امکان بهتری است که در اختیار عکاس قرار گرفته؛ عکاسی به لحاظ کمی و کیفی یک امکان بیشتری است که در اختیار انسان گذاشته می شود. یکی از امکاناتی که اوپراتور چاپ در در لابراتوار روی عکس آنالوگ انجام می داد، اکنون در اختیار خود هنرمند عکاس است. خود دوربین های دیجیتال نیز یک سری امکانات دارد که دوربین های معمولی ندارد. مانند سریع دیدن عکس، امکان حذف عکس و…در کل من عکاسی دیجیتال را ترجیح می دهم.
پانوراماهای زیر چند نمونه از جاذبه های طبیعی ایران است که در نمایشگاه، در معرض دید عموم قرار گرفته است.
1 2 3 4 5 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *