اولین همایش یک روزه بین دانشگاهی پژوهشگران دوره دکتری معماری با گرایش منظر، در روز دوشنبه 11 آبان 1388 در تالار شهید آوینی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم اساتید، دانشجویان و علاقه مندان به رشته معماری منظر گرد هم آمدند تا به همراه پژوهشگران دوره دکتری از چهار دانشگاه تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و علم و صنعت به اهداف برگزاری این همایش جامه عمل بپوشانند، از جمله این اهداف می توان به این موارد اشاره کرد:
توسعه و ترویج نظریه های نوین معماری منظر
ارتقای کیفیت سمینارهای تخصصی پژوهشگران دوره دکتری با گرایش منظر
هم افزایی علمی دانشگاه های کشور از طریق تشریک مساعی و ظرفیت های آنها
توسعه فعالیت های مشترک پژوهشی و ارتباط میان پژوهشگران دوره دکتری
01
برنامه همایش راس ساعت 9 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سخنرانی دکتر مظاهریان و دکتر منصوری آغاز شد، در ابتدا نیت و اهداف برگزاری چنین همایشی مطرح شد و از تلاشها و برنامه ریزی های صورت گرفته تقدیر به عمل آمد. برنامه در ادامه با سه پنل به محوریت باغ ایرانی، منظر شهری و منظر فرهنگی ادامه پیدا کرد.
پنل اول با حضور مهندس شیبانی، دکتر انصاری، دکتر متدین و دکتر ادیبی شروع به کار کرد.
در سخنرانی اول وحید حیدرنتاج با عنوان “نقدی بر فرضیه الگوی چهارباغ در شکل گیری باغ ایرانی” مطالب خود را عنوان کرد و با مطرح کردن این پرسش که – آیا چهارباغ را می توان به عنوان الگوی هندسی باغ ایرانی شناخت؟ – فرضیه تحقیق خود را بیان کرد. سپس به کمک بررسی علل شکل گیری باغ ایرانی و جستجو در پیشینه و مفهوم لغت چهارباغ، نمونه ها و نقل قول های مرتبط با آن سعی در اثبات این فرضیه داشت که واژه چهارباغ؛ نه دلالت بر چهار بخشی بودن باغ ایرانی دارد و نه می تواند توجیه کننده شکل و هندسه غالب بر باغ های ایرانی باشد
02
سپس مهدی فاطمی با عنوان “بررسی تاثیر اقلیم در به کارگیری عناصر شاخص باغ ایرانی” تحلیل خود را ارایه داد. در این تحلیل که به صورت کمی ارایه شد، تاثیر 4 عنصر اصلی در 4 باغ ایرانی بررسی و بر اساس آن به سوال مطرح شده بر اساس نمودارهای ترسیمی پاسخ داده شد. مهرداد سلطانی با “شناخت ساختار باغ آندلس در بررسی میدانی” سخنرانی های پنل اول را به پایان برد. در این مجموعه که به روش ادراک حضوری و بصری فضا جمع آوری شده به کمک شواهد مطروحه، در دو بخش باغهای آندلس را مورد بررسی قرار داده است: اصول و ساختارهای کلی باغ ، ویژگیهای فضایی و بصری.
در بخش نقد و جمع بندی، اعضای پنل با تشریح بیشتر موضوعات مطرح شده و تذکر و پیشنهاد مواردی به پژوهشگران این پنل را به پایان رساندند.
بعد از پذیرایی کوتاهی پنل دوم با حضور اعضای آن، دکتر منصوری، دکتر زندیه و دکتر محمودی شروع به کار کرد.
سخنرانی اول توسط امین حبیبی پیرامون “ارزیابی نقش منظر در باززنده سازی رودخانه خشک شیراز” مطرح شد، با هدف شناسايي عوامل مؤثر در ارزيابي منظر که به صورت نمونه رودخانه خشک شیراز مورد بررسی قرار گرفته است.
03
پنل دوم با سخنرانی سینا رزاقی اصل درباره “رویکردها و نظریات تعامل محور میان معماری منظر و طراحی شهری” پیگیری شد، که در آن سعی شد با توجه به مشترکات و افتراقات دو رشته در زمینه های دانشی و حرفه ای زمینه لازم برای نزدیکی و تعامل هر چه بیشتر این دو رشته پدید آید. “رابطه چگونگی قرارگیری ساختمان های بلند مرتبه و منظر شهری” موضوع سخنرانی بعدی بود که توسط مهرداد کریمی مشاور ارایه شد، وی با مطرح کردن این پرسش که “رابطه قرارگیری ابنیه بلند در دو حالت تکی و خوشه ای با منظر شهری چیست؟” به روش نمونه گیری و ارزیابی تطبیقی بر اساس ایجاد تهدیدها و فرصت ها در منظر شهری، به آن پاسخ گفت.
04
در پایان مریم علیزاده اسکویی با موضوع “کودک مداری در منظر فضاهای شهری، زمینه ها و ضرورت ها” به ایراد سخنرانی پرداخت. تشریح موضوع و لزوم توجه به آن، معرفی مصادیق و نمونه ها از جمله موارد مطرح شده در این بخش بود. در پایان اعضای پنل با تشریح موارد مطرح شده و در مواردی با ارایه پیشنهادهایی در جهت کاربردی تر کردن مطالب، به این بخش خاتمه دادند
در پنل آخر با حضور دکتر فرزین، دکتر منصوری و مهندس شیبانی، سه سخنرانی ارایه شد. ابتدا پرستو عشرتی پیرامون “بازشناخت منظر فرهنگی، از یک تعریف جهانی تا تعاریف بومی” مطالب خود را مطرح کرد، که در آن با ارایه تعریف و تحلیلی از خوانش بومی و بررسی دو دیدگاه سایت محور و کل منظر، سعی در آشکار ساختن ضعف تعاریف موجود داشت تا از طریق آن ضرورت ارائه تعاریف محلی بر مبنای خوانش بومی را بیان کند.
در ادامه محمد آتشین بار در زمینه “هویت در منظر شهری با بررسی سه شهر تاریخی سمرقند، کوردوبا و نایین” سخنرانی کرد و در مطالب خود با تعریف هویت و منظر شهری و با بیان ارتباط و تناسب بین این دو، بر اساس نمونه های مورد بررسی به پرسش های مطرح شده پاسخ گفت.
در پایان مرتضی ادیب با “موضوع شیوه های طراحی و نیازهای آموزشی در معماری منظر”سخنران پایانی بود که با معرفی عوامل موثر بر طراحی در معماری منظر و روشهای موجود در طراحی، سعی در تبیین داشته ها و نیازها در این رشته داشت. در ادامه اعضای پنل با نقد موضوعات و شیوه نگرش، و به چالش کشیدن بعضی موارد مطرح شده، ابعاد مختلف آنها را مورد توجه قرار دادند.
در سخن پایانی اعضای پنل به همراه دکتر زندیه در ادامه مطالب مطرح شده، بر لزوم ادامه و هر چه پربارتر کردن چنین فعالیت هایی تاکید کردند.
و در پایان با یک عکس جمعی تصویر و خاطره این همایش به هم پیوند خورد!
05
06
07

 "دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of گزارش اولین همایش پژوهشگران دکتری معماری منظر گزارش اولین همایش پژوهشگران دکتری معماری منظر (275.5 KB)
       تعداد دانلود: 0
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 30 نوامبر -0001
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *