چکيده
منظر دارای ماهيت دوگانه عينی -ذهنی است . د رک انسان از منظر وابسته به تجارب ،  الگوهای ذهنی ،فرهنگ وتاريخ ، ويژگيهای کالبدی محيط و زمان  است . انسانها برای درک  محيط  اطلاعات بصری را پردازش کرده و آنها را به شکل نمادهايي معنا می کنند.  دور نمای شهری منظری از شهر است که به هنگام نزديک شدن به شهر ديده می شود.آنچه ورود به شهر را برای انسانها قابل درک می کند وجوديک سری علائم بصری است که علی رغم وجود فيزيکی ومادی از بار معنايي برخورداند.
شهر به مانند موجودی زنده که رشد می کند و اجزای شهر همچون اندام های موجودات زنده با يکديگر ارتباط ارگانيک دارند.از نحوه استقرار فعاليت ها کانونها و محورهايي شکل می گيرند که در يک ارتباط درونی با همديگر شبکه ای از مراکز و محورها و به عبارتی “ساختار فضايي شهر “را می سازند.سازمان  فضايي شهر ،مکان و شکل ورود به شهر را تعيين می کند .  از آنجا که  وروديها گره ها و نقاط آغازين  سازمان فضايي هستند و  اولين تصوير شهر به کمک آنها شکل می گيرد لزوم طراحی آنها در شهر احساس می شود.وروديها مفصل ارتباطی شهر و حومه هستند و مرز و قلمرو شهر را تعريف می کنند .ورودی نشانه شروع شهر است و وجود آن  موجب خوانايي شهر می شود.
طراحی ورودی تهران نيازمند شناخت شهر تهران به عنوان بستر طراحی پروژه است. بررسی سير تحول تهران  نشان می دهد که سياستهای غلط و تغيير و تحولات شهری بدون شناخت ساختار شهر و پتانسيلها ی آن تهران را از شهری با سازمان کالبدی قوی تبديل به شهری ناخوانا و فاقد  هويت و تاريخ کرده است. بخشهای جديد به دور هسته قبلی شکل گرفته اند .تک هسته ای بودن شهر موجب ايجاد مشکلاتی در شهر می شود. راه حل کاستن اين مشکلات ايجاد هسته های فرعی و گسترش شهر به دور اين هسته هاست.
با شناسايي بستر طرح مشخص می شود که مجموعه ورودی تهران (موضوع پروژه)بایستی به عنوان نقطه عطفی در شهر عمل کند. آزاد راه تهران -شمال به عنوان مسيری که د رپيوند با بزرگراههای اصلی شهر است پتانسيل خوبی برای ايجاد نقطه ورودی شهر دارد.
به منظور به دست آوردن راه حلهای طراحی ابتدا به شناسايي ويژگیهابی منظرين و فضايي  سايت پرداختيم تا هر گونه دخل و تصرفی  در محيط آگاهانه و همساز با ويژگيهای آن صورت گيرد.پس از بررسیها و مشاهدات از سايت محدوده طراحی (گره ورودی آزاد راه تا اولين تونلهای مسير)به هفت منطقه با خصوصيات متفاوت تقسيم شد . بر اساس اين خصوصيات سناريويي برای ناظر در حال ورود به شهر تنظيم شد . در نتيجه همين منطقه بندی مکان طراحی نقطه ورودی تعيين و کاربرهای آن نيز مشخص شد.

فهرست عناوين
فصل اول:مفاهيم وتعاريف
1-1- منظر
2-1-انسان
3-1-ادراك محيط و منظر
4-1-مكان
5-1- ورود
6-1- تفکرساختار گرا
7-1-راه
8-1-نتيجه گيری

فصل دوم:مطالعات بستر طرح و نمونه ها
1-2-بسترطرح
2-2-بررسی نمونه ها
3-2-نتيجه گيری

فصل سوم: تجزيه و تحليل سايت
1-3-تعريف پروژه
2-3-موقعيت سايت
3-3-طرحهای بالادست
4-3-گروههای ذی نفع و  ذی نفوذ
5-3-ويژگيهای اجتماعی (خانوارها – درآمد و جمعيت)
6-3-شناسايي ويژگيهای کالبدی سايت
8-3-ويژگيهای عملکردی سايت (عملکردها )
9-3-امکانات  و محدوديتهای سايت
10-3-سازمان فضايي سايت
11-3-منطقه بندی سايت
12-3-نتيجه گيری

فصل چهارم :برنامه ريزی فيزيکی و ارائه طرح
1-4-بررسی نقشهاو کارکردهای ورودی
2-4-تعیین نقش اصلی
2-4-ارائه برنامه فيزيکی سايت
4-4تعيين کاربريها
5-4-طراحی
01 02 03 04 05

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of ورودی تهران از سمت آزاد راه تهران – شمال ورودی تهران از سمت آزاد راه تهران – شمال (197.2 KB)
       تعداد دانلود: 6
       زمان آخرین دانلود: چهارشنبه, 11 جولای 2018
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *