شهر نوش آباد از توابع بخش مركزی شهرستان آران و بیدگل از استان اصفهان در ارتفاع 900 متر از سطح دریا و به مختصات جغرافیایی `26˚51 طول و`05˚34 عرض و در فاصله 5/7 كیلومتری از شهر تاریخی كاشان و 5/2 كیلومتری از شهر تاریخی آران و بیدگل واقع شده است. این شهر دارای آب و هوای گرم و خشك در تابستان و سرد و خشن در زمستان است . نوش آباد دارای 31 هكتار بافت تاریخی و طبق سرشماری سال 1385 دارای 10476 نفر جمعیت است.
آنگونه که در کتاب تاریخ قم (نوشته شده در سال 378 هـ ق) آمده است: “انوشاباد این دیه را از بهر آن بدین نام کردند که یکی از اکاسره (ساسانیان) بدان ناحیت بگذشت به چشمه که آنجاست فرود آمد و آن چشمه و موضع را خوش یافت بفرمود تا به آنجا دیهی بنا نهاد و انوشاباد نام کردند.
معماری دست كند اویی (شهر زیر زمینی) كه بی شك، شهر پیش از آن شكل گرفته ، محلی برای اختفا در ادوار گذشته بوده و نشان از وجود ناامنی در منطقه و تفكر هوشمندانه ساكنان آن است. این معماری به صورت دالانهای تو در تو در كل زیر سطح شهر و حتی فراتر از آن در دوران ساسانی و اوایل دوران اسلام گسترده شده است و در نوع خود اثری كم نظیر و شایسته بررسی گسترده و ثبت در فهرست میراث جهانی است .
قلعه خشتی متعلق به دوره سلاجقه و از جنس خشت خام و گل به مساحت یك هكتار و دارای 9 برج دیده بانی است .این قلعه كه نظامی بوده در اعصار بعدی، كاربری مسكونی پیدا كرده است.
مسجد جامع عتیق با مناره بلند و پر هیبتش در بخش مركزی شهر تاریخی و در مجاورت محلی به نام تخته گاه قرار دارد. آنگونه كه مردم می گویند در ابتدا این مكان آتشكده بوده و پس از اسلام به مسجد تغییر یافته ولیكن در این باره هیچگونه سند مكتوبی وجود ندارد و پژوهشی نیز صورت نگرفته است.
تخته گاه محلی است است كه اهالی شهر می گویند زمانی بارگاه انوشیروان بوده و زنجیری داشته كه یك سرش به آسمان وصل بوده و اگر گناهكاری دست به این زنجیر می گرفت و به بیگناهی خود قسم می خورد به آسمان می رفت متاسفانه این مكان حفاظت نشده است. این باور مردم با روایت تاریخ قم راجع به نوش آباد نیز سازگاز است.
آیین نوش آباد كه امروز نیز زنده و پویا در میان مردم بر آن اصرار فراوان می شود نشان از علاقه طولانی این مردم بر مذهب شیعه و اعتقاد قلبی شان است كه از آن جمله می توان به كاروان هشتم محرم ، مراسم تاسوعا ، مراسم عاشورا ، مراسم روز یازدهم ، مراسم روز دوازدهم، مراسم كتل برداری، مراسم كشته برداری، مراسم ایام فاطمیه، سقاخوانی، هوربابایی، انواع نذورات (غذاهای سنتی) اشاره نمود.
منطقه كویری نوش آباد كه دارای آثار متعدد تاریخی همچون قلاع گوناگون با نامهای جلال آباد، فخر آباد، دی مورچون، سی زان، شجاع آباد، فیض آباد و وزیر و پوشش گیاهی خاكی مناسب جهت فعالیت های گردشگری است.
از صنایع دستی قدیم شهر مانند جولابافی، شعر بافی و پرورش کرم ابریشم اثری برجا نمانده ولی قالی بافی کماکان در چرخه اقتصادی و اجتماعی مردم نقش دارد.

01

تاق های شبستان مسجد جامع

02

محراب و ایوان رو به حیاط مرکزی

03

مرمت مسجد جامع، دید به شهر نوش آباد و قلعه خشتی از بام مسجد جامع

04

مناره مسجد جامع

05

مسجد جامع

06

تفریح و گردش مردم نوش آباد در یک روز تعطیل

08

مزارع پنبه شمال شهر نوش آباد

07

قلعه خشتی

09

فاطمیه، یکی از محل های اجرای مراسم مذهبی

11

روستای کویری شمال شهر نوش آباد

10

کویر شمال شهر نوش آباد

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of گزارش تصویری شهر نوش آباد گزارش تصویری شهر نوش آباد (515.8 KB)
       تعداد دانلود: 0
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 30 نوامبر -0001
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *