استاد درس: دکتر سید امیر منصوری
شهاب نظری عدلی

مشخصات تفصيلي پارك فناوري پرديس
مطالعات مكانيابي پارك:
 مطالعات مكانيابي ايجاد پارك فناوري پرديس از آذرماه سال 1379 شروع شد و در نهايت در ارديبهشت ماه سال 1380 منجر به انتخاب نقطه‌اي در محدوده شهر جديد پرديس جهت احداث پارك شد. معيارهاي اصلي اين مكانيابي شامل: وجود ساختار علمي و فني مناسب، وجود زير ساخت صنعتي و اقتصادي مناسب، وجود زيرساختهاي شهري مناسب از قبيل شبكه‌هاي حمل و نقل (فرودگاه، راه‌آهن، اتوبان و …) شبكه‌هاي مخابراتي، برق، آب، فاضلاب و ….، وجود منابع لازم براي تأمين نيروي كار متخصص و پشتيباني‌كننده، نزديكي به بازارهاي منطقه‌اي، ملي و بين‌المللي، وجود اقليم مناسب (آب، هوا، محيط‌زيست و ….) و  وجود زميني با قيمت و شرايط مناسب است.
پس از بررسي چندين نقطه در تهران و اطراف آن از قبيل شهر جديد پرند، شهر جديد هشتگرد و شهر جديد پرديس، در نهايت زميني در مجاورت سايت ماهواره به عنوان مكان ايجاد پارك انتخاب گرديد. اين مكان به لحاظ همجواري با محيط شهري پرديس و امكان استفاده از خدمات شهري و مسكوني اين شهر، همجواري با سايت ماهواره به عنوان يك مركز تحقيقاتي و ارتباطي، هم‌جواري با يك مركز دانشگاهي در حال ساخت، هم‌جواري با منطقه صنعتي خرمدشت و نزديكي به شهر صنعتي فيروزكوه و فاصله مناسب با تهران، همچنين شرايط مناسب زمين به لحاظ توپوگرافي، قيمت و اقليم، داراي مزيت‌هاي مناسبي جهت ايجاد پارك، مدنظر قرار گرفت. از طرف ديگر وجود يك اتوبان در حال ساخت سريع‌السير كه مي‌تواند ارتباط با تهران به عنوان يك مركز مهم علمي، صنعتي و تجاري كه داراي نيروي انساني متخصص و پشتيباني‌كننده زيادي است مي‌تواند بر مزيت‌هاي پارك بيفزايد.
01

مصوبات مربوطه:
طبق بخشنامه شماره 6241/ت125 مورخ 12/4/1370 هيات وزيران و مصوبه شوراي عالي شهرسازي، شهر جديد پرديس مي‌بايست 800 هكتار از اراضي خود را به كاربري‌هاي تحقيقاتي و آموزشي اختصاص دهدكه زمين مورد نظر جهت احداث پارك در اين منطقه قرار دارد. همچنين به لحاظ تأمين امكانات زيربنايي و ديگر مجوزهاي منطقه‌اي، شهر جديد پرديس بر طبق قوانين، مجوزهاي لازم را صادر نموده و تعهدات لازم را طي قرارداد في‌مابين اين دفتر و شركت عمران شهر جديد پرديس اعلام نموده است.
02

متراژ زمين و فضاهاي طراحي‌شده (در طرح جامع پارک):
متراژ زمين پارك شامل ۳۸هكتار مي‌باشد. هم‌اكنون طراحي پردیس نوآوری به مساحت ۲۰ هکتار به اتمام رسيده و پروژه طراحي شهري جهت دستيابي به استانداردهاي بالاتر شهري در حال اتمام است. همچنين بزودي عمليات آماده سازي پردیس دانش به مساحت ۱۸ هکتار شروع خواهد شد. اجزاي فيزيكي پردیس نوآوری شامل بخشهای زير مي‌باشد:
منطقه شركتها: اين بخش كه فضايي در حدود 14 هكتار را شامل مي‌شود به دفاتر تحقيق و توسعه شركتها اختصاص دارد. بر اساس برنامه‌ريزي انجام‌شده اين منطقه به پنج گروه: الكترونيك و انفورماتيك، مكانيك و اتوماسيون، مواد جديد، شيمي و دارويي و بيوتكنولوژي تقسيم‌بندي شده است. شركتهاي متقاضي حضور در پارك پس از تصويب و موافقت مديريت پارك مي‌توانند بسته به موضوع فعاليت خود در يكي از پنج بخش فوق‌الذكر زمين خريداري كرده و در آن مستقر شوند. مالكيت شركتها بر زمين بصورت مشروط بوده كه شروط اصلي استمرار مالكيت آنها شامل: عدم تغيير كاربري زمين، اتمام عمليات ساختماني در زمان مقرر و فعاليت در آن و تبعيت از آيين‌نامه‌هاي داخلي پارك مي‌باشد.
ساختمان مديريتي پارك و خدمات تخصصي: اين بخش شامل مجموعه اداري و مديريتي پارك بوده و مراكز خدمات تخصصي ذيل را شامل مي‌شود: مركز اينترنت و اطلاع‌رساني، سالن كنفرانس، سالن نمايشگاه، كلاسهاي آموزشي و اتاق جلسات، بنگاههاي كارگزاري، بنگاههاي مشاوره‌اي و خدماتي. زيربناي در نظر گرفته‌شده براي اين بخش در حدود 5500 متر مربع است.
ساختمان خدمات عمومي و شهري:  اين ساختمان شامل خدمات عمومي و شهري شامل ميهمانسرا، رستوران، فروشگاههاي مواد غذايي، آژانس حمل و نقل، كپي، تكثير و صحافي، امكانات ورزشي و تفريحي، مركز بهداشتي، فروشگاهها و مراكز كارگزار خدمات عمومي، مسجد و درصورت نياز مهد كودك و … مي‌باشد. زيربناي در نظر گرفته شده جهت اين بخش حدود 4000 متر مربع مي‌باشد.
ساختمان مركز رشد و ساختمان چند مستاجره: اين ساختمانها جهت شركت نوپا و شركتهايي كه توان ساختمان‌سازي ندارند در نظر گرفته شده است. زيربناي در نظر گرفته شده جهت اين بخش 8000 متر مربع مي‌باشد.
مراكز تحقيقاتي و آزمايشگاههاي مشترك: در اين بخش آزمايشگاهها، كارگاههاي نمونه‌سازي و دستگاههايي كه مورد نياز بخش قابل توجهي از شركتها مي‌باشد ايجاد خواهد شد. تعداد و اندازه آزمايشگاهها و كارگاهها در حال برنامه‌ريزي است و تا يك كتار زمين جهت اين بخش در نظر گرفته شده است.
03
ساختمانهاي استيجاري مستقل: نظر به اهميت ارتباط با شركتهاي داراي فناوري نوين در جهان و همراهي با آنان در توسعه فناوري و اتصال به بازارهاي جهاني براي شركتهاي ايراني، در اين بخش كه جزئي از منطقه شركتها مي‌باشد، پيش‌بيني ساخت تعدادي ساختمان مستقل جهت استقرار شعب شركتهاي خارجي در نظر گرفته شده است.
فضاهاي باز و عمومي: اين فضاها شامل خيابانها، معابر و ميادين و فضاهاي سبز است  و محيطي در حدود 4 هكتار را شامل مي‌شود.

انواع حضور شركتها، فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و كارآفرينان در پارك فناوري پرديس
1. حضور در انكوباتور (مركز رشد) پارك جهت فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و كارآفريناني كه از سرمايه و تجربه كم در زمينه فعاليتهاي اقتصادي برخوردار هستند و نياز به پشتيباني و حمايت دولت دارند.
2. حضور در بخش مجتمع استيجاري پارك براي شركتهاي كارآفريني كه فعاليتي اقتصادي را شروع نموده اما حجم فعاليت شركت و توان مالي آن تا حدي است كه امكان گرفتن واحدي استيجاري بدون كمك دولت را دارا مي‌باشند.
3. حضور در بخش آپارتمانهاي مستقل داراي مالكيت پارك براي شركتهاي كارآفريني كه توان خريد يك واحد مستقل در پارك را با توجه به حجم خوب مالي شركت دارا مي‌باشند.
4. خريد قطعي زميني در پارك براي شركتهاي فناوري كه داراي سابقه نسبتا طولاني فعاليت اقتصادي در حوزه تكنولوژيهاي برتر بوده و داراي آزمايشگاهها و كارگاههاي تخصصي و كادر تخصصي مناسب بوده و امكان توسعه فعاليت و اشتغال را تا ميزان خوبي دارا مي‌باشند.
04
با توجه به اينكه امكان گزينش و حضور شركتها در بخشهاي 1 تا 3 فوق پس از سرمايه‌گذاري دولت (يا در برخي، بخش خصوصي سرمايه‌گذار) محقق خواهد شد. در طرح تجاري تهيه شده براي پارك، راه‌اندازي بخش 4 (همانند اكثر پاركهاي فناوري جهان) در اولويت اول قرار داده شده و بخشهاي ديگر در مراحل بعدي راه‌اندازي خواهند شد.
مراكزي كه درخواست خود را در قالب فرم فراخوان پارك جهت استقرار از نوع 4 فوق، ارسال مي‌نمايند، پس از جلسه آشنايي متقابل و بازديد از فعاليتهاي شركت توسط تيم مديريتي پارك گزينش مي‌شوند.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of پارک های علمی و فناوری، نگاهی به پارک فناوری پردیس – قسمت دوم پارک های علمی و فناوری، نگاهی به پارک فناوری پردیس – قسمت دوم (211.9 KB)
       تعداد دانلود: 12
       زمان آخرین دانلود: یکشنبه, 31 می 2020
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *